Hallo,
Na eerst een heel avontuur te hebben beleefd bij 4-Animals (zie andere posts)
Is mijn vriendin vandaag op pad gegaan naar Maassluis om te kijken bij papegaaienplaza.
Hier dan ook een verslag van mijn vriendin

Bij de winkel aangekomen, zag het er in eerste instantie netjes uit. In de winkel hadden ze een paar parkietjes in de kooitjes staan en alle papegaaien stonden in een aparte kamer. Je kon hier wel heen, als je geïntereseerd was voor een gaaitje. De papegaaien zaten allemaal in een eigen genummerde kooi, met hierbij genummerde spuitjes voor het voeren. In iedere kooi hing speelgoed, lagen houtsnippers op de bodem en lag er vers fruit.
Ik had van te voren al gebeld om te vragen of ze ook een edelman hadden, die zelfstandig of bijna zelsfandig is. Dit hadden ze, de edel had nog 2 papvoedingen op een dag. Ze vertelde mij vrijblijvend hoe we pap klaar moesten maken, als we dit thuis wilden gaan doen. Ook liet ze mij wat pap voeren. Ik gaf aan dat mijn vriend en ik af hadden gesproken een gaaitje te nemen die volledig zelfstandig eet. Geen pap meer dus. Ook dit was geen probleem.
Van de week worden wij gebeld om te horen hoe het met "onze" edel is. Ze gaat hem namelijk laten wennnen aan een kooi en aan pellets, omdat dit bij ons ook zo is. Ook werd aangeboden om baby foto's te mailen, deze hadden ze gemaakt toen ze de edel bij de kweker op hadden gehaald.
Na bijna anderhalf uur bij hun geweest te zijn, heb ik besloten dat het edeltje echt ons edeltje moet gaan worden. Ik vroeg of deze ook werd getest op PBFD. Dit is nu nog niet standaard, maar is wel een optie. Ze zijn namelijk nog bezig om een quarantaine ruimte te bouwen zodat ze de geteste en niet geteste vogels kunnen scheiden. Ik heb ervoor gekozen om hem dan eerst niet door hun te laten testen, maar pas als we de edel hebben.(Hierdoor heb ik 90euro korting gekregen omdat we dat geld kwijt zullen zijn aan de test) De edel zetten we eerst in een ruime kooi bij mijn ouders, tot de uitslag van de test binnen is. (i.v.m. onze grijze) Na dit gesprek hebben we het een en ander ingevult op een aankoopbewijs. Hier staat ook het ringnr van de edel op vermeld zodat we dit weer kunnen controleren. Hierbij krijgen we ook 6maanden garantie. Dus; als de edel in deze 6maanden erg ziek wordt/dood gaat wordt dit door hun vergoed. Ook wordt er contact gehouden om te horen of alles goed gaat. (eten, slapen, gedrag. gewicht)
Ik had nog even gevraagd hoe het nu zat met de vorige eigenaar. Ze vertelde dat ze zelf al 8 jaar in de winkel werkt. (dus ook toen de vorige eigenaar er nog zat) Ze gaf aan dat ze vond dat hij toendertijd teveel (jonge) vogels in de winkel had zitten. En zo waren er nog een aantal dingen waar zij andere gedachten over had. Ook vertelde ze dat er inderdaad ziekte is geweest in de winkel en dat dat het einde van speciaalzaak Rijo was. De hele winkel is toen ontsmet en zij heeft het toen overgenomen.
Al met al lijkt het ons een goede winkel, die nog niet alle zaken voor elkaar heeft, maar wel hard op weg is. Het testen op PBFD is een maatregel die we toch al zouden nemen, omdat we geen risico willen lopen met onze grijsje.
Uiteraard houden we jullie hier op de hoogte over hoe de zaken gaan daar, aangezien er nog niet zo heel veel te vinden is over Papegaaienplaza.
Met vriendelijke groet,
Jarno en Ilona