Auteur Topic: Waarom ineens weer bijten?  (gelezen 2525 keer)

dencar

• Gast
Waarom ineens weer bijten?
« Gepost op: mei 31, 2005, 19:34:19 pm »
Beste,

Onze papegaai Storm ( Brilamazone Albrifrons ) is sinds het weekend en beetje vreemd gedrag aan het vertonen. Hieronder een klein verslag.

Toen wij deze papegaai einge tijd geleden kochten was hij redelijk bang, bijterig en veel schreeuwen. Na een aantal maanden ging het steeds beter. Hij werd langzaam maar zeker erg tam. Hij ging steeds minder bijten en sinds een week of twee beet hij eigenlijk bijna niet meer. Hij kwam zonder problemen op je hand en we konden hem aaien.
Twee maanden geleden heeft hij een vriendje Donder ( Peru Parkiet Aratinga ) gekregen wat gelijk goed klikte. Ze zijn/waren echt vriendjes.
Maar sinds afgelopen weekend doet Storm erg raar. Hij begint in eens weer heel erg te bijten en op de raarste momenten. Bijvoorbeeld hij zat gisteren op mijn schouder en in eens bijt hij in mijn oog/wenkbrauw. Dit deed veel pijn maar oke ik dacht dit kan gebeuren. Eigen schuld moet ik hem maar niet op mijn schouder laten. Maar hij bijt ook zomaar in je handen. Daarnaast schreeuwt/krijst hij ook weer heel erg veel en erg hard. Verder maakt die ook elke keer ruzie met Donder en bijt hij deze ook telkens erg hard. Is wel een beetje zielig.

Maar ik begin een beetje radeloos te worden hoe dit in eens kan. Ik heb het idee dat ik weer in het begin sta. Het enige wat hij nog wel zonder problemen doet is op stappen op je hand maar verder..... Ik weet 100% zeker dat hij niet ziek is omdat hij ongeveer drie weken geleden nog bij Frank Verstappen is geweest voor controle en om alle testen uit te voeren. Hieruit is gebleken dat beide vogels kern gezond zijn. Ik snap er echt niks van. Ik heb zelf nagedacht of er misschien iets raars is gebeurd of waar hij van geschrokken is maar dat is naar mijn inziens niet zo. Beide vogels zijn ook nog erg jong dus ik heb ook niet echt het idee dat hij aan het puberen is.

Ik hoop dat iemand misschien mij kan helpen of iets weet of mij verder te helpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Dennis

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2008, 10:01:27 am door Cosch »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Raar gedrag. Help???
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2005, 20:15:37 pm »
Is er verder niets veranderd, ander voer, andere leefwijze van jullie zelf (minder tijd of zo)? :CENS

dencar

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2005, 20:38:59 pm »
Nee, dat is juist het gekke. Wij hebben niks veranderd aan onze leefswijze. En het voer is nog steeds hetzelfde. Verder mogen ze als wij thuis zijn uit de kooi en hieraan is niks veranderd. Ze krijgen nog ruim voldoende aandacht als altijd.

Wij geven als eten:

- elke dag pellets gemengd met zaadvoer
- elke dag fruit of groente
- en om de dag krijgen ze warm diner voer

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2005, 20:45:19 pm »
Oké, dan kunnen we dat soort dingen uitsluiten... Ben bang dat je inderdaad terug bij af bent (alhoewel... helemaal terug bij af ben je nooit, hij heeft ook ander gedrag geleerd) en denk dat je weer heel consequent met hem om moet gaan, dus: absoluut laag houden en niet op, de schouder ivm dominantie. Hij weet waarschijnlijk ook niet waar hij aan toe is, omdat de ene keer hij de baas is en de andere keer jij... Laat hem doen wat jij wil, negeer hem als hij bijt (als "straf"). Heb je de gedragsregels van Hooimijer wel eens gelezen?
Daar staan hele zinnige dingen in.. https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,45.0.html
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2005, 21:06:45 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2005, 20:45:44 pm »
Zitten ze trouwens samen in één kooi?

dencar

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2005, 20:52:41 pm »

Loes alvast harstikke bedankt voor jou reacties.

Om antwoord te geven op jou antwoord. Hij mag van mij alleen op mijn schouder als ik hem er zelf op zet en dat ging tot aan nu heel erg goed. Hierdoor bleef hij ook laag zitten tot dat ik hem op mijn schouder liet.

Om antwoord te geven op jou andere vraag de vogels zitten inderdaad samen in één grote kooi en dit ging ook altijd goed tot aan nu. Het is ook niet de hele tijd dat Storm Donder bijt maar het gebeurt wel steeds vaker en met name harder.

dencar

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2005, 20:54:01 pm »

Verder heb ik de gedrag regels van Hooijmeijer ook al doorgelezen. Dat heb ik gelijk gedaan bij de aanschaf.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2005, 21:08:51 pm »
Moeilijk hoor, jammer dat het nu toch minder gaat tussen die twee. Was Donder superjong toen je hem kreeg en wordt hij nu soms wat minder babyachtig? Je hebt best kans dat het dan op den duur toch niet gaat samen in die kooi.. :CENS

dencar

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2005, 21:19:54 pm »

Beide vogels zijn ongeveer even oud. Ze zijn nu ongeveer 7 maanden oud. Denk je dat het hier iets mee te maken kan hebben.

Groeten,
Dennis

Ronald

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2005, 21:39:45 pm »
Je weet dat je nu een hele mooie grote kooi kan kopen via dit forum? :)

Ronald.

dencar

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2005, 21:41:41 pm »

Bedankt Ronald, maar nee dank je. Ik heb al een erg grote kooi!!!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2005, 21:50:35 pm »
Ik denk inderdaad dat het er mee te maken kan hebben dat ze allebei ouder worden... Meer mensen met een mening hierover?

Koko

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2005, 09:56:09 am »
hoi,

waar het aan ligt weet ik niet, maar Koko onze Amazone heeft dit ook, hij is m,eer van de ene dag is hij poeslief en de andere dag.
Ik laat hem dan eerst gewoon met rust, is hij nader hand nog zo laat ik hem steeds opstappen van de ene stok op de andere, rustig wel 10 x achter elkaar.
dit werkt eigenlijk best goed

Groetjes
Boudewijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juni 01, 2005, 09:57:55 am »
Ja, als Sjakko vervelend wordt doe ik dat ook, van de ene hand op de andere laten stappen en dat een flink aantal keren. Even laten weten dat hij moet doen wat ik wil... ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 01, 2005, 10:27:30 am »
Daarnaast schreeuwt/krijst hij ook weer heel erg veel en erg hard. Verder maakt die ook elke keer ruzie met Donder en bijt hij deze ook telkens erg hard. Is wel een beetje zielig.

Kan het niet zijn dat ze toch niet zulke goeie vriendjes zijn dan jij denkt?
Dat hij zo veranderd is sinds de nieuwe vogel er is!
Misschien moet je ze apart zetten. Kijken hoe dat gaat!

Gr Corina