Auteur Topic: Ontlasting van onze edelpop.  (gelezen 2978 keer)

Ronald

• Gast
Ontlasting van onze edelpop.
« Gepost op: mei 02, 2005, 17:15:20 pm »
Onderstaande heb ik gemaild naar Anton Beijer van Dierenkliniek De Toren in Drachten.
Zij hebben een online vragenforum en hoopte een antwoord van hem te krijgen maar nu zie ik dat hij op vakantie is tot 8 mei dus daarom vraag ik jullie om advies.
De kweker in dit verhaal is Senna van hierzo.

Citaat
Hallo.

Ik wil u om advies vragen hoewel ik snap dat dat op een afstand vaak moeilijk is wanneer het om een specifiek geval gaat.

Mijn vriendin en ik hebben sinds bijna 2 weken een Edel papegaai/pop en haar naam is Tjickie. Op dit moment is Tjickie 14 weken jong. We kochten haar van een kweker toen ze 12 weken was.

Ze krijgt nog papvoeding met de hand van het merk CéDé gemengd met een mix van kleine zaadjes, eivoer, trosgierst gepeld, bambix, zonnepitten en Nutribird b14. Dit is helemaal fijn gemalen. Kregen we van de kweker mee omdat ze daaraan gewend is.

Daarnaast doen we sinds de laatste paar dagen nog geprakte banaan en roosvicee stop door haar pap heen om de volgende reden.

Haar ontlasting is vaak erg dun. De ene keer is het een klein stevig drolletje, de andere keer is het veel en dunne groen/bruine poep en weer een andere keer lijkt het op water met donkere stukjes erin. Zelfs sinds we roosvicee stop en banaan door haar voeding doen is dit niet veranderd. En vaak is de stank zo overwelmend dat je bijna moet overgeven zo erg.

Het duurt nu al ruim een week denk ik en we beginnen ons dus ook wat zorgen te maken.

Haar vader en moeder mankeren allebei niks en een broertje uit hetzelfde nest heeft ook geen klachten. Verder ziet ze er goed uit, heeft een mooi verenpak, is niet futloos, heel erg actief, wil graag bij ons zijn, ze eet haar pap goed op en krijgt genoeg vocht binnen. Wel vind ik dat ze nog te weinig zelf uit haar bakje met zaadjes/fruit/groente eet maar daar helpen we haar een handje bij.

Als u meer informatie nodig heeft om een beoordeling/advies op afstand te geven dan hoor ik het graag van u.

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en moeite.

Ronald.

??? :(

Ronald.

Ronald

• Gast
Re: Ontlasting van onze edelpop.
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2005, 14:17:10 pm »
Heeft er niemand een advies? Alles is welkom, hoe meer info des te beter.

Groetjes, Ronald.

senna

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2005, 14:35:13 pm »
Hoi Ronald,

Ik denk dat alles wat wij kunnen bedenken als leek zijnde al in de mail genoemd is. Dus wordt het erg moeilijk om nog advies meer te geven, denk ik.......

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van de dierenarts. Maar wellicht moet je rekening houden met een antwoord hetzelfde als wat ik donderdag van de assistent van Hooijmeier kreeg; Kom toch maar even langs met Tjickie.......

Maar misschien dat er toch iemand nog een idee heeft. Wij hebben privé al genoeg gemailt hier over denk ik  :)

Geef Tjickie een lekkere knuffel,

gr corina

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2005, 15:00:12 pm »
Ik zie de drolletjes hier ook wel verschillen hoor. ´s Ochtends is het altijd veel en nauwelijks waterig. Soms vliegen ze hier vanaf de papegaaienspeelplaats op de grond en dan komt er vaak een heel klein poepje met flink wat nattigheid. Als ze hier veel pellets gegeten hebben, is de ontlasting bruin, nogal flatserig (Nutribird  :CENS ) en bij de zaadjes is het meer groen.

Ik ben wel verbaasd dat een Edel met 14 weken nog steeds aan de pap zit. Die kunnen met 12 weken toch ook zelfstandig zijn of zeg ik als leek met edels nu iets stoms  ???. Hummel, de grijze die ik aan mijn schoonmoeder gegeven heb, heeft inmiddels zelf aangegeven zichzelf te groot te vinden voor pap. Hij bouwde het zelf langzaam af en de laatste berichten die ik heb gehoord was, dat ik de Harrisons juvenile maar moest gaan gebruiken voor de volgende jongen, want Hummel wilde het niet meer...

