Auteur Topic: partnergedrag??  (gelezen 2772 keer)

pika

• Gast
partnergedrag??
« Gepost op: juni 27, 2005, 13:13:21 pm »
Hai,

Kareltje is nu twee weekjes bij me en van een bange vogel echt een knuffel geworden. Ik maak me alleen een beetje zorgen. Hij lijkt helemaal verliefd op mij te zijn. Hij wil overal gekriebelt worden en gaat zelfs op zijn rug liggen!  Daarnaast haalt hij voedsel omhoog, gaat hij helemaal bol zitten en liggen en knabbelt hij mij ook heel zachtjes Het is heel schattig, maar is het eigenlijk niet heel erg zielig???? Ik kan toch geen echte partner voor dit bestje zijn?? Ondanks dat ik er van geniet vraag ik mij af of ik met zijn gedrag mee moet gaan, of dat ik iets anders moet bedenken. Ik leidt hem vaak af met zwemmen, naar buiten gaan en spelletjes, maar vaak wil hij alleen maar knuffelen?? Wie heeft hier een mening over, of een andere reactie??
 :)

Cosch

• Gast
Re: partnergedrag??
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2005, 13:19:17 pm »
Ik persoonlijk vind het niet zo leuk als Coco dat doet! De laatste tijd doet tie het steeds vaker! Ik negeer hem dan ook of loop weg!
Ik vind het onnatuurlijk en ook zielig!

Gr Corina

saar4ever

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2005, 11:18:23 am »
Hee Pika

Mijn valkje heeft ook partner gedrag naar mij toe getoond. Door hem af te leiden als hij dat doet en alleen te kroelen als beloning voor gewenst gedrag kom je een heel eind. Volhouden met het afleiden en leuke dingen doen zoals je doet.

Succes ;)
Saar4ever

jb

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2005, 11:53:45 am »
Dit soort gedrag is juist erg natuurlijk, de vogel beschouwd jou als partner. Voor ons is dit een van de redenen om een papegaai nooit solitair te houden.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2005, 11:56:33 am »
Ik laat Sjakko er ook niet te ver mee gaan..  Ik leid hem af of loop weg..  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2005, 12:05:05 pm »
Dit soort gedrag is juist erg natuurlijk, de vogel beschouwd jou als partner. Voor ons is dit een van de redenen om een papegaai nooit solitair te houden.

Ik vind het erg onnatuurlijk dat de vogel de mens beschouwd als partner!

Gr Corina

jb

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2005, 12:12:42 pm »
De vogel vertoont natuurlijk gedrag, maar is niet in een natuurlijke omgeving van soortgenoten gebracht. Voer oprispen is een vorm van baltsgedrag, ze beschouwd je als interessante partner, ze heeft immers geen keus.  Of je moet het negeren, hopelijk neemt het dan af, of je moet genoegen nemen met minder contact en tamheid en de vogel een soortgenoot als partner geven.
In ieder geval kun je niet de vogel verwijten dat ze onnatuurlijk gedrag vertoond, maar dat was je bedoeling mischien ook niet.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2005, 12:13:44 pm »
Weet wel zeker van niet... Tuurlijk is het op zich natuurlijk gedrag..  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2005, 12:21:46 pm »
Precies ja.

Gr Corina

poemke

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2005, 15:54:53 pm »
hallo,

mijn gele ara heeft dit in het begin ook gedaan, heb hem van 6 weken grootgetrokken...vond wel dat het zuur ruikt als ie eten ophaalde, was er ook vies van....ik moet zeggen heb er niet teveel aandacht aan besteed en is vanzelf overgegaan.
Geen zorgen zou ik me maken, beetje negeren cq afleiden wat de anderen ook al zeggen.
inmiddels heb ik een tweede ara, een rode. nu voeren ze elkaar en soms is de rode verliefd op mij dat hij probeert eten op te halen die gek....
succes!

pika

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2005, 23:18:24 pm »
Bedankt voor de reacties en tips. Ik ben nu bezig het gedrag m.b.t voer oprispen consequent te negeren. Het kriebelen en kroelen doe ik nog wel, het is zo gezellig, maar ik stop meteen als hij gaat kokken. Het lijkt al behoorlijk af te nemen. Doorzetten dus en misschien moet ik dat gekriebel en gekroel ook wel ook wel helamaal afschaffen.

poemke

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 15, 2005, 11:50:24 am »
vooral niet ophouden met kroelen en kriebelen!!! vinden ze fijn......

pika

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 15, 2005, 23:40:39 pm »
Die malle papegaai van mij haalt allerlei kunstjes uit tijdens het aaien en kriebelen, tot koppeltje duiken aan toe. Hoezo een papegaai is geen knuffeldier!!!! Hij wil niet anders dan kroelen. Overigens is het voer opgeven bijna helemaal over. Soms gaat hij nog wel eens een beetje kokken, maar voer komt al zeker niet meer mee. Ik ben zo blij met mijn beesie. Fijn dat er ook zo'n fijne site is voor de liefhebbers!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juli 15, 2005, 23:58:08 pm »
Heerlijk ook zo'n knuffelgaai, snap dat je gek met hem bent!!  :hart:

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 18, 2005, 10:51:08 am »

De enige hier die wel eens wat affectie vertoont naar mij is Middel, maar meestal heeft Riboet zijn voorkeur, maar die ziet hem nog niet zo erg zitten. Met Favo doet Middel het ook wel eens, die laat zich ook gewoon voeren.
Als Middel het bij mij doet, negeer ik het meestal. Ik zie dit gedrag liever tussen twee gaaien dan tussen mens en gaai.