Auteur Topic: Praat een grijze roodstaart altijd?  (gelezen 11888 keer)

wen*D*

• Gast
Praat een grijze roodstaart altijd?
« Gepost op: mei 05, 2005, 13:51:02 pm »
De mijne praten niet :( Soms een heel onduidelijk hallo.
Maarja, ik hou toch wel van ze.
en watvoor vogels zijn dat dan??grijze roodstaarten??en hoe oud :o???

Ronald

• Gast
Re: Praat een grijze roodstaart altijd?
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2005, 13:59:50 pm »
Hoeft toch ook niet perse? Het is leuk, maar als ze het niet zouden doen hou je daarom dan minder van ze? Ik denk het niet hoor. En trouwens er zitten ook nadelen aan het praten. Ongewenst taalgebruik (wat je eerst grappig vind en dus misschien onbewust stimuleert) en praten op momenten dat het niet uitkomt. Maar toch is het spreek/imiteer talent voor de meesten toch wel de reden om een grijsje aan te schaffen denk ik.

Groetjes, Ronald.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2005, 09:33:23 am door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2005, 15:13:07 pm »
Nou die van Fransje zijn ook grijze roodstaarten hoor en ze is stapelgek op ze al praten ze niet veel. Je moet geen gr. r aanschaffen alleen om het praten, want het kan dan best tegenvallen. Hoewel die van Francis nog best jong zijn... ;)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2005, 09:34:00 am door Loes »

wen*D*

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2005, 18:09:06 pm »
Hoeft toch ook niet perse? Het is leuk, maar als ze het niet zouden doen hou je daarom dan minder van ze? Ik denk het niet hoor. En trouwens er zitten ook nadelen aan het praten. Ongewenst taalgebruik (wat je eerst grappig vind en dus misschien onbewust stimuleert) en praten op momenten dat het niet uitkomt. Maar toch is het spreek/imiteer talent voor de meesten toch wel de reden om een grijsje aan te schaffen denk ik.

Groetjes, Ronald.
dat is juist de reden waarom ik een grijsje wil als ik een papegaai mag gaan halen van de zomer..anders had ik wel een boere ofsow gehaald..zijn goedkoper :-[ :)......jah ongewenst taalgebruik kunne ze nie leren als jij het niet gebruikt tog?? ;)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2005, 09:34:35 am door Loes »

wen*D*

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2005, 18:10:53 pm »
Nou die van Fransje zijn ook grijze roodstaarten hoor en ze is stapelgek op ze al praten ze niet veel. Je moet geen gr. r aanschaffen alleen om het praten, want het kan dan best tegenvallen. Hoewel die van Francis nog best jong zijn... ;)
als ze er bekend om staan dat het goede praters zijn doen ze dat  egt wel hoor...ik heb mn aga ook kunnen leren praten een beetje duss  ;)....dat komt wel goed ;D
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2005, 09:35:16 am door Loes »

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2005, 18:14:49 pm »
Als je er bij voorbaad van uit gaat dat ze absoluut zullen praten ben je volgens mij verkeerd bezig :CENS
Het is toch geen furby ofzo. Ik mag hopen dat er veel meer reden is om een grijsje te nemen dan ALLEEN het praten.
Dan valt het ook niet tegen ;)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2005, 09:35:48 am door Loes »

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2005, 18:26:15 pm »
Hai,

en je kan altijd een grijze roodstaart met ""spreekgarantie"" kopen bij Dennis,dan leren ze het zeker, want hij heeft er verstand van. :CENS

Of een vogel gaat praten hangt van een aantal dingen af,zoals aanleg,inzet van de eigenaar, talent etc. bij een grijze is de kans op een spreker groter maar nooit zeker.