Ronald

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2005, 15:38:06 pm »
Zal ik dan maar beginnen met afbouwen van de ochtend pap? Corina/Senna wat vind jij?
Vandaag was haar poep trouwens heel netjes. Niks niet waterig of veel of dun, nee gewoon een klein drolletje met een beetje vocht. (sorry voor het smakelijke onderwerp :-[ ).
We zitten dus druk bezig met behang strippen en hebben de radio aan, ze zit al de hele tijd mee te "zingen". :( :) :thumbsup: Heel gaaf om te horen maar af en toe wat irritant(als er een leuk liedje voor is).
Je zou dus denken dat ze kerngezond is. Maargoed.

Groetjes, Ronald.

senna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2005, 15:47:41 pm »
Hoi Barbara,

Edels zijn tussen de 14 en 20 weken van de pap af. Dit is geheel afhankelijk van de vogel. Mijn ervaring is dat popjes er wat langer over doen dan de mannen. Het niet meer eten van de pap heeft ook te maken met de hoeveelheid van voedsel wat ze zelf eten. Als deze nog niet voldoende is kun je het nog niet afbouwen naar nul. Elke vogel heeft zijn eigen tempo.

Ronald,
Volgens mij kreeg ze s'morgens toch al bijna niet meer? Of wilde ze niet meer? Anders kun je inderdaad de ochtend laten vervallen. Let wel op dat ze voldoende vocht binnen krijgt met haar diaree. Uitdroging is niet goed. Als ze veel fruit/groente eet dan haalt ze daar ook al een deel vocht weg. Maar probeer het maar en kijk of ze dan meer zaden/pellets/fruit/groente eet. En/of dit verandering in haar ontlasting geeft.

gr corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2005, 15:51:51 pm »
Ik dacht dat het voor Edels heel normaal was dat de ontlasting soms dunner is, door het vele fruit wat ze eten...  ???

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2005, 15:54:45 pm »
Oh weer wat geleerd, ik dacht ze met 12 weken ook min of meer zelfstandig zijn.

Die trek in pap verschilt inderdaad per vogel. Hummel bouwde het zelf af en die wil dus nu ook echt niet meer. Mijn eerste gaai deed dat ook zo. Zet ik Favo en Middel echter nu een spuitje voor, dan gaat Favo volgens mij door tot de krop vol is of tot ik stop met voeren. Middel neemt een cc of 4 en dan is het leuk geweest. Riboet moet er niets van hebben. Ik denk nog steeds dat dat een importgaai is die heel jong het land is binnengekomen.

Ik vind het toch niet klinken dat de vogel in deze topic erg ziek is. Misschien is de pap wat te dun?

senna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2005, 21:07:31 pm »
Ik ben al vanaf het begin bezig met mailen.............

Dunne poep wordt inderdaad veroorzaakt door de pap en ook doordat ze veel fruit/groente eten. Maar van diaree langdurig die zo stinkt dat je bijna over moet geven..............dat vind ik niet echt normaal.

Ik heb mijn "huismiddeltjes" door gegeven en na ruim een week geadviseerd even langs een arts te gaan. Ik heb zelf Dr Hooijmeier gebeld, en die was helaas op congres in Frankrijk. De assistente vertrouwde het ook niet helemaal en zei dat testen toch nodig was. Ronald wilde nog even afwachten en dat is zijn goed recht. Tjickie vertoont ook , volgens ronald, geen andere dingen. Dus heb ik hem gemailt van dierenarts praktijk "de toren" die je ook per e-mail kan bereiken, maar die arts was op vakantie............hahahahahaha het zit niet echt mee. De pest met papegaaien is dat als ze zich ziek voordoen het meestal te laat is. Het kan iets heel onschuldigs zijn maar ook een infectie of een bacterie en als dat niet behandeld wordt kan het schade aan richten. Maar artsen zijn duur en de testjes ook, dus ik begrijp zijn aarzeling wel. Als het onschuldig is en je moet zoveel uitgeven voor niets.................dus ik duim, meer kan ik niet doen.

Barbara,

Elke vogel heeft zijn eigen tempo. je kan wel stellen dat de gaaien bij een bepaalde leeftijd ongeveer van de pap af zijn, maar je hebt altijd uitzonderingen. Een papegaai die te snel af bouwt komt in de problemen. Zoals met hummeltje is het best. Hij bepaalde zijn eigen ritme. Daar kunnen wij op inspringen. Maar als je papegaai te weinig binnen krijgt neemt zijn weerstand af en is hij vatbaar voor allerlei zaken. Vaak zie je dat ze ook ineens meer afvallen dan volgens het "boekje" zou moeten. Hou je het goed in de gaten en zie je dat het nog te vroeg is, weer even terug naar de pap en na een paar dagen opnieuw proberen. Meestal gaat het dan wel goed.

