Auteur Topic: Wat te doen bij onbevruchte eitjes?  (gelezen 2822 keer)

miekje

• Gast
Wat te doen bij onbevruchte eitjes?
« Gepost op: juni 08, 2005, 18:22:38 pm »
Zoals jullie misschien wel weten zit Yakkoe nu ongeveer al 2,5 weken op twee eitjes.
Nou vraag ik me af, als de eitjes niet bevrucht zijn, gaat de papegaai er dan na ongeveer 28 dagen af?
Of gooit ze ze uit het nest?
Of blijft ze er net zolang op zitten totdat iemand de eitjes weghaald?

Kimz

• Gast
Re: Wat te doen bij onbevruchte eitjes?
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2005, 18:27:34 pm »
Mijn grasjes bleven erop zitten, maar ik heb nog maar een onbevrucht nestje gehad(gelukkig)
Groetjes, Kim

Ingmar

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2005, 18:34:00 pm »
over het algemeen zie je dat ze naar verloop van tijd het nest laten liggen, ook kun je het nest gewoon verwideren, anders put je de vogel onnodig uit.

miekje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2005, 18:37:16 pm »
over het algemeen zie je dat ze naar verloop van tijd het nest laten liggen, ook kun je het nest gewoon verwideren, anders put je de vogel onnodig uit.

Ik ben bang dat dat dan nog wel eens een probleem kan worden, want Rick en Yakkoe zijn niet echt geweldig tam en nu in deze periode helemaal niet!
Zal ook leuk worden als er wél jongen komen, om die uit het nestblok te halen...

Kimz

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2005, 18:55:03 pm »
Dat was bij mijn grasjes juist heel makkelijk, ze gingen sochtens uit de buurt van het nestkastje eten en dan kon ik naar de jongen kijken. Mijne waren ook niet tam.

miekje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2005, 19:34:49 pm »
hopelijk heb ik dan ook net geluk!  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2005, 09:59:24 am »
Maar een grasje of een amazone is nog wel een verschil.. Komt tijd, komt raad Marieke. Eerst maar eens kijken of er jongen komen en dan kijken of ze goed gevoerd worden! ;)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2005, 11:25:47 am »
Mijn edels die ruimen de eieren zelf op wanneer ze niet bevrucht zijn.Dat was voor mij eigenlijk een verrassing,want toen ik op een ochtend in het broedhok keek,zag ik dus dat ze weg waren.Ik in "paniek"de zaak gebeld waar ik ze gekocht had en die vertelde me doodleuk dat ze dan wel gestolen zouden zijn.Ik heb toen wat andere informatie ingewonnen en het bleek bij de edels heel gewoon te zijn.Namen noem ik maar niet maar zo zie je maar zelfs na 40 jaar ervaring in de papegaaien kan iemand nog wat leren.Grijsjes ruimen het niet altijd op.

Rob

miekje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2005, 16:37:47 pm »
Komt tijd, komt raad Marieke.

Dat is een hele wijze uitspraak loes!  ;)  :thumbsup:

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2005, 12:22:45 pm »
Mijn edels die ruimen de eieren zelf op wanneer ze niet bevrucht zijn.Dat was voor mij eigenlijk een verrassing,want toen ik op een ochtend in het broedhok keek,zag ik dus dat ze weg waren.Ik in "paniek"de zaak gebeld waar ik ze gekocht had en die vertelde me doodleuk dat ze dan wel gestolen zouden zijn.Ik heb toen wat andere informatie ingewonnen en het bleek bij de edels heel gewoon te zijn.Namen noem ik maar niet maar zo zie je maar zelfs na 40 jaar ervaring in de papegaaien kan iemand nog wat leren.Grijsjes ruimen het niet altijd op.

Rob

Hai Rob,

dat zijn van die mensen, die dan geen antwoord weten maar wel in stand willen houden dat ze er verstand van hebben.

Ennuh Marieke ,

daarom is het schouwen van de eieren wel van belang, zijn ze onbevrucht kan je ze weg halen om een volgende ronde te stimuleren en dat kan als je dat 1 keer doet echt geen kwaad,

mvg Frank

miekje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2005, 13:20:07 pm »
Ja ik wil ze wel schouwen, maar ik kan absoluut niet bij de eieren komen want dan heb ik twee papegaaien in mn hand hangen...
Als ik alleen maar het deurtje uit het blok haal om te kijken hangt Yakkoe al zo´n beetje uit het blok klaar om te bijten, ze zit er constant op.
En dan komt Rick er nog bij die al knettergek wordt als je alleen nog maar naar het blok wijst!
Dus schouwen lukt ben ik bang niet.

Dennis

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2005, 14:15:55 pm »
dan zul je het er voor over moeten hebben om gebeten te worden. ???.ken je niet iemand die niet bang is om gebeten te worden die dan ff voor je schouwd

Groeten Dennis

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2005, 14:25:47 pm »
Hai Marieke,

en ook het blok zo ophangen in het vervolg, dat je van buitenaf kan controleren.
Ik vind regelmatige nestcontroles van belang omdat als er iets mis gaat , bijv. een jong dat geplukt wordt of slecht gevoerd , je kan ingrijpen ,

mvg Frank

miekje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 11, 2005, 19:36:57 pm »
Hij staat ook zo dat ik er goed bij kan, maar de gaaien zijn echt agressief!
Maar ik zal het proberen, maar moet ik dan gewoon Yakkoe aan de kant duwen?
Of moet ik wachten tot ze er weer af is?

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 11, 2005, 20:06:20 pm »
Hai Marieke,

dat is heel moeilijk te beantwoorden vanaf hier, hoe reageren ze op verstoring? Dat is een kwestie van aanvoelen.................ik weet moeilijk , moeilijk misschien toch beter nu afwachten en bij een volgende gelegenheid aanwennen dat er elke dag nestcontrole is,

mvg Frank