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2005, 09:36:24 am door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2005, 09:41:59 am »

als ze er bekend om staan dat het goede praters zijn doen ze dat  egt wel hoor...ik heb mn aga ook kunnen leren praten een beetje duss  ;)....dat komt wel goed ;D

Daar zou ik maar niet van uitgaan Wendy, want dat is dus niet altijd zo.. En zoals Francisca al zegt, ze houdt evengoed wel van ze.. En dát is het belangrijkste. Het praten moet dus ook echt niet de enige reden zijn dat je een grijze aanschaft! Bij jou was het toch ook een aangename verrassing dat je aga ging praten? Natuurlijk heb je met een grijze veel meer kans dat  ie gaat praten dan met een aga, omdat het goede imitators zijn. Maar het kan ook zijn dat ie veel meer de geluiden nadoet (piepende deur of magnetron etc.) dan dat ie praat... De één heeft meer aanleg dan de ander! En zeg nou zelf Wendy, als je eenmaal een grijze hebt en hij praat niet, zou je er toch ook al zoveel van houden dat je hem niet weg zou doen?  ??? Dat mag ik tenminste wel hopen...
Het is dan ook beter om van te voren te beseffen dat het tegen kan vallen!

senna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2005, 10:55:41 am »
Helemaal mee eens.........

Ik heb twee grijsjes, de ene praat veel maar alleen als ik alleen ben met haar en niet waar anderen bij zijn, ook de rest van het gezin niet, de andere praat helemaal niet maar fluit veel en heeft ook irri geluidjes die hij na doet.

Verhoudingsgewijs kun je het zo zien. Een kwart van de grijsroodstaarten praat niet, een kwart van de grijsroodstaarten kunnen fluiten en irri geluidjes maken, een kwart van de grijsroodstaarten kunnen woordjes zeggen die veel en onduidelijk zijn, of minder en heel duidelijk, een kwart van de grijsroodstaarten kunnen veel praten, duidelijk praten, zinnen zeggen en zijn in staat om interactief bezig te zijn. Zo moet je de verhouding ongeveer zien. Werkelijk ligt het aan aanleg, zijn interesse in praten en leren, en de inspanning van mensen. Tref je echter een vogel die geen interesse heeft dan kan jij praten en doen maar hij zal nooit gaan praten. Bij een baby grijsje is het absoluut niet te voorspellen of hij gaat praten. Bij een volwassen vogel die praat als je hem koopt, kan het zo zijn dat hij absoluut niet meer praat nadat je hem in huis hebt genomen.

Je kan een selectie maken van vogels die jij leuk vind omdat ze aanleg hebben om te praten, maar dat mag niet de hoofdreden zijn om een vogel te nemen. Er komt nog veel meer kijken bij het houden van vogels.

Bv  :hart:

gr corina

michiel1981

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2005, 10:56:35 am »
ik denk dat er een verschil zit in papegaaien
de een word een echte prater omdat dat hem aanspreekt
en ander word een echte puzzelaar die puzzels oplost en met rolschaatsjes rijd
en de ander een echte acrobaat

mijn papegaai is een echte praten en acrobaat maar van puzzels moet ie niks weten
ik ken mensen met een papegaai en die praten amper maar zijn gek op puzzels

ik denk dat het er voornamelijk mee te maken heeft waar de interesses liggen van de papegaai zelf

michiel1981

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2005, 11:03:34 am »
en er zit ook een duidelijk verschil in papegaaien die zomaar domweg woordjes zeggen of papegaaien die ook begrijpen wanneer ze welk woord moeten gebruiken.
zo zegt mijn papegaai als ik binnenkom "hallo" als ik weg ga zegt hij "tot zo doei" of tot straks" als ik boos kijk begint ie gelijk "foei" "pas op he" "mag toch niet he" en als ik de koelkast open doe "lekker he" als de hond buiten is roept ie dat ie naar binnen moet komen
en noem maar op, ik heb gewoon veel geluk gehad dat de mijne dit doet. dit klinkt allemaal heel mooi en leuk maar de kans dat de jouwe net zo word is vrij klein. en daarbij komt ook dat ik ong 6 uur per dag met hem actief doorbreng. niet dat mijn papegaai nou zo perfect is want hij heeft zijn slechte dingen zoals ik bij een bezem pak is hij bang of als de hond van me tante op bezoek komt wil hij hem aanvallen dan word ie helemaal pissed off.
en puzzels maken wil ie niks van weten, daar heeft ie het geduld niet voor denk ik.... net zoals ze baasje hahahahaha.

