Auteur Topic: Bloedluis  (gelezen 5443 keer)

Asura

• Gast
Bloedluis
« Gepost op: juni 18, 2005, 12:12:41 pm »
Yikes! :o
Ik heb zojuist een klein rood bloedluisje zien lopen in de voliere van m'n grasparkietjes!
Ik heb hem onmiddelijk vermoord!!! >:D
En gelukkig verder geen meer zien lopen..

We hebben net de baby-grasparkietjes in een schoon reserveblok overgezet en ze allemaal gecontroleerd, maar gelukkig geen bloedluizen meer gezien.
Nu gaan we een ander blok met U2 behandelen (dat hadden we voor het kweekseizoen bij alle blokken ook gedaan) en ze daar waarschijnlijk morgen in over zetten..
En dan na het kweekseizoen heel de voliere ontsmetten..

Goed idee of niet? ???

rmb

• Gast
Re: Bloedluis
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2005, 12:14:41 pm »
lijkt mij wel
hoe eerder hoe beter

Asura

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2005, 12:15:33 pm »
Hoe agressief is dat U2 spul? Zouden ze eventueel later vandaag ook al in dat behandelde blok kunnen of is het veiliger om tot morgen te wachten?

rmb

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2005, 12:35:39 pm »
Ik ken het u2 spul niet,

gebruik zelf altijk K&K forte anti-vampire spray.
Dit is op olie basis, en trekt snel in houten blokken in. ca. 10 minuten.
Lees dit artikel eens van Wout van Gils.

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/048.htm

Het homeshield waar hij het over hefet heb ik recent ook aangeboden gekregen en de verhalen en verklaring van de werking zijn zeer plausibel.
Enig punt is wal dat je alvorens de vogels er in los laat (volgens van Gils) je eerst 10 dagen moet wachten voordat je ze in contact brengt met Home shield.

Dus niet zo handig als je een vlucht vol hebt zitten.

Asura

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2005, 12:41:45 pm »
Bedankt! Ik heb het al snel even overgelezen, maar ik ga het later nog even rustig op m'n gemak doorlezen ;)

Wel eng die beesten..

Het jong wat gisteren dood was, was trouwens helemaal niet bleek van kleur, dus ik denk niet dat de bloedluizen de oorzaak waren (ook omdat er verder helemaal geen in het nestblok leken te zitten)
De luis die ik vermoord heb, liep gelukkig ook helemaal aan de andere kant van de voliere dan waar het nestblok hangt..

M'n vader gebruikt dat U2 spul al jaren en we hebben besloten om toch zeker wel tot morgen te wachten met het overzetten in het behandelde blok.

Edjuh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2005, 22:31:24 pm »
Ik zou het overtillen tot maandag Yv, de dampen van U2 zijn namelijk ehel erg schadelijk.

Ik zou ook de gehele voliere en omliggende delen goed doorzoeken, normaal zitten bloedluizen ergens anders dan bij de vogels zelf.

Groeten Ed

Asura

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 19, 2005, 11:45:40 am »
Ok bedankt, dan wacht ik nog tot morgen! ;)

Gisteren ben ik een paar keer gaan kijken en heb ik vooral goed gekeken in de hoek waar die ene bloedluis zat, maar ik heb er gelukkig verder geen meer gezien. Ik ga vandaag ook nog wel een paar keer kijken.

roodrunner

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2005, 11:26:08 am »
Het veradelijke van bloedluis is dat je ze niet altijdt ziet en je kijk waar je denk dat ze daar zitten maar over het algemeen zit bloedluis door de hele voliere wij gebruiken ook anti vampire maar laten wel een dag leeg ivb dampen maar de fabel ik denk dat rmb dat ook weet is dat het vaak niet bij een luis blijf ik dacht dat ook maar nee ze zitten in kieren en hoeken en snachts gaan ze vaak naar de vogels en als ze volgevreten zijn gaan de vrouwtjes tussen door hun eitjes knallen waar je ze niet ziet ik weet niet wat de andere hiervan vinden maar wij behandelen de hele voliere wie nog meer?????

rmb

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 23, 2005, 21:32:19 pm »
Als ik het vermoedt, dan gaat a de gehele vlucht leeg, wordt alles in eertse instantie met heet water en chloor behandeld, nagespoeld en nogmaals geborsteld met dettol oplossing.

Daarna drogen aan de wind (buiten). Alle blokken en houten hokken,stokken en dergelijk worden in dettol oplossing afgeschrobt.
Daarna drogen.Vervolgens wordt elke stukje hout ingespoten met Anti Vampire waar ik een kier vermoedt, of waar een geschikte schuilplaats is voor bloedluis.
De uiteinden van alle stokken en broedblokken die een mogleijk e opstap kunnen zijn voor bloedluis om bij broedenen of jonge vogels t ekomen worden royaal ingesptoen met anti Vampire........ Drogen, en even laten luchten 2 uurtjes, en dan gaat het spul weer terug.
Bloedluis kan vreselijk hardnekkig zijn, dus hou het scherp in de gaten
Verder bespuit ik elke vogel die toetreedt tot een vlucht of kweekruimte op het verenkleed met Birdspray.

Tot op heden geen luizen meer gezien.