Ik ga toch een beetje met Nanda mee. Ik vind dat springkussen tever gaan. Veel te veel onnodige risico's (en dan heb ik het niet alleen over de vogel die kan vallen, maar ook over opspringen tegen degene die de vogel draagt) en een vogel van een glijbaan af laten gaan, tja, ik weet niet, hoor. Hier mogen ze vogel blijven, ze hoeven geen dingen te doen die ik leuk vind. Ik houd daarbij altijd het omgaan met mijn honden aan. Wat mijn honden mogen/kunnen, mogen/kunnen mijn gaaien ook (mee naar buiten, mee naar visite, op de bank spelen etc.. ) maar wat ik niet doe met mijn honden doe ik ook niet met mijn gaaien (van een glijbaan af, op een springkussen, in een supermarkt, dat soort dingen).
En kinderen en gaaien. Ja de gaaien hier heb ik kinderen ook niets zien doen. Kinderen zijn veelal onbevangen en dus niet onzeker in hun handelen. Maar zodra ze een leeftijd hebben dat ze zich bewust worden van hun handeling en daar over nadenken (of nog erger over twijfelen), dan wordt het anders. En ook hier geldt: ik hoef maar te kijken naar mijn honden.
Een klein kind van een jaar 2 twee hing bij mijn bulletje om de hals en Beau vond het prachtig! En het kind ook: ze zag Beau, toonde geen spoortje angst en liep zo naar hem toe. Beau zijn grootste vriend was een jochie van 3. Dat kwam op zijn fietsje aan. Zag Beau, gooide het fiets op de grond en dan moesten die twee even knuffelen. Maar jochies (niet de meiden trouwens) die een jaar of 12 zijn, te twijfelachtig Beau benaderen, daar is ie bang voor en dan wordt ie alert (heeft ook met pestgedrag van kinderen) te maken.
Voor de gaaien geldt precies hetzelfde. Ik vind ook dat de gedragsregels voor een papegaai vergelijkbaar zijn met de training van de hond. Ooit een hond zo zonder aandacht te vragen, gestoord in zijn bezigheden? Nee, zeggen de meeste mensen, ik roep hem eerst. Nou, zeg ik dan, dat doe je ook eerst met mijn gaaien, als je wilt dat ie opstapt. Gedag zeggen (aandacht vragen), voorstellen, kennismaken en als de kennismaking goed verloopt, laat je, als je het zeker weet, de gaai opstappen.
PS: natuurlijk glijdt een vogel met gespreide vleugels van een glijbaan, hij moet immers zijn evenwicht bewaren...