Ik ben al vanaf het begin bezig met mailen.............
Dunne poep wordt inderdaad veroorzaakt door de pap en ook doordat ze veel fruit/groente eten. Maar van diaree langdurig die zo stinkt dat je bijna over moet geven..............dat vind ik niet echt normaal.
Ik heb mijn "huismiddeltjes" door gegeven en na ruim een week geadviseerd even langs een arts te gaan. Ik heb zelf Dr Hooijmeier gebeld, en die was helaas op congres in Frankrijk. De assistente vertrouwde het ook niet helemaal en zei dat testen toch nodig was. Ronald wilde nog even afwachten en dat is zijn goed recht. Tjickie vertoont ook , volgens ronald, geen andere dingen. Dus heb ik hem gemailt van dierenarts praktijk "de toren" die je ook per e-mail kan bereiken, maar die arts was op vakantie............hahahahahaha het zit niet echt mee. De pest met papegaaien is dat als ze zich ziek voordoen het meestal te laat is. Het kan iets heel onschuldigs zijn maar ook een infectie of een bacterie en als dat niet behandeld wordt kan het schade aan richten. Maar artsen zijn duur en de testjes ook, dus ik begrijp zijn aarzeling wel. Als het onschuldig is en je moet zoveel uitgeven voor niets.................dus ik duim, meer kan ik niet doen.
Barbara,
Elke vogel heeft zijn eigen tempo. je kan wel stellen dat de gaaien bij een bepaalde leeftijd ongeveer van de pap af zijn, maar je hebt altijd uitzonderingen. Een papegaai die te snel af bouwt komt in de problemen. Zoals met hummeltje is het best. Hij bepaalde zijn eigen ritme. Daar kunnen wij op inspringen. Maar als je papegaai te weinig binnen krijgt neemt zijn weerstand af en is hij vatbaar voor allerlei zaken. Vaak zie je dat ze ook ineens meer afvallen dan volgens het "boekje" zou moeten. Hou je het goed in de gaten en zie je dat het nog te vroeg is, weer even terug naar de pap en na een paar dagen opnieuw proberen. Meestal gaat het dan wel goed.
Sommige vogels blijven gek op pap. En die moet je wat meer stimuleren. Maar dat vergelijk ik altijd met volwassen mensen die een bordje brinta of bambix ook nog lekker vinden. De normale gang van zaken is dat je om de twee weken een voeding kan laten vervallen. Maar ook dat is een richtlijn. Eten ze goed zelfstandig dan is het geen probleem om ze eerder te laten vallen, maar het beste is om ze in hun eigen tempo zelfstandig te krijgen. Zo loop je de minste risico op ziektes en/of verminderde weerstand. En wat is nou de moeite van één of twee weken extra pap geven? Eén maal per dag? Dat weegt niet op tegen het risico van te vroeg. Dus ik adviseer altijd de mensen om voorlopig nog één voeding per dag te geven als ze hier weg gaan. Ze geven dan zelf aan wanneer ze niet meer willen. Probeer het proces gewoon per vogel te bekijken, het zijn en blijven individuen.
En zoals Hummeltje is gegaan.......wie wil dat nou niet? Perfect toch?
gr corina