Auteur Topic: jardine jongen: hand opfok of door ouders?  (gelezen 3624 keer)

gleisbird

• Gast
jardine jongen: hand opfok of door ouders?
« Gepost op: juli 16, 2005, 18:53:30 pm »
wat zal ik doen?
als alles goed gaat en ik krijg jonge jardine papagaaien zal ik ze dan met de hand opvoeden en tam maken of zal ik ze bij de ouders laten.
of gedeelte met de hand opvoeren en een gedeelte bij de ouders laten.
volgens mij hebben ze nog nooit jongen volledig opgevoed.
alleen vorig jaar 1 jong  dat dood is gegaan door sprijdpoten.
 :CENS  :CENS   :CENS   :CENS   :CENS   :CENS   :CENS

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 12:51:04 pm door Cosch »

Wickingh

• Gast
Re: jardine jongen
« Reactie #1 Gepost op: juli 16, 2005, 18:57:53 pm »
Hai Herman,

ik zou de 1ste keer toch proberen om ze bij de ouders te laten , het probleem met de sprijtpoten hebben we al besproken en ik heb er vertrouwen in dat bij voldoende kalk opname dat probleem verholpen is.

Bij een volgende nest zou ik van te voren peilen of er interesse is voor handopfok, maar dat is wel afhankelijk van je eigen interesse,

mvg Frank

Dennis

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 16, 2005, 22:23:11 pm »
heb naturbroed gestemt.ben het helemaal met frank eens.

Groeten Dennis

gleisbird

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 16, 2005, 22:25:47 pm »
Hai Herman,

ik zou de 1ste keer toch proberen om ze bij de ouders te laten , het probleem met de sprijtpoten hebben we al besproken en ik heb er vertrouwen in dat bij voldoende kalk opname dat probleem verholpen is.

Bij een volgende nest zou ik van te voren peilen of er interesse is voor handopfok, maar dat is wel afhankelijk van je eigen interesse,

mvg Frank

de intresse voor hand opfok is er zeker we hebben al 4 kakariki's en 1 catharina opgevoed met de hand op aan vraag dat is het probleem niet.
gr herman

fujimo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 16, 2005, 23:00:27 pm »
Ik zou zeker 2 jongen laten liggen voor natuurbroed en er 1 uithalen voor de handopfok zodat de ouders de mogelijkheid krijgen om ze zelf op te voeden , om met eventulele volgende legsels geen problemen te krijgen als handopfok even niet uitkomt.

Gr Eric

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2005, 23:08:13 pm »
Ik ben het helemaal met Wicking eens wat betreft opvoeden door ouders,
wil je een betrouwbaar koppel krijgen voor de langere termijn zul je misschien wel eens risico moeten nemen,dit houdt in,dat je ook wel eens een jong kan verliezen.
Ook in de grote vogelparken nemen ze naar mijn mening wel eens te gauw vogels uit het blok voor handopfok,[er is altijd wel een reden].
Ook vogels die 11of 12 weken zijn worden nog makkelijk handtam,dus dit is geen reden om ze eerder uit het blok te halen,bovendien kun je er makkelijker twee kanten mee op indien nodig.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2005, 09:32:06 am »
Ik zou ook zeggen: geef de ouders de kans om jongen groot te brengen!  ;)
Wanneer verwacht je ongeveer dat de jongen uit gaan komen Herman?

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2005, 10:18:42 am »
Hihi, ik stond voor dezelfde keuze met de kinderen van mijn grijzen. Ik heb besloten ze bij de ouders te laten. Ik vind de reden dat de vogel tam moet worden inmiddels onvoldoende om ze te gaan handvoeden. Wel denk ik dat de band die je krijgt met een vogel door handvoeden versterkt wordt en dat was voor mij een reden om de vogels er wel uit te halen, maar ik denk nu dat als je een natuurbroedvogel tam hebt, die band van een nog veel sterkere waarde is.

gleisbird

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2005, 17:31:37 pm »
Ik zou ook zeggen: geef de ouders de kans om jongen groot te brengen!  ;)
Wanneer verwacht je ongeveer dat de jongen uit gaan komen Herman?

eind juli begin augustus precies als ik een week op vakantie ga :(
jammer hoor
gr herman

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2005, 17:35:47 pm »
Dat is inderdaad jammer, kan je je vakantie niet uitstellen? :) Haha, nee hoor, maar hopen dat als je terug komt er drie blakende jongen in het nest liggen..

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #10 Gepost op: augustus 28, 2005, 00:49:58 am »
Dag Herman,hoe gaat het met jou jongen,geen last met de pootjes? Groeien ze ook lekker?
Ik zag gisteren mijn derde koppel,dat is het paartje wat dylan ruzie vond maken,zitten paren,dus ben benieuwd.
Als het grijze jong weg is ,zal ik de kooi eens even verplaatsen om te kijkjen of er misschien al wat ligt.
Heb hem eertijds niet zo slim neergezet ivm controle,maar daar wennen ze wel aan.

Vrgr. dils vdr.

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #11 Gepost op: augustus 28, 2005, 00:52:16 am »
PS. Ik had het natuurlijk over de Kaapse he.

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 28, 2005, 02:20:37 am »
Dag Herman,hoe gaat het met jou jongen,geen last met de pootjes? Groeien ze ook lekker?
Ik zag gisteren mijn derde koppel,dat is het paartje wat dylan ruzie vond maken,zitten paren,dus ben benieuwd.
Als het grijze jong weg is ,zal ik de kooi eens even verplaatsen om te kijkjen of er misschien al wat ligt.
Heb hem eertijds niet zo slim neergezet ivm controle,maar daar wennen ze wel aan.

Vrgr. dils vdr.

Hai Dils vdr,

op een dag snapt hij het hoor  ;D  ;D  ;D ,

;D g Frank

gleisbird

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 28, 2005, 12:48:31 pm »

Vrgr. dils vdr.

hai,
alles gaat goed met de jongen groeien goed en ik heb ze van de week geringd
ik denk trouwens als ik straks een jong heb geruild en een onverwant koppel heb dat ik het zelf hou
zodat ik dan twee koppels heb.
Je moet dan wel even wachten op jongen maar geduld is een schone zaak en probeer maar eens aan een jong onverwant koppel te komen. die zijn bijna niet te vinden
leuk dat dat "ruzie koppel" toch nog aktiviteit vertoond
ik hoop dat het wat wordt
gr herman
PS
ik zal weer eens foto's maken van de jongen