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2005, 11:10:08 am »
Klopt je moet het gewoon treffen! Mijn grijze roodstaart praat veel maar zegt weinig!  ;D hahaha!

Nee hoor, coco praat heel veel en leert snel maar tot nu toe alleen van mijn vader! Van mij pikt hij niks op!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2005, 11:26:59 am »
dat is juist de reden waarom ik een grijsje wil als ik een papegaai mag gaan halen van de zomer..anders had ik wel een boere ofsow gehaald..zijn goedkoper :-[ :)......jah ongewenst taalgebruik kunne ze nie leren als jij het niet gebruikt tog?? ;)

Ongewenst taalgebruik hoeven ze maar een keer te horen om het te leren en dat komt omdat er achter een vloek of een belediging of weet ik veel erg veel emotie zit en dat voelen gaaien goed aan! Het gezin hoeft deze woorden niet eens te gebruiken, een keer een monteur in huis die een vloek uitstoot en het KAN gebeurd zijn. Het ergste wat ze hier zeggen is Wegwezen, rot op! en dat op de juiste momenten. Als ik Favo wil pakken omdat ze aan een vleugelpen plukt, roept Riboet al Wegwezen! (die snapt de associatie al met het plukgedrag, helaas snapt Favo het nog niet  :CENS).

Je moet een grijze niet nemen om het spreektalent. Riboet spreekt een woordje mee, maar is veel beter in het immiteren van geluiden. Favo en Middel zijn nog jong, ik kan er niets van zeggen wat die gaan doen (tot nu toe doen ze alleen Riboet na  :().

Mijn broedkoppel buiten spreekt niet, maar ze hebben prachtige fluittonen en hun welkomst HOEHOE wordt geroepen met de stem van de vrouw van de vorige eigenaar.

Maar neem een grijsje om wie hij of zij is: die saaigekleurdige eenkennige vogel met een lastig te doorgronden karakter en met een verborgen spreektalent, maar ga dus niet alleen voor het spreektalent; je zou wel eens bedrogen uit kunnen komen en dat is niet in het belang van het grijsje, die verdient beter.  Ik vind namelijk, als ik zo eens achterom kijk op de jaren dat ik ze nu heb, en grijsje zeker geen makkelijke papegaai. Het is een veeleisende vogel die als je goed voor ze bent en kunt bieden wat ze nodig hebben, heel echte kameraadjes zijn (die van mij lopen me achterna als ik wegga hihi en Riboet komt 's avonds heel bewust bij mij zitten  :hart:).

Groeten,

Barbara

michiel1981

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2005, 11:50:34 am »
het enige schelden dat mijn papegaai doet is
mjn vader een stommerik noemen en als ie boos is keihard ze hoofd schudden en VERDOMME roepen hahaha, geen idee waar ie dat van heeft dat schudden met ze hoofd, o ja en STOM HE vnd ie ook prachtig.... maar ik weet niet of dit wel echt schelden is. maar inderdaad sommige dingen zeg je 100 keer en leert ie niet iets anders zeg je 1 keer en bam hij heeft een nieuw woordje.
en de meeste dingen die me papegaai zegt heeft ie van me moeder omdat vrouwen een veel heldere of duidelijkere stem hebben dan mannen

michiel1981

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2005, 11:52:21 am »
oh en denk maar eens aan de tv die aanstaat , daar wordook regelmatig op gevloekt hoor..... :o
zal niet het eerste zijn dat de mijne van de tv overneemt