Ben een beetje geschrokken van dit verhaal. Heb gezocht op polyoma op internet en schrok nog meer. Het jong waarbij het virus nog niet is aangetoond, zal waarschijnlijk drager zijn en ik heb begrepen dat de vogels die je nu hebt hun levenlang een risico blijven voor andere vogels. Ik heb geen flauw idee of het virus door jou als tussenpersoon kan worden overgedragen naar de gaaien van iemand waar je bij op bezoek bent, maar ik zou heel erg schrikken van de uitslag zoals je die nu gekregen hebt.
Je vogels ruilen bij dezelfde kweker? Ik denk dat deze kweker zelf eerst wel eens al zijn gaaien mag gaan nakijken! De kans is nu wel erg groot dat je je vogels gaat ruilen voor vogels die ook al polyoma hebben. Ik zou de vogels alleen omruilen tegen het geld dat je voor ze betaald hebt..
Je vogels zijn nog heel erg jong (veeeeeel te jong, vind ik persoonlijk, na de ervaring die ik met Hummel heb, laat ik mijn jonge gaaitjes voortaan zelfs tot 8 weken bij de ouders (tenzij ze de jongen niet groot willen brengen) en ze mogen pas bij zelfstandigheid weg). Polyoma zorgt, zo vernam ik via internet, voor een groeiachterstand. Het zullen dus niet de makkelijkste gaaitjes zijn om groot te krijgen.
Ik vond in eerste instantie de reactie van Lisianthus ('"Ik vind alles best.Zolang het maar niet om mijn papegaaien gaat") buitengewoon cru. Maar als polyoma zo besmettelijk is als ik op websites gelezen heb (verenstof) dan kan ik me zijn reactie goed voorstellen. Niet alleen je kleine gaaitjes lopen dan gevaar maar ook iedere gaai die bij je in de buurt komt.
Een goed leesbare (Nederlandse) site over polyoma vond ik hier:
http://members.home.nl/gvanitem/polyomavirus.html.
Wat ik nu zeker zou doen, is de test nogmaals laten uitvoeren (inderdaad in Engeland) en is het resultaat hetzelfde dan zou ik de gaaien terugbrengen, overleggen met de kweker en hem of haar waarschuwen voor het gevaar dat zijn vogelbestand in zich herbergt en daarna nog eens goed nadenken over de toekomst van de gaaien en jouw rol hierin (ik bedoel:als je kiest voor het houden van de gaaitjes; ben je dan opgewassen tegen de wetenschap dat je met je besmette gaaitjes een risico loopt voor andere gaaien en durf je die verantwoordelijkheid aan?)..
Groeten,
Barbara