Auteur Topic: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!  (gelezen 39347 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!
« Reactie #135 Gepost op: april 19, 2009, 00:28:30 am »
op de camping hebben we er al gezien ,hier bij ons thuis nog niet
wel zijn de 3 kasten weer bezet,2 mussenfamilies en de spreeuwenfamilie  :)

2 weken geleden werden er in de dokken van antwerpen 150 nesten van gierzwaluwen vernietigd , ze hebben tientallen jonge vogels dood gevonden op de grond
de afbraakwerken waren in onderhandeling (mondeling goedgekeurd , maar nog niks op papier) en ze zijn begonnen met slopen ,ten koste van vele gierzwaluwen  :angry:
ze (de vereniging van zwaluwenbescherming) hebben een klacht ingediend , ben benieuwd of er iets van voort komt
kvind het verdomd heel jammer voor vele zwaluwen  :cry:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #136 Gepost op: april 19, 2009, 10:47:16 am »
De eerste zijn dus in Nederland ook al gezien. Het zijn er altijd maar 1 of 2, is errug vroeg. Ik dacht eerst dat je je vergist had, maar het is dus blijkhbaar echt zo. De grote aantallen zullen vanaf 25 april komen!!

Hier in Nederland zou dat waarschijnlijk niet gebeurd zijn hoor dat slopen. Het is verboden nesten te verstoren of te slopen. Of ze moeten zorgen voor nieuwe nestgelegenheid! De jonge zwaluwen moeten van vorig jaar zijn, want er zijn uiteraard nog lang geen jongen. Waardeloos zeg!  :angry: Het wordt toch al steeds moeilijjker voor de gierzwaluwen om nesten te vinden, omdat de huizen en gebouwen steeds beter geisoleerd worden,, :(
« Laatst bewerkt op: april 19, 2009, 20:40:35 pm door Loes »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #137 Gepost op: mei 09, 2011, 08:44:35 am »
zijn de jouwe er al loes ??

hier zie ik nog geen , maar als ze alsnog komen gaan ze teleurgesteld worden , al de oude gebouwen waar ze woonden zijn gesloopt  :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #138 Gepost op: mei 09, 2011, 09:30:44 am »
Ooooh, nee toch? Mag dat dan zo maar?  :cry: Ze moeten toch voor vervangende nestgelegenheid zorgen?  :(

Hier zijn ze zeker weer volop aanwezig, ze gieren 's avonds met dit warme weer weer heerlijk over de tuinen!!!  :thumsup:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #139 Gepost op: mei 13, 2011, 16:28:39 pm »
Ik zag ze afgelopen zondag voor het eerst weer boven ons huis vliegen. Het waren er 4 dus meteen zomer. :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #140 Gepost op: mei 13, 2011, 19:48:30 pm »
Dat is best laat.. Hier waren ze ook een flink aantal dagen later dan normaal, heel apart.. Ik sta namelijk elke dag naar de hemel te staren als het weer tijd is  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #141 Gepost op: mei 14, 2011, 21:06:16 pm »
 :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
Mijn buurman wil mijn gierzwaluwnestkasten ophangen als ik ze bestel!! Joepie!!! Ga ze dus meteen bestellen!! er zitten er hier genoeg en ik zie ze ook zoeken (niet bij mij maar aan de overkant), ik zal dus weer de lok CD moeten gaan gebruiken en (waarschijnlijk) jaren geduld hebben..  :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re:Gierzwaluwen!!!!! Hoera!
« Reactie #142 Gepost op: mei 14, 2011, 23:09:20 pm »
Dat is leuk Loes. Is dit jaar dan zo en zo al verloren, of bestaat er nog een hele kleine kans dat ze de blokken nog in gebruik zullen nemen dit jaar?

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #143 Gepost op: mei 15, 2011, 09:29:08 am »
:dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
Mijn buurman wil mijn gierzwaluwnestkasten ophangen als ik ze bestel!! Joepie!!! Ga ze dus meteen bestellen!! er zitten er hier genoeg en ik zie ze ook zoeken (niet bij mij maar aan de overkant), ik zal dus weer de lok CD moeten gaan gebruiken en (waarschijnlijk) jaren geduld hebben..  :)

Ze moeten wel op de juiste plaats hangen, dat ze aan de overkant zoeken is blijkbaar de goede plaats.
Als ze daar kasten hangen zullen ze die ook wel gaan bewonen.
Wij moeten ze regelmatig inmetselen maar dan is er altijd een bepaalde plaats (windrichting) waar ze moeten ingemetselt moeten worden.
Ook vliegen ze op een bepaalde manier aan, om in het blok te gaan

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #144 Gepost op: mei 15, 2011, 10:24:01 am »
Als je een mail doe naar de vogelbescherming kom je alles te weten denk ik  :thumsup:

