Auteur Topic: Hoe kan ik een grijsje "straffen"?  (gelezen 3108 keer)

Iris

• Gast
Hoe kan ik een grijsje "straffen"?
« Gepost op: mei 18, 2005, 22:20:58 pm »
Hallo!
Een vraagje...
Misschien hebben jullie het al gelezen, maar onze Sjefke (grijsje) heeft nogal een gebruiksaanwijzing...
Hij doet vaak dingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Nu zeg ik wel vaker tegen hem: "Pas op, hè?!!", met het gevolg dat hij de volgende keer wanneer hij weer iets doet wat niet door de beugel kan, dit zelf al zegt. Het is dan erg lachwekkend, maar kan héél irritant zijn!!

Het is voor Sjefke geen "straf" om hem terug in de kooi te zetten, het is ook geen straf om hem elke keer een speelgoedje af te pakken. Er is eigenlijk niets waar ik van denk: Dát heeft hij graag!! (om hem dat tijdelijk weg te nemen).
Negeren heeft hier ook geen zin...

Overal staan verhalen over het belonen van de papegaai, maar nergens kan ik iets vinden over het "straffen"...
Dit klinkt misschien heel negatief, maar zo bedoel ik het absolúút niet!!! Ik heb het allerbeste met mijn grijsje voor, ben ontzettend gek op hem!!!! Ik hoop dat iemand van jullie wat tips voor me heeft....

Veel liefs,
Iris

carlito

• Gast
Re: Hoe kan ik een grijsje "straffen"?
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2005, 22:28:37 pm »
toch blijft negeren de meest aangewezen keuze, zelfs hem eventueel met kooi en al een kwartiertje in een andere kamer (waar niemand is) kan ook opbrengen. Steeds consequent deze handeling  blijven herhalen is heel belangrijk

Iris

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2005, 22:38:12 pm »
Als mijn Sjefke zo doorgaat, negeer ik hem dadelijk alleen nog maar... Laten we het zover maar niet komen...
Ze zeggen dat kinderen veel zorgen geven... maar grijsjes.... het zijn nét kinderen!! hihi!!

Maar weer terug naar onze ouderwetse negeer-truc... Alhoewel ik hier een hekel aan heb...  :'(

Veel liefs!!
Iris

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2005, 23:11:34 pm »
Iris,

inderdaad gewoon negeren. Hoewel dat soms ook niet altijd kan.

Japie is er ook zo een hoor. Een kind. Ondeugend, niet luisteren en vooral met dingen door blijven gaan die niet mogen.  >:(

Net heeft hij nog uit de kooi van Orrie (Amazone) het bakje met maagkiezel getrokken. Baf... op de grond. In dit geval kan ik niet negeren, omdat ik de troep toch moet opruimen. Het lag overal op het laminaat. Ik heb hem dus op laten stappen en hem vervolgens IN zijn eigen kooi gezet. Meneer ging uitgebreid zitten kijken hoe ik de troep aan het opruimen was. Toen ik klaar was mocht hij er weer uit.

In deze situatie heb ik dus volkomen verkeerd gehandeld. Hij kreeg bijvoorbeeld alle aandacht toen hij deze kattekwaad uithaalde. Maar goed. Zoals ik al zei, ik moest de troep opruimen en kon hem hier niet bij hebben.

Pascal

Cheetah

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2005, 01:35:01 am »
Doek over zijn kooi ??? Dat wilt ook nog wel eens helpen.

Nanda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2005, 16:45:34 pm »

inderdaad gewoon negeren. Hoewel dat soms ook niet altijd kan.

Net heeft hij nog uit de kooi van Orrie (Amazone) het bakje met maagkiezel getrokken. Baf... op de grond. In dit geval kan ik niet negeren, omdat ik de troep toch moet opruimen.

Je kunt de troep toch ook gewoon even laten liggen?
Nu kun je er de donder opzeggen dat ie het volgende keer weer doet. >:(

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2005, 19:57:00 pm »

Je kunt de troep toch ook gewoon even laten liggen?
Nu kun je er de donder opzeggen dat ie het volgende keer weer doet. >:(

Nanda, daar heb je gelijk in, maar die kiezel lag precies in het looppad naar de zithoek. Het lag te verspreid over de vloer om er overheen te kunnen stappen. Plus dat dat spul enorm scherp is en krast in mijn vloer. Als ik er dan zonder erg toch in zou stappen, zou ik de vloer beschadigen. Dan maar liever een ondeugende Japie. Het was op dat moment kiezen of delen.

Pascal

Nanda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2005, 20:01:45 pm »
Okidoki :thumbsup:
maar volgende keer laten liggen he!!!
dan klim je maar over de bank :P

Iris

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2005, 22:42:41 pm »
HaHa!!  :)
Doeken heb ik ook tot in den treuren geprobeerd... Hij bijt er allemaal kleine gaatjes in... Maar het helpt af en toe wel!
Gezellig blijven volhouden...  ???... Toch??

Veel liefs,
Iris

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2005, 22:56:30 pm »
Kijk ook uit met doeken hoor! 1 die rafelt kunnen ze zichzelf behoorlijk in verstrikken of erger nog ophangen :CENS

Zou je niet kunnen proberen iedere dag een paar keer 5 tot 10 min intensief met hem bezig te zijn? Bijv met het kleurtjes leren? Dan heeft hij iets nieuws en wie weet houdt het hem verder ook even bezig, als jullie druk zijn met andere dingen.
Want jullie zijn nu beide dus erg druk bezig met van alles, behalve hem ;) Ik denk dat hij dat even niet pikt. Waarschijnlijk was er een andere gewoonte opgebouwd dan nu aan de hand is. Alleen negeren werkt niet als hij echt veel minder aandacht krijgt. Dat zouden we zelf ook niet leuk vinden als "groepsdieren" :P ;D Geef hem stof tot nadenken en vermaak ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2005, 22:59:02 pm »
HMmmmm volgens mij wilde ik dit zetten bij dat schreeuwen, maar dat maakt niet uit ;)

Paco

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2005, 09:55:03 am »
Hai Tommy,

Ik zat net de laatste reactie's door te lezen en kwam je opmerking twee keer tegen....................... :CENS :CENS :CENS
Gelukkig had je het zelf ook door, en dat was wel even een opluchting!!!! :P

Ja we moeten wel een beetje op elkaar letten toch....? Hahahaha!!!!
Gr.

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 20, 2005, 10:02:17 am »
 ;D
Foei Tommy!  ;D

Gr Corina

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2005, 10:53:18 am »
 ;D Goedzo hoor! goed opletten ;D

Paco

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 20, 2005, 10:56:15 am »
Dat doen we ook......heb je nu zelf ook gemerkt!! :)
Geeft niks hoor!
Gr.  :thumbsup: