Auteur Topic: overdracht ziektes  (gelezen 1363 keer)

Nick

• Gast
overdracht ziektes
« Gepost op: juni 17, 2005, 10:04:24 am »
Hallo!
Ik lees op dit forum vanalles over allerlei ziektes.
Hoe dragen bepaalde ziektes zich eigelijk over?  Is overdracht via de mens mogelijk of kan dat alleen door rechtstreeks contact tussen vogels?  Kan mijn papegaai bvb. ook ziek worden wanneer ik in een dierenwinkel ben geweest waar zieke vogels zitten?

Cosch

• Gast
Re: overdracht ziektes
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2005, 10:15:48 am »
Je kunt ziektes overdragen op je vogel!
Ik weet er niet zo heel veel van maar je moet inderdaad oppassen als je in een dierenwinkel ben geweest waar vogels zijn! Handen wassen in ieder geval! Misschien zelfs omkleden!

Gr Corina

carlito

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2005, 10:18:45 am »
er zijn verschillende mogelijkheden:  uitwerpselen, bevuild water, contact met andere besmette vogels, enz dit is meestal afhankelijk van de ziekte
Daarom is goede hijgiene en een verluchtte en  standplaats met veel licht van de vogels belangrijk niet dat je dan alle ziektes kan vermijden, is er een ziekte opgetreden laat dan een diagnose vastellen zeker als je veel vogels hebt. Daarna is desinfecteren de boodschap.
Ook een besmette vogel die je aanraakt in de dieren winkel kan een bron van besmetting worden, maar je handen wassen of ontsmetten kan heel veel tegenhouden

senna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2005, 14:18:29 pm »
Als ik bij mensen ben geweest met veel vogels of vogels die ik niet vertrouw of bij dierenwinkels en/of handelaren, dan wassen wij standaard onze handen en trekken meestal een ander t-shirt aan.

Wij hanteren het principe "voorkomen is beter dan genezen". wil niet zeggen dat je een besmetting meeneemt, maar het kan wel. En ik wil niet het risico lopen dat mijn vogels ziek worden.

Als je niet knuffeld of in de buurt komt bij je eigen vogels is de kans op besmetting erg klein, maar toch....... :CENS

gr corina