Een ramp voltrekt zich in mijn vogel bestand. In 2 dagen 21 dode vogels. Gisteren is dit alles begonnen, meteen 5 vogels van diverse soorten naar de dieren arts gebracht en laten onderzoeken, ook 2 zieke vogels meegenomen. Eentje overleed terplekke bij de dierenarts de ander is inmiddels ook dood.
Voorlopige conclusie van de dierenarts is dat het een zeer agressie bacterie betreft in het darmstelsel van de vogels welke gek genoeg niet besmettelijk is.
Oorzaak moest dus achterhaald worden, voer gebracht hier in goes naar de keuringsdienst van waren, waar ik gelukkig iemand ken. wat blijkt het voer blijkt volledig besmet te zijn met deze bakterie. Dit had ik eergisteren gekocht bij de handelaar waar ik altijd mijn voer betrek.
Hem meteen op de hoogte gesteld, gelukkig leeft hij erg met mij mee en betaald een deel van de onkosten, dus das in ieder geval netjes. Hij heeft inmiddels de hele partij uit de hamdel gehaald en alle mensen van wie hij het kon achterhalen ingelicht.
Maar goed ik zit er maar mooi mee.
Inmiddels heb ik nog 6 vogels zitten, die ook allen ten dode zijn opgeschreven, ze zijn te ziek om nog behandeld te worden, dus ik vermoed dat voor het donker wordt alles is gaan hemelen.
Weg kweekseizoen, weg opgebouwde stammen, weg mooie vogels. Godver, sorry voor de vloek.
Morgen alles maar goed ontsmetten en weer helemaal opnieuw beginnen.
Wel contact gehad met jack suikerbuik. Bij hem kan ik tegen gereduceerde prijzen een aantal koppels kopen, zodat ik voor volgend seizoen toch weer een kweek bestand kan opbouwen.
Maar ja het blijft f*cking, kl*te