Auteur Topic: Bogena Multi-Vit *update*  (gelezen 16829 keer)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bogena Multi-Vit?
« Reactie #45 Gepost op: juni 30, 2005, 18:25:24 pm »
Ik ben nu de paprika aan het proberen, er is er 1 die wel wat interesse heeft, hopelijk volgt de rest.

Van het weekend ga ik naar een enorme dierenwinkel toe ( Dieren super land in Rotterdam Alexandrium) en daar ga ik eens rondneuzen naar van alles en nog wat.

rmb

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: juni 30, 2005, 22:20:06 pm »
Ik ben nu de paprika aan het proberen, er is er 1 die wel wat interesse heeft, hopelijk volgt de rest.

Van het weekend ga ik naar een enorme dierenwinkel toe ( Dieren super land in Rotterdam Alexandrium) en daar ga ik eens rondneuzen naar van alles en nog wat.

Regelmatig verversen, de paprika moet stevig zijn en goed afgeboend.
Vaak duurt het een dag of wat voor ze er wat van proberen. 1 begint er mee en dan volgt de ander vanzelf uit nieuwsgierigheid.
Zo gaat het  hier met de hele buitenvoliere, eerst voorzichtig de dapperste van het stel, en dan ineens een paar dagne later zitten de vinken, parkieten en oveirge inwoners bij mekaar op de schaal....

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #47 Gepost op: juli 04, 2005, 16:19:45 pm »
Nou dan heb ik wel een bijzonder stel bij elkaar, want nu na een paar dagen willen ze er nog niks van weten.... ???

Zakjes met gedroogde groenten door het eten doen, een idee???

Hier heb ik 2 foto's van Pino, waar je goed op kunt zien dat de veren mooi aan het bijkomen zijn...

rmb

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: juli 04, 2005, 22:28:49 pm »
gedroogde groente?????

dat ruikt en smaakt niet zo duidelijk.

Maar je kan experimenteren met groente en fruit naar eigen believen en inzicht.

De een eet dit en de ander dat..... het blijkt toch vaak uit een beetje proberen.
Komkommer wordt hier vaak goed opgenomen, en bij sommige stuklje tomaat met zaden.
Appel, resten stuk klokhuis, daar knagen ze hier een dag aan met zijn allen, of een blaadje sla.

Leuke foto's van t komisch duo. :thumbsup:

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #49 Gepost op: juli 04, 2005, 22:50:35 pm »
Ja, ik vond zakjes "Salad Mix" van Vitakraft in een dierenzaak en dat gaat wel naar binnen.
Ik weet zo langzamerhand ook niet meer wat ik ze nog moet geven, de eigewijze monsters eten zo weinig groente en fruit... ???

Ja, het is inderdaad een komisch duo  ;D

rmb

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: juli 04, 2005, 23:03:54 pm »
eigenwijze monsters.............. sja, een goede typering, ze doen vaak net niet wat je ze eigenlijk wil laten doen...........

Vitakraft vriesdroogd de groente mix, dus er worden veel goede stoffen in behouden.
Maar t weegt vaak niet op tegen vers, maar t kan soms een hele tijd duren voor ze ergens aan beginnen.

BTW, vogels nemen toch vaak essentiel;e bouwstoffen op op basis van de eigen behoefte ...........dus als ze zich niet storten op de paprika, dan is iets anders misschein een betere oplossing te bedenken; biedt het aan in wat kleineren stukjes, in de mix met wat eivoer.

K geef toe, soms zou je willen dat ze klakkeloos je bedachte mix willen eten en daarna met stappen vooruit moeten gaan............... helaas is dit vaak een utopie.

Er gaat een stukje testen en experimenteren aan vooraf alvorens ze gretig allerlei lekkers op willen eten.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #51 Gepost op: juli 04, 2005, 23:30:56 pm »
Ja eigewijs zijn ze hoor, monsters ook, maar wel hele leuke  ;)

Het enige wat echt goed naar binnen gaat, zijn sperzieboontjes, sla en appel.

De paprika ( en voorheen ander soort eten)  bied ik aan met kleine stukjes en een groot stuk om lekker te kunnen knagen, inderdaad ook gemixt met anders eten wat ze wel lusten, ze kijken er al een week niet naar om en eten er keurig netjes naast.
Zo met heel veel dingen. Ik 'experimenteel" me scheel, maar ze moeten het niet.

Tomaat kan ik ook nog eens proberen, dat eet ik zelf vaak, het 'binnenste'  van een tomaat, kan dat?

Zelfs Blue, eigen kweek, groot gebracht met van alles en nog wat, is eigewijs.....

Maar, ik wanhoop niet hoor, zoals het nu al gaat met Pino en haar veertjes ben ik al tevreden.  

Ik wil je trouwens bedanken voor al je 'lappen' tekst, vind het geweldig, ik heb er echt wat aan!  :thumbsup:

rmb

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: juli 05, 2005, 07:59:28 am »
Als ik het zo lees, dan zijn het op dit moment geen paprika lovers...
in een week moet je merken of ze er wel of geen zin in hebben

Tomaat kan je zeker proberen, maar hou wel in de gaten dat het binnenste van een tomaat vaak erg veel vocht bevat.

Je kan ook merken als ze veel groenvoer wat water bevat gegeten hebben, dan is de poep wat dunner en groenig.  :o

Als ze sperciebonen eten en appel, geven ze dus de voorkeur aan een iets steviger hapje waaraan ze kunnen knagen lijkt mij.

