Auteur Topic: Vriendelijk.....  (gelezen 4219 keer)

LaSignoraMusica

• Gast
Re: Vriendelijk.....
« Reactie #15 Gepost op: september 06, 2005, 23:49:29 pm »
Nee hoor, ik doe dingen met Leo omdat hij zelf aangeeft het leuk te vinden.Ik weet inmiddels onder alle omstandigheden hoe hij zich gedraagt... Met Leo doe ik weer andere dingen als met Borre, Tabu, Asterix of zelfs met Tweety, het grasparkietje dat hier logeert. Allemaal hebben ze verschillende karaktertjes, en verschillende voorkeuren. En wat is normaal? Voor mij is het normaal om mijn dieren mee te nemen als ik merk dat ze het leuk vinden. Ik zou het niet normaal vinden als ik af zou moeten wegen aan de hand wat anderen normaal vinden wat ik normaal zou moeten vinden. Als ik dat zou doen zouden mijn gaaien namelijk achter slot en grendel zitten, omdat 90 procent (!) van de papegaaien nog steeds achter tralies zit!

Nanda

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: september 07, 2005, 00:04:05 am »
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat je je vogels achter de tralies moet houden, en als jij ze lekker ergens mee naar toe wilt nemen, moet je dat zeker doen. ;)

Het enige waar ik vraagtekens bij zet is, moet je perse iemand met je gaai op een springkussen laten springen, een kind notabene.
Ik vindt dit onnodige risico's, zowel voor de vogel als voor het kind wat aan het springen is. Dat heb ik ook met blauw aangegeven, in het stukje.
Maar dat is mijn mening hoor, ik zou het namelijk niet op mijn geweten willen hebben dat er iets naars gebeurd.
En volgens mij heeft een papegaai het ook uitermate naar zijn zin wanneer je niet op een springkussen staat.... ::)

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 07, 2005, 00:22:50 am »
Zal gerust wel, maar dit is Leo... Het ging nl zo: bij Intratuin stond een springkussen, en Leo's ogen begonnen al van opwinding te flitsen. In het begin dacht ik nog  "Oei een amazone met flitsende ogen..." maar na 4 maanden met Leo weet ik dat hij dan gewoon helemaal uit z'n dakkie gaat! Plus het bijbehorende geluid... dat doet hij alleen als hij kinderen ziet! Ik heb hem gezegd dat we eerst even boodschappen gingen doen, en toen we terugkwamen waren er twee meisjes van 10, 11 jaar op het springkussen bezig, die natuurlijk meteen op Leo afkwamen "OOohhh een papegaai, mag ik 'm aaien?" Ik uitleggen dat papegaaien g
« Laatst bewerkt op: september 07, 2005, 00:25:12 am door LaSignoraMusica »

Riboet

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: september 07, 2005, 08:18:55 am »
Ik ga toch een beetje met Nanda mee. Ik vind dat springkussen tever gaan. Veel te veel onnodige risico's (en dan heb ik het niet alleen over de vogel die kan vallen, maar ook over opspringen tegen degene die de vogel draagt) en een vogel van een glijbaan af laten gaan, tja, ik weet niet, hoor. Hier mogen ze vogel blijven, ze hoeven geen dingen te doen die ik leuk vind. Ik houd daarbij altijd het omgaan met mijn honden aan. Wat mijn honden mogen/kunnen, mogen/kunnen mijn gaaien ook (mee naar buiten, mee naar visite, op de bank spelen etc.. ) maar wat ik niet doe met mijn honden doe ik ook niet met mijn gaaien (van een glijbaan af, op een springkussen, in een supermarkt, dat soort dingen).

En kinderen en gaaien. Ja de gaaien hier heb ik kinderen ook niets zien doen. Kinderen zijn veelal onbevangen en dus niet onzeker in hun handelen. Maar zodra ze een leeftijd hebben dat ze zich bewust worden van hun handeling en daar over nadenken (of nog erger over twijfelen), dan wordt het anders. En ook hier geldt: ik hoef maar te kijken naar mijn honden.
Een klein kind van een jaar 2 twee hing bij mijn bulletje om de hals en Beau vond het prachtig! En het kind ook: ze zag Beau, toonde geen spoortje angst en liep zo naar hem toe. Beau zijn grootste vriend was een jochie van 3. Dat kwam op zijn fietsje aan. Zag Beau, gooide het fiets op de grond en dan moesten die twee even knuffelen. Maar jochies (niet de meiden trouwens) die een jaar of 12 zijn, te twijfelachtig Beau benaderen, daar is ie bang voor en dan wordt ie alert (heeft ook met pestgedrag van kinderen) te maken.
Voor de gaaien geldt precies hetzelfde. Ik vind ook dat de gedragsregels voor een papegaai vergelijkbaar zijn met de training van de hond. Ooit een hond zo zonder aandacht te vragen, gestoord in zijn bezigheden? Nee, zeggen de meeste mensen, ik roep hem eerst. Nou, zeg ik dan, dat doe je ook eerst met mijn gaaien, als je wilt dat ie opstapt. Gedag zeggen (aandacht vragen), voorstellen, kennismaken en als de kennismaking goed verloopt, laat je, als je het zeker weet, de gaai opstappen.

PS: natuurlijk glijdt een vogel met gespreide vleugels van een glijbaan, hij moet immers zijn evenwicht bewaren...

Wickingh

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: september 07, 2005, 20:26:08 pm »
Nou Nanda en Barbara,

dr.H heeft nooit gezegd dat je dat niet moet doen, dus het is zeer goed mogelijk hoor, LaSignora gewoon doorgaan hoor,  :P

:P g Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: september 07, 2005, 20:42:14 pm »
Nou ik vind dat echt nog niet zo erg! Ze zal heus wel zelf kunnen inschatten wat kan en wat niet kan! En ze heus wel voorzichtig. Als je leest hoeveel ze om haar gaaien geeft!

Gr Corina

Nanda

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: september 07, 2005, 20:56:52 pm »
Nou ik vind dat echt nog niet zo erg! Ze zal heus wel zelf kunnen inschatten wat kan en wat niet kan! En ze heus wel voorzichtig. Als je leest hoeveel ze om haar gaaien geeft!

Gr Corina

Zij zou misschien wel kunnen inschatten hoe haar gaaien reageren, maar het blijven beesten. En wat moet je dan zeggen: doet ie anders nooit hoor :(

En daarbij kan zij wel voorzichtig zijn, maar een ander hoeft dat niet te zijn. Lekker springen op een springkussen met de gaai, komt een ettertje superhard aangesprongen, boem tegen meisje aan, meisje valt, ettertje ziet het te laat en splash........gaaienpuree :'(

Wickingh

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: september 07, 2005, 20:59:51 pm »
Ow Nanda,

zo had ik het nog niet gezien nee  :-[ ,vreselijk papegaaienpuree [ hoe zou dat smaken  ??? ] ,

:-[ g Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: september 07, 2005, 21:13:37 pm »
Ik denk dat je per situatie kunt inschatten hoe of wat. Maar er zullen altijd risico's zijn. Afgelopen zondag duwt een kerel in een keer zijn vinger onder coco's snavel. Hap zei hij! en ik zag aan hem dat het pijn deed!  ;D Maar moet ik hem dan niet meer meenemen? Ik weet ook wel dat het met kinderen anders is. Maar op een of andere manier stuit het niet zo tegen de borst, dat idee van het springkussen. Vind het wel grappig!
 ???

Gr Corina

Nanda

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: september 07, 2005, 21:20:10 pm »
Ik denk dat je per situatie kunt inschatten hoe of wat. Maar er zullen altijd risico's zijn. Afgelopen zondag duwt een kerel in een keer zijn vinger onder coco's snavel. Hap zei hij! en ik zag aan hem dat het pijn deed!  ;D Maar moet ik hem dan niet meer meenemen? Ik weet ook wel dat het met kinderen anders is. Maar op een of andere manier stuit het niet zo tegen de borst, dat idee van het springkussen. Vind het wel grappig!
 ???

Gr Corina

Dat die vent zijn vinger onder Coco's snavel duwde is zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik neem aan dat jij niet hebt gezegd: doe je vinger eens onder zijn snavel.
Daarintegen geeft Nina wel haar vogel mee aan een meisje en zegd : ga maar lekker springen van dat vindt ie zo leuk......
Hoe je het ook went of keert, ik blijf het onverantwoord vinden..... :(

Tommy

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: september 07, 2005, 21:20:41 pm »
Als ie nou gewoon in dat springkussen hapte
BOEMMMMMMMMMMM! :o ;D ;D ;D

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #26 Gepost op: september 07, 2005, 21:31:02 pm »
Als ie nou gewoon in dat springkussen hapte
BOEMMMMMMMMMMM! :o ;D ;D ;D

Weg springkussen  ;D

Maar nee, ik ben het met Nanda eens.
Ik denk dat ik 1 van de modernste aga's bezit hier  ;) ik neem ze overal mee naar toe,ik doe ook veel maffe dingen met ze, zelfs mee naar de speeltuin  ;D maar dit soort dingen zou ik niet durven.
Ik geef mijn vogels niet eens zomaar aan een ander, alleen een kind die dolgraag wil en niet bang is, dan laat ik Blue opstappen, omdat die vogel het rustigst is bij anderen, maar dan mogen ze echt niet een rondje gaan lopen met haar, laat staan springen.....
Ik vind het echt een eng idee, kan er niks aan doen  ???
Ik vind wel dat iedereen lekker moet doen wat hij / zij wilt met de gaaitjes, en als je dit zelf vertrouw, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen  ;)

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: september 07, 2005, 23:07:06 pm »
Ik heb natuurlijk wel gekeken wat voor meisjes het waren, ze waren daar met z

Koko

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: september 08, 2005, 02:42:38 am »
Een ieder moet ook zelf bepalen hoe of wat hij met zijn gaaien doet, maar ik vraag me dan wel af, laat je ze op deze manier wel in hun waarde ?
Het zelfde las ik tijden geleden een gaai op het terras s

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: september 08, 2005, 07:19:38 am »
Ik hanteer eigenlijk