Sommige vogels blijven gek op pap. En die moet je wat meer stimuleren. Maar dat vergelijk ik altijd met volwassen mensen die een bordje brinta of bambix ook nog lekker vinden. De normale gang van zaken is dat je om de twee weken een voeding kan laten vervallen. Maar ook dat is een richtlijn. Eten ze goed zelfstandig dan is het geen probleem om ze eerder te laten vallen, maar het beste is om ze in hun eigen tempo zelfstandig te krijgen. Zo loop je de minste risico op ziektes en/of verminderde weerstand. En wat is nou de moeite van één of twee weken extra pap geven? Eén maal per dag? Dat weegt niet op tegen het risico van te vroeg. Dus ik adviseer altijd de mensen om voorlopig nog één voeding per dag te geven als ze hier weg gaan. Ze geven dan zelf aan wanneer ze niet meer willen. Probeer het proces gewoon per vogel te bekijken, het zijn en blijven individuen.

En zoals Hummeltje is gegaan.......wie wil dat nou niet? Perfect toch?

gr corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2005, 21:37:43 pm »
En wat als Ronald nu gewoon heel snel iets vindt stinken en dus ook snel het gevoel krijgt dat hij over moet geven??   :)

Ronald

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2005, 21:57:24 pm »
Geloof mij, zelfs de hond RENT er voor weg. :CENS En DIE KAN STINKEN!! :( :o Dus dan hoef ik hier niks maar aan toe te voegen denk ik? ::)

Groetjes, Ronald.

Riboet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2005, 22:06:35 pm »
Geef je Nutribird pellets. Bij mij krijgen de grijzen dat nu en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de ontlasting echt veel meer vind 'ruiken'   :-X.

Senna, ik houd bij de grijzen meestal aan dat ze rond de 12e week zelfstandig kunnen zijn. Ik adviseer de nieuwe eigenaren om toch nog even 1 voeding op een dag te geven als ze hier weg gaan. Hihi, Schreeuwlelijk kreeg nog heel lang pap, veel langer dan Favo en Middel, omdat en Schreeuwlelijk en de nieuwe eigenaar het blijkbaar een intiem moment vonden.
Hummel leek met 12 weken echter nog totaal niet zelfstandig te willen worden. Bij Favo en Middel kon je gewoon om de week of 10 dagen een voeding afbouwen. Hummel had echt echt langer papvoeding nodig. We wilden hem graag op dinsdag wegbrengen omdat we dat konden combineren met een andere reis, maar op zondag leek het nog niet dat Hummel voldoende zelfstandig voedsel opnam. Maar op maandag, maar vooral op dinsdag in de auto ging er een knopje om bij die gaai en ineens wist hij hoe het moest met de zaadjes. Echt heel anders dan bij Favo, Middel en Joor, die zag je gewoon langzaam vorderen. Hummel vorderde helemaal niet en ineens was hij om  :o. Ik kreeg gisteren een mailtje dat ie zijn eerste woordje gesproken zou hebben, dat zou wel erg vlot zijn, maar je ziet inderdaad maar weer dat het per gaai enorm verschilt hoe en in welk tempo ze zich ontwikkelen. Maakt het wel fascinerend, he  :thumbsup:?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2005, 22:13:24 pm »
Geloof mij, zelfs de hond RENT er voor weg. :CENS En DIE KAN STINKEN!! :( :o Dus dan hoef ik hier niks maar aan toe te voegen denk ik? ::)

Groetjes, Ronald.

hahaha! ;D

Ronald

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2005, 22:38:01 pm »

(Sorry voor de smakelijke foto)

Vandaag ging het heel goed. De foto van hierboven was een uitzondering met veel vocht. Voor de rest waren de drolletjes ook echte drolletjes en stonken ze niet.

@ Senna:
Gister was jouw mengseltje bijna op dus had ik het verdeeld over de twee voedingen en eivoer eraan toegevoegd. Vandaag was het mengsel op en ben ik begonnen met alleen de handvoeding en eivoer en dan een beetje roosvicee STOP. Zou haar darmflora wat te maken kunnen hebben gehad met dat mengsel? Omdat het vandaag wel allemaal netjes was? ???

Groetjes, Ronald.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2005, 11:52:57 am door Ronald »

fujimo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2005, 22:52:33 pm »
Ronald, onze Edel is nu bijna 7 maanden en heeft tot 21 weken aan de pap gezeten en dus ook dunne ontlasting gehad.
vaak stonk die ook maar zo als jij beschrijft kan ik het niet zeggen maar bouw aub niet af en dan het benodigde fruit erbij maakt de onlasting al snel dun.
Kun je de onlasting niet opsturen naar bv Utrecht of een andere kliniek, want ik heb gelezen dar ze dan ook een goed beeld kunnen vormen.
Houd het gewicht en het gedrag in de gaten want vaak is dat de indicatie dat er iets mis is.

Gr Eric