Auteur Topic: mijn jonge roodstaart heeft Polyoma!  (gelezen 4397 keer)

baco

• Gast
mijn jonge roodstaart heeft Polyoma!
« Gepost op: mei 16, 2005, 13:31:57 pm »
mijn roodstaartjes van een kwekerij in asten ze zijn nu 6 en 7 weken jong hardstikke lief eten goed groeien met de dag ik had ze na 1 dag i kze had 2 weken geleden laten testen o palle virussen nu blijkt heb dus mannetje en vrouwtje dat het mannetje polymia heeft an vrouwtje heeft dat niet...mar had kwekerij opgebelt die zeiden moeten dan allebei hebben als ze zouden hebben dus dat klopt niet zegt ze ze schrok er ookvan mocht ze ook komen ruilen maar zou ik dan niet nog andere dierenarts gaan daar alleen test polymia laten doen zodat ik toch zeker weet 1 heeft ander niet zitten al 7 weken bijmekaar ga ze niet gescheiden houden das zielig....wie kan mij helpen is echt erg virus pas na 3 maanden groeien kunne nze erover heen groeien dus nog 4 weken afwachten maar kans is er dus ook gezond zijn dierenarts de test niet goed heeft gedaan...wie weet er goede dierenarts in rotterdam en omgeving voor me papegaaien???

xx
claudia ;) ;) ;) ;) ;)

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 12:38:26 pm door Cosch »

Ronald

• Gast
Re: mijn jonge roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2005, 14:06:35 pm »
Misschien kun je wat vinden onder Dierenartsen?

Ronald.

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2005, 16:40:34 pm »
Als ik het goed begrijp heb je dus 2 weken geleden 2 papegaaien gekocht van resp.4 en 5 weken oud(nou ja zeg maar jong).
Vraag 1Waarom verkoopt hij ze al zo jong?De papegaaien zitten dan nog in een kwetsbare periode.Hebben jullie goede afspraken gemaakt over de gevolgen als het mis mocht gaan?Ik neem aan dat hij ze zelf niet had laten testen.Het is wel vreemd dat het er eentje is die het heeft en de ander niet.Volgens mij is het behoorlijk besmettelijk dus apart zetten voorlopig.
Vraag 2 Zijn het broer en zus?
Dan is het helemaal vreemd want dan hebben ze waarschijnlijk de hele tijd al bij elkaar gezeten.Als ze onverwant zijn dan zitten ze misschien nog maar net bij elkaar?

Ik vind dat als je een gaai koopt die zo jong is je heel veel kennis moet hebben van papegaaien zodat je weet wat te doen bij dit soort problemen.
Ik vind tevens dat het de verantwoordelijkheid is van een verkoper dat hij gezonde papegaaien moet verkopen.Bij twijfel zal ik mijn papegaaien nogmaals laten testen of terug nemen.

baco

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2005, 18:36:12 pm »
jazeker ik heb goede afspraken gemaakt met de kwekerij alleen ja dit had ik niet voorzien 1 polymia heeft baal er echt van maar is broer en zus dus zus moet het ook al hebben zou uit nest al zo moeten zijn ga ze nog 1 x laten testen bij andere dierenarts eens kijken die uitslag word...dan 2 x polyma 2 dierenartsen dat ze hebben ja dat hoop ik echt niet maar mocht xe bij kwekerij wel ruilen maar je hecht je zo kleine papegaaien vidn echt zielig....ze eten echt goed spelen veel met elkaar ze zijn zeker nog jong maar met 5 tot 7 weken mag je ze toch al zelf opvoeden???

XXXXXXXXXXXXXXXXXX

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2005, 23:11:36 pm »
Ik vind alles best.Zolang het maar niet om mijn papegaaien gaat.
Als ik vragen mag:Wat zijn de afspraken die je hebt gemaakt aangaande dokterskosten bij een zieke papegaai?

senna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2005, 14:09:22 pm »
Ik vind ze inderdaad veel te jong. De meeste kwekers verkopen geen papegaaien onder de 11 weken.

Een tweede test zou ik idd aanraden en dan om de testen naar engeland te sturen. Deze testen zijn voor 98% betrouwbaar. En ze mogen nu wel lief zijn maar als ze polyoma hebben dan kunnen ze sterven. Of ze blijven drager.

Neem in ieder geval zsm contact op met een goede vogelarts.

gr corina

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2005, 14:51:25 pm »
Ben een beetje geschrokken van dit verhaal. Heb gezocht op polyoma op internet en schrok nog meer. Het jong waarbij het virus nog niet is aangetoond, zal waarschijnlijk drager zijn en ik heb begrepen dat de vogels die je nu hebt hun levenlang een risico blijven voor andere vogels. Ik heb geen flauw idee of het virus door jou als tussenpersoon kan worden overgedragen naar de gaaien van iemand waar je bij op bezoek bent, maar ik zou heel erg schrikken van de uitslag zoals je die nu gekregen hebt.

Je vogels ruilen bij dezelfde kweker? Ik denk dat deze kweker zelf eerst wel eens al zijn gaaien mag gaan nakijken! De kans is nu wel erg groot dat je je vogels gaat ruilen voor vogels die ook al polyoma hebben. Ik zou de vogels alleen omruilen tegen het geld dat je voor ze betaald hebt..