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #145 Gepost op: mei 15, 2011, 11:16:06 am »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #146 Gepost op: mei 15, 2011, 12:11:42 pm »
Ja Henk, ik weet het, ik heb contact met iemand van de gierzwaluwbescherming (al 5 jaar) en waar ze bij mij komen te hangen moet een heel goede plek zijn (noorden, onder een mooie brede dakgoot en lekker hoog). Ze vliegen hier ook langs vlak over het dak en met lokgeluiden (CD) moet het vast gaan lukken (al kan het dan ook nog een paar jaar duren). Ik heb 5 jaar geleden geleerd hoe ik de jongen die uit het nest kruipen door de hitte (wat bij mij niet zal gebeuren met een nestplaats op het noorden) kan grootbrengen en ik ben helelmaal gek van deze vogels..  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #147 Gepost op: mei 15, 2011, 12:32:50 pm »

Deze nestkasten worden het.  :thumsup:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #148 Gepost op: mei 17, 2011, 16:36:44 pm »
Oh wat gaaf, die wil ik ook.

Ik zal eens kijken hier op mijn werk bij onze afdeling houtbewerking, want ik geloof dat ze ze daar maken, voor een habbekrats.  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #149 Gepost op: mei 17, 2011, 18:36:58 pm »
Ik heb ze gisteren besteld bij De Bruggen in Zwammerdam, daar worden ze door gehandicapten gemaakt en kosten ca. 10 euro. Ik kreeg ze vandaag al binnen!!!!

Ik vind ze prachtig. Heb er drie. Ik heb al heél kleine veertjes van de gaaien verzameld om er in te doen, wat sprietjes stro en een heel klein beetje hondenhaar (er moet niet veel in). Verder heb ik de gierzwaluw lokgeluiden al gedownload en speakertjes klaar, dus ik kan niet wachten!!! :dance:

Citaat

Als u gierzwaluwdakpannen of gierzwaluwnestkasten geplaatst heeft in een buurt waar nog geen gierzwaluwen broeden, is het een goed idee om gierzwaluwgeluiden af te spelen om de aandacht van de gierzwaluwen te trekken.
Benodigheden

Een CD speler.
CD met gierzwaluwgeluiden.
Luidspreker. Een hoge tonen luidspreker, ook wel ‘tweeter' genoemd. Zelf gebruik ik luidsprekertjes die bij een PC horen. (te koop bij kringloopwinkels)
Installatie

De luidspreker kan bij – of in nieuwe gierzwaluwbroedplaatsen gebruikt worden. Omdat luidsprekers gevoelig zijn voor vocht is het aan te bevelen ze op een droge plaats te hangen.U plaats de luidspreker naast een nieuwe kast. Bij dakpannen onder een dakpan vlak bij een invlieggat.

Afspelen geluid

Als het goed weer is speelt u het geluid af, tussen 09.00 en 12.00 uur, maar ook ‘s avonds of op andere momenten als er gierzwaluwen in de buurt zijn.

Het geluid moet tot op een afstand van 50 tot 60 meter te horen zijn. Het geluid niet te hard zetten omdat u daarmee de luidspreker kunt opblazen. Luidsprekers die eerst in plastic worden verpakt als bescherming tegen vocht, moeten harder worden gezet maar dan neemt de kans toe dat u de luidspreker opblaast.

Het blijkt nuttig om ook eens te experimenteren met de geluiden. Bijvoorbeeld als er gierzwaluwen in de buurt zijn, zoekend naar de plek waar het geluid vandaan komt, plotseling de CD te stoppen. Het blijkt dat de rondvliegende gierzwaluwen nog intensiever gaan zoeken. Het is bekend dat de gierzwaluwen sterk op het geluid reageren, u moet dus goed op de reacties van de vogels letten.

Als het veel regent, hard waait of koud is, zijn de vogels niet aanwezig. De niet broedende vogels, de vogels die zoeken naar nestplaatsen, zijn dan vertrokken naar zonniger streken. Het heeft dan ook geen zin om geluid af te spelen. U kunt weer beginnen als het weer omslaat, het warmer is en de gierzwaluwen weer terug zijn.

Het zoeken gat namelijk het hele seizoen door tot dat de vogels eind juli vertrekken. Tot dat moment kunt u het geluid afspelen.

Als u merkt dat de gierzwaluwen geregeld de kasten of dakpannen in – en uitvliegen, kunt u de geluiden stoppen. Blijven ze daarna terugkomen op die plek dan heeft u waarschijnlijk het jaar daarop broedende gierzwaluwen. Als ze natuurlijk die 2 x 7.000 km naar en van Zuid Afrika overleven.

Het gebeurd vaak dat de vogels nog een seizoen alleen maar in de kast slapen omdat beide of een van de twee vogels nog niet geslachtsrijp is.

Kijkt u ook eens op: http://gierzwaluwbescherming.nl

Ben afhankelijk van de vriend van de buurvrouw (die hier niet woont), maar stiekem hoop ik dat hij het dit weekend al doet natuurlijk!! :nailbiting: