Auteur Topic: Rob`s Kweek Edelpapegaaien.  (gelezen 13112 keer)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
Rob`s Kweek Edelpapegaaien.
« Gepost op: juni 02, 2005, 15:10:31 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van mijn 2 kweekkoppels edelpapegaaien.1 koppeltje was een bewezen koppel de ander was nog jong en dat zou evt een koppeltje voor de toekomst zijn.
Toen ik ze in mijn volieres liet bleek al gauw dat het jonge koppel(Ot en Sien)het best kon vinden met elkaar.Aten samen speelden samen en zaten knus naast elkaar op dezelfde stok.Het oudere koppel(Jut en Jul)daarentegen lagen elkaar niet zo best.Waar Jut was,was Jul..........dus even lekker niet.Was Jut linksonder in de kooi dan zat Jul rechtsboven en vice versa.Nu had ik een vrij grote voliere dus ze zaten elkaar niet in de weg.
Ik haalde mijn geluk maar uit het feit dat Ot en Sien het zo leuk hadden samen en hoopte dat het nog wel eens om zou slaan bij Jut en Jul.
Tot mijn verbazing lagen er half maart 2004 2 eitjes bij Ot en Sien.Nou ja dat was ook wel eens gebeurd bij Jut en Jul maar die waren steeds onbevrucht.
Toen werd het 18 april.Een heugelijke dag.Voor het eerst waren er kleintjes geboren,echter na 4 dagen kwam de eerste te overlijden.Oorzaak;onbekend.Ik veel bellen en toen kreeg ik te horen dat het niet altijd een abc tje was en vooral bij een eerste nest het wel eens voorkwam.Ik hield mijn hart vast voor de 2de maar deze heeft het prima gedaan.Ik had ervoor gekozen om Ot en Sien haar(Anastacia)te laten grootbrengen omdat het hun eerste was.Ze brachten een mooi resultaat voort.Na 16 weken heb ik haar bij de ouders weggehaald en verkocht.Ondanks dat ik er niet veel werk aan had,hecht je je toch erg aan zo`n vogel en was het afscheid moeilijk.Toen is het een tijdje stil geweest en ben eens verder gaan kijken oa bij een ander kweker van ondermeer edels.Inmiddels lag er op dat moment wel weer 1 eitje bij Ot en Sien.
Ik zag dat andere ze meer fruit gaven en ben toen mijn voeding gaan aanpassen.
Toen kwam er een geheel onverwachte wending.Jut en Jul,die elkaar wel accepteerden,maar daar was alles mee gezegd besloten het weer eens te gaan proberen met elkaar.Ze trokken steeds meer naar elkaar toe en zaten zelfs naast elkaar op dezelfde stok.Dat had ik nog nooit gezien.
Toen ging het snel.Er gebeurd nu meer dan in 1 1/2 jaar ervoor.
18 Januari de geboorte van Brutus D.Paddington.De beruchte 'naakte'edel.Nu blijkt dat hij "gewoon"geplukt was.12 Februari heb ik hem op handvoeding verder grootgebracht.Ik heb hem laten testen op Polyoma en Pbfd en dat bleek allebij negatief te zijn.15 April is hij uitgevlogen en daar had ik het heel moeilijk mee.Hij was superhandtam en hoorde van de vorige eigenaar dat hij maar hoefde te fluiten en landde vervolgens op zijn schouder.Ik was blij voor hem dat hij er verguld mee was.
3 en 4 April werden echter Clarrise en Dr Dre alweer geboren ui Ot en Sien.Ik hield nu wel bij met de nest controle of ze geplukt werden.Dat bleek nauwelijks het geval en 10 mei besloot ik ze uit het nest te halen.Het was gebeurd met mijn rust.4 voedingen per dag en heel veel aandacht.Het gaat nu lekker met ze.Groeien goed,zijn allert en het leukste is het is een mannetje en een popje.Dat is geweldig.Er zit zoveel verschil in het doen en laten tussen de geslachten.Heel leuk om te zien
30 april.Koninginnendag.Ja maar verder ook de dag dat Emma hergeboren werd.Jut en Jul zijn zo waaks over hun kleintje dat ik er amper bij kan komen.In een onbewaakt ogenblik heb ik kans gezien om haar te ringen en dat is de enigste keer geweest dat ze tot nu toe buiten haar hok is geweest.Ik zag tijdens de nestcontrole dat Emma wel geplukt is dus zodra de mogenlijkheid daar is,ga ik haar met de hand verder grootbrengen.
31mei en 2 juni het eerste en het 2e ei weer uit Jut en Jul.Afwachten of ze bevrucht zijn maar ik ben wel weer hoopvol gestemd.

Ik hou jullie op de hoogte,

Rob Seyts

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Rob`s Kweek Edelpapegaaien.
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2005, 15:14:48 pm »
Geweldig Rob, dat gaat errug goed bij jou!! :thumbsup:  Heb je al mensen voor Clarisse en Dr. Dre?

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 02, 2005, 15:20:27 pm »
Hai Rob,

weer een bewijs voor mijn theorie dat veel afhangt van een goede voeding.
Ik ben blij dat je nu ook met ons je ervaringen deelt, bij deze welkom in de rijen der papegaaienkwekers  :thumbsup: .

Ga zo door en houd ons op de hoogte,

mvg Frank

Ronald

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 02, 2005, 17:48:30 pm »
WOW! :o :thumbsup: Als je een donatie wilt doen Rob, wij staan er voor open. :-[ ::) ;D

Ronald.

Nanda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2005, 22:00:55 pm »
hahaha,
Ik ook hoor.
Ronald en maria hebben er al een, dus ik ga voor ;)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2005, 22:10:25 pm »
@loes. Nee ik heb er nog geen gegadigden voor.
@frank, Ja het lijkt er wel op met de voeding en och ik voel me al gauw welkom
@ronald, donatie??? ik ben kweker dus ben gewend alles voor weinig weg te geven(hahaha geintje)
@nanda ff lekker achteraan aansluiten he in de rij.
@even terug naar Loes.JA TWEE BLIJKBAAR.

Morgen ga ik voor wat fotoos,

Nanda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 02, 2005, 22:12:33 pm »
Ach, achteraan aansluiten in de rij is geen probleem hoor. Je hebt er toch twee?  ;)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #7 Gepost op: juni 02, 2005, 23:00:31 pm »
2 wat??? :)
Ik heb 3 papegaaien.Dr Dre,Clarrise(8 weken) en de kleine Emma(4 weken)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: juni 03, 2005, 09:15:58 am »
Twee gegadigden toch? Ronald en Nanda...

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 03, 2005, 09:30:44 am »
Twee gegadigden toch? Ronald en Nanda...

Hai Loes,

Nanda is gegadigde voor een rose hoor , volgend jaar,

mvg Frank

Nanda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 03, 2005, 13:25:08 pm »
Hai Loes,

Nanda is gegadigde voor een rose hoor , volgend jaar,

mvg Frank

Doneer je die dan 8)

Ronald

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 03, 2005, 13:35:39 pm »
Wij zijn nu een beetje verslaafd geraakt en mede dankzij "Meneer Hai" en "Meneer MvG" zijn we op het idee gekomen om in de toekomst een manneke erbij te nemen. :hart:

Ronald.

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 03, 2005, 15:20:51 pm »
Doneer je die dan 8)

Hallo Nanda,

ze zijn al zo goedkoop bij mij, dat andere kleine beetje moet je maar voor sparen hoor.

Wij zijn nu een beetje verslaafd geraakt en mede dankzij "Meneer Hai" en "Meneer MvG" zijn we op het idee gekomen om in de toekomst een manneke erbij te nemen. :hart:

Ronald.

Hallo Edjuh,

zijn meneer Hai en meneer MvG een en de zelfde ?

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juni 03, 2005, 15:29:46 pm »
Edjuh? :(

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #14 Gepost op: juni 03, 2005, 16:17:25 pm »
Zo velen hebben misschien al een foto van Brutus gezien maar voor de echte liefhebber is hij hier dan nog 1 maal.
Image hosted by Photobucket.com

Clarrise en dr Dre vervolgens in wrap toestand.

Ze hadden net een badje gehad en dan is het even een kwestie van goed laten opdrogen.