Je vogels zijn nog heel erg jong (veeeeeel te jong, vind ik persoonlijk, na de ervaring die ik met Hummel heb, laat ik mijn jonge gaaitjes voortaan zelfs tot 8 weken bij de ouders (tenzij ze de jongen niet groot willen brengen) en ze mogen pas bij zelfstandigheid weg). Polyoma zorgt, zo vernam ik via internet, voor een groeiachterstand. Het zullen dus niet de makkelijkste gaaitjes zijn om groot te krijgen.

Ik vond in eerste instantie de reactie van Lisianthus ('"Ik vind alles best.Zolang het maar niet om mijn papegaaien gaat") buitengewoon cru. Maar als polyoma zo besmettelijk is als ik op websites gelezen heb (verenstof) dan kan ik me zijn reactie goed voorstellen. Niet alleen je kleine gaaitjes lopen dan gevaar maar ook iedere gaai die bij je in de buurt komt.

Een goed leesbare (Nederlandse) site over polyoma vond ik hier: http://members.home.nl/gvanitem/polyomavirus.html.

Wat ik nu zeker zou doen, is de test nogmaals laten uitvoeren (inderdaad in Engeland) en is het resultaat hetzelfde dan zou ik de gaaien terugbrengen, overleggen met de kweker en hem of haar waarschuwen voor het gevaar dat zijn vogelbestand in zich herbergt en daarna nog eens goed nadenken over de toekomst van de gaaien en jouw rol hierin (ik bedoel:als je kiest voor het houden van de gaaitjes; ben je dan opgewassen tegen de wetenschap dat je met je besmette gaaitjes een risico loopt voor andere gaaien en durf je die verantwoordelijkheid aan?)..

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2005, 15:22:57 pm »
Dat is echt wel heftig. Als ik het goed begrijp heeft die kweker een groot probleem... Snel laten testen en het is wel heel erg om ze terug te brengen (zou niet graag in jouw positie zijn) maar als het echt polyoma is, misschien toch het beste wat je kunt doen... :(

baco

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2005, 15:53:14 pm »
ja ik vind ook heel erg ik lees ook ze niet groot zullen worden en wel redelijke leeftijd bereiken maar vind ik echt erg weer nieuwe papegaai neem niet bij hun dalijk ze weer die ziekte das niet te hopen natuurlijk...weten jullei goede kweker iemand kleintjes heeft die echt gezond zijn???
prijs maakt niet uit

bedankt
xxxx
claudia :P :P

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2005, 16:23:23 pm »
Ik moet zeggen dat ik het heel erg voor je vind... maar doe nou eerst die test nog een keer, wie weet was die test niet goed.... ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 17, 2005, 16:24:15 pm »
Ik dacht toch dat je het eerst komende jaar een nieuwe gaai uit je hoofd kunt zetten. Of heb ik het mis?
Ik meende dat je huis ook besmet raakte :CENS

Ik vind het echt sneu voor jou en je vogels :'(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: mei 17, 2005, 16:25:43 pm »
maar doe nou eerst die test nog een keer, wie weet was die test niet goed.... ;)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #12 Gepost op: mei 17, 2005, 17:49:50 pm »
Ik vond in eerste instantie de reactie van Lisianthus ('"Ik vind alles best.Zolang het maar niet om mijn papegaaien gaat") buitengewoon cru. Maar als polyoma zo besmettelijk is als ik op websites gelezen heb (verenstof) dan kan ik me zijn reactie goed voorstellen. Niet alleen je kleine gaaitjes lopen dan gevaar maar ook iedere gaai die bij je in de buurt komt.

Is ook eigenlijk best wel cru maar met de bedoeling even een discussie uit te lokken,want ik vind dat je gezonde gaaitjes(vogels in het algemeen )moet verkopen en als verkoper moet je dan je consequenties trekken.
Ik heb mijn jonkie(brutus) vekocht met een gezondheidsverklaring.Dan is het "einde discussie".
In dit geval begint de discussie pas.Baco(claudia)koopt iets waar ze lang naar toe heeft geleefd en dit blijkt ziek te wezen.Ik vind dan dat de verkoper de dokters kosten moet betalen en de gaaitjes terug moet nemen.
Of dat ook in werkelijkheid gebeurd???Ik moet het nog zien.
Ik hoop dat dat de afspraken zijn waar ik op doelde.

Als je mocht besluiten om nieuwe aan te schaffen heb ik inderdaad ook gehoord dat je dan eigenlijk een (1/2)jaar moet wachten voordat het virus uit je huis is.
Verdiep je er in ieder geval even goed in want dit kan nare consequenties hebben.

Succes.

Papegaaien zijn nou eenmaal super.Vandaar mijn reaktie.Op zich ben ik niet zo`n bruut hoor.

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2005, 22:41:12 pm »
Hai,

ik lees kweker in Asten? bedoel je papegaaien handel Jado?
Jado is voornl. handel en koopt haar vogels bij andere kwekers vnl. in Duitsland,

mvg Frank

Cheetah

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2005, 07:56:32 am »
Hoi Claudia, probeer de vogel anders nog ff te testen in Amsterdam of Utrecht. Hou hem in ieder geval gescheiden van de andere vogel.