De drie gaaien hier delen nu dus de binnenvoliere en het ging allemaal erg goed. Maar sinds eergisteren vertoont Favo af en toe vreemd gedrag IN de kooi.
In de andere kooi liet ze zich ruggelings langs de tralies (verticale spijlen aan een kant) in de hoek van de kooi naar beneden glijden, bleef dan vervolgens op haar rug liggen krantje vreten. Ik heb op het forum ergens een foto daarvan geplaatst.
In deze kooi lukt het glijden niet. Maar Favo gaat toch ruggelings in een hoek zitten. Hangt dan vervolgens aan 1 poot en is tot de ontdekking gekomen dat je dan makkelijk je vleugels naar voren steekt waardoor je deze makkelijker kan eh... verzorgen. Alleen dat laatste gaat te fanatiek.
Ze heeft dus aan een vleugel de kortgewiekte slagpennen, een stuk of 6 aangevreten. Dat wil zeggen, de schachten van de blijkbaar verder dode veren, gesplitste en vernield. Waarschijnlijk om het merg er tussen uit te vreten. Het lijkt erop dat ze dit alleen doet als ze in de kooi zit en deze dicht is en ik thuis ben

. Het gaat alleen om de gekortwiekte pennen aan 1 vleugel. Doordat ze echter steeds ruggelings aan die kooi hangt, waarvan het traliewerk intenser is dan in een normale kooi, zijn staartpennen beschadigd (de buitenste missen de zachte vederdelen aan een kant van de schacht) en de rugveertjes verfrommeld. Ik heb Favo en Middel vandaag wer gedoucht ik hoop dat de veertjes dan weer wat strakker komen te liggen.
Ik hoor altijd slecht gedrag negeren, maar als ze dit doet en ik negeer dat ben ik bang dat het van kwaad tot erger wordt. Toen ik ontdekte dat de schachten van de geknipte pennen opengewerkt waren, had ik deze afgeknipt. Dat waren er drie, ze kon er toen eigenlijk niet meer bij maar ze heeft toen de andere drie bewerkt, dus dat knippen dat doe ik niet meer. Ze kan het beter bij die toch al beschadigde veren houden dan nieuwe aanpakken. Ik straf dus wel als ze het doet als ze in de kooi hangt. Ze krijgt een por in d'r rug en dat vind ze allesbehalve leuk. En zodra ze normaal op een stok gaat zitten, is ze natuurlijk BRAAAAAF en MOOI en LIEFFFFFFFF en fantastisch en dan kijken drie gaaien me aan of ik wel lekker ben hihi.
Verder heb ik het oude ritme weer ingevoerd. De kooi dus open en de vogels zoveel mogelijk vrij. Ik zie Favo dan ook niet zo raar bijten, gewoon omdat ze niet in diezelfde houding kan hangen als ze vrij is (dat kan ze wel door terug te gaan naar de kooi, maar dat doet ze dus niet). Nu zit ze ook gewoon op het voederplateau van de kooideur die open staat.
Tot nu toe is het vereneetgedrag dus beperkt gebleven tot de zes gewiekte pennen. Ze zien er vreselijk uit, maar alleen als je de vleugel openvouwt. Van de buitenkant is niets te zien aan pluk of vreetgedrag. Volgens mij is het trouwens al lang tijd dat die gewiekte pennen geruid worden. Ik heb al een uitgevallen gewiekte veer gevonden, maar die zal wel van Middel zijn.
Of het samenzijn met Riboet er mee te maken heeft betwijfel ik. Juist sinds de voliere er is, zijn er minder schermutselingen tussen die drie. Ik heb zelfs even gedacht dat Middel en Riboet closer zijn geworden (ze doen nu ook samen het telefoongesprek na).
Het lijkt echt te gaan om de kooi zelf en dan vooral als ie dicht is

.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groeten,
Barbara