Heb je al iets geprobeerd met kiemzaad overigens??

Net gekiemde zaden zijn vitamine en proteine bommetjes, er moet aan geknaagd worden, en vaak zijn de zaden door het kiemen wat zachter en dus makkelijker te verteren.

t is al een mooie stap vooruit dat de veren bijtrekken.
De lappen tekst zijn graag geschreven, je kna niet iets in drie woorden uitleggen als het te makne heeft met zo iets complex als voeding en dergelijke.
Als je dan op dreef bent, en midden in een uitleg verwikkeld bent, kijk je niet meer op een regeltje. Afgezien daarvan vindt ik het leuk om een bijdrage te kunnen leveren aan dit forum,aangezien ik op mijn beurt weer dankbaar gebruik maak van kennis van anderen die ik dan weer mis.

Zo blijf je leren ............toch?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2005, 12:50:31 pm door rmb »

senna

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: juli 05, 2005, 12:18:05 pm »
Bovendien is het altijd leuk om te lezen wat andere mensen allemaal niet doen om ze aan het eten te krijgen.  :)

Vind het geweldig om te volgen.

Als ik een vogel heb die slecht fruit/groente eet dan snijden wij het fruit/groente heel fijn. Ze krijgen bij ons een mix van zo'n 5 verschillende soorten waarvan mais en vaak tomaat er steeds in zit. Als het heel fijn gesneden wordt en bovenop het zaad/pellets gelegd wordt zodat je geen zaad/pellets meer ziet, dan gaan ze een beetje graven en omdat de stukjes zo klein zijn blijven ze plakken aan de zaadjes en krijgen ze die binnen.  :)

Na een tijdje, wat soms lang kan duren  :) dan eten ze het meestal wel zelf. De aanhouder wint denk ik dan altijd weer.  :)

Ben benieuwd hoe het afloopt.

gr corina

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #54 Gepost op: juli 05, 2005, 13:01:36 pm »
Bovendien is het altijd leuk om te lezen wat andere mensen allemaal niet doen om ze aan het eten te krijgen.  :)

Als ik een vogel heb die slecht fruit/groente eet dan snijden wij het fruit/groente heel fijn. Ze krijgen bij ons een mix van zo'n 5 verschillende soorten waarvan mais en vaak tomaat er steeds in zit. Als het heel fijn gesneden wordt en bovenop het zaad/pellets gelegd wordt zodat je geen zaad/pellets meer ziet, dan gaan ze een beetje graven en omdat de stukjes zo klein zijn blijven ze plakken aan de zaadjes en krijgen ze die binnen.  :)

Ja geweldig hè  ;D wie gaat er winnen... :)

Dit vind ik ook wel een goed idee, maar dan moet ik het echt wel heel fijn doen, want ze eten er briljant goed omheen  :)

senna

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: juli 05, 2005, 13:50:39 pm »
 ;D ik blijf je volgen, janina

gr corina

ƒ®@N$j€

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: juli 05, 2005, 15:01:43 pm »
Om even op de multi Vit terug te komen... Janina ik zou er spaarzaam mee omgaan. Ze krijgen al elke dag groente/fruit van je en verder zit er in de pellets ook al heel veel.

Het probleem met de MultiVit is dat het op oliebasis is. Als ze er overdreven veel van zouden krijgen slibben ze dicht. Ik heb ook wel eens gehoord dat er vitamines verkrijgbaar zijn in poedervorm. Als er hier mensen zijn die er meer van weten, hoor ik het ook graag.

Maar ik zeg altijd maar... er zijn geen betere vitaminen dan vers fruit en groente!!

Dilemmy

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: juli 05, 2005, 17:24:50 pm »
Er zijn wel vitaminen te krijgen op poederbasis.
Dit zijn de producten van orlux. Ik wou de ferti-vit proberen omdat dit de vogels in betere conditie helpt voordat ze gaan broeden, maar ze hebben ook gewoon vitaminen zonder vitamine E.
Dat is mutavit (heb het effe opgezocht) en dit bevordert de vederopbouw en dit alles is op basis van poeder en niet olie zoals die van bogena, ik weet alleen niet hoe duur het is, maar zal wel gelijk of net iets duurder zijn dan bogena.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Groeten Dilemmy

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #58 Gepost op: juli 05, 2005, 20:31:12 pm »
Dankjewel voor de tips.

Ik ga zeker spaarzaam met MultiVit om. Dat hun voeding goed is, zie ik aan mijn andere 3 vogels.
Ja, ze krijgen elke dag groente en fruit, maar dat doe ik al jaren, dus er moet toch een reden zijn waarom die ene vogel kaal blijft. 
Maar sinds zij af en toe die druppels krijgt, worden haar veren mooier.

Ik zal eens achter die MutaVit gaan, die klinkt beter dan Multivit!

Dilemmy

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: juli 06, 2005, 11:06:01 am »
Laat je het effe weten wat jouw bevindingen zijn van Mutavit.
Wilde namelijk hierop overstoppen zodra de vitaminen hier op zijn heb namelijk een potje van Bogena en die van de dierenarts liggen. Het laatste kregen ze maar daar ben ik weer effe mee gestopt ga ik van de winter weer mee verder.
Ik zeg altijd als je iets aanschaft moet het op voordat je iets anders neemt. Dit krijgen ze bij mij trouwens alleen als stimulans en als ik ze er niet goed uit vindt zien. Ze krijgen bij mij weining fruit/groente dus het kan geen kwaad aangezien ze zaden krijgen.
Groeten Dilemmy