naar aanleiding van het bodembedekker verhaal in janina haar topic over
HomeopathieMickey heeft een acute schimmelreactie in zijn longen.
Het komt waarschijnlijk door de houtsnippers die op de bodem liggen, en niet bijv. voeding want dan hadden er meer moeten zijn.
Volgens Hedwig is vogelzand juist wel een goede bodembedekker, en zijn houtsnippers zeer schimmelgevoelig, ( in alle houtsnippers zit schimmel ) is Corbo heel gevaarlijk als er een korrel wordt ingeslikt ....
Beste bodembedekker is volgens mij nog steeds krantenpapier...
Schelpenzand stoft weer te veel, net als zeeoliet...
Jacco loopt ook regelmatig over de bodem van zijn kooi te scharrelen. Hij scharrelt nou eenmaal graag. En hij is gek op oude kranten, want die kan hij slopen. Ik moet zeggen dat ik liever 4 keer per dag een nieuwe krant in zijn kooi leg dan 1 keer met hem naar de va te moeten voor een schimmel in zijn longen.
Ik had al eens op het jeugdjournaal gehoord dat in houtsnippers schimmels zaten, dus die gebruiken we nu alleen nog voor de cavia en als die op zijn halen we geen nieuw meer.
ik heb als advies gekregen GEEN kranten papier te gebruiken als bodembedekker,
1 omdat de krantjes "buiten" liggen in opslag voor ze verspreid worden, dus je weet nooit wat er over heen gewandeld heeft, of er op gepiest enz enz
2 omdat een krant, in het bijzonder en bedrukte flyers, inkt bevatten die giftig is, dus dan zou je je vogel in gevaar kunnen brengen als ze er aan knabbelen likken scheuren enz enz..
Ik zeg dit NIET om te zeggen dat mensen het niet goed doen,
ik meld dit alleen om te zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie nu,

en wel het beste voor mijn vogeltjes wil doen natuurlijk..
Pa gebruikte kranten, maar daar ben ik door bovenstaand van af gestapt, en heb toen zoals velen schelpenzand genomen voor Cor
maar dat stoft en corretje nieste verschrikkelijk, toen ben ik over gestapt op houtsnippers en het niesen is over!
maar nu lees ik van die schimmels.. en denk ik direct aan een andere bedekker..
maar er blijft zo weinig over..