Ik denk dat je het beste je kaketoe met de 5 stapjes (van Hooimeijer) kunt benaderen. Dan leert hij dat hij geen aandacht krijgt als hij erom vraagt, maar dat het steeds vanuit jullie komt. Je zult dit heel consequent moeten doen, zeker omdat het waarschijnlijk al een poos misgaat.
De 5 stapjes staan hier wel ergens.

Maar misschien is een voorbeeld handig? Ik doe het ongeveer zo. (wie het anders doet of op en aan merkingen heeft...ik hoor t graag

)
1 je bent ergens mee bezig en negeert de vogel. Bijv. ik doe de afwas of iets anders. Ik zorg dat ik daarmee zijn aandacht trek, door net iets aanweziger te zijn. Dat kan op heel veel verschillende manieren en eigenlijk altijd met wat je al aan het doen was

Zelfs binnenkomen en ondertussen negeren trekt de aandacht.
2 Als ik denk dat ik de aandacht heb draai ik me ineens naar mn gaaitje en zeg...Hallo mooie Tommy, was je daar met je ...grijze veertjes..rode staartje...Nou ja, bedenk maar iets.
3 Kijk dit is een vork...of mes of pen...wat ik ook maar bij me heb. Je leert hem nu iets. Ik vertel iets over het ding en over de kleur enzo.
4 Wil jij dit mes eens aanraken? Goedzooooooo wat een knappe Tommy! Het mes is hard he? en koud! Wil dit niet, dan doe je het ding weer weg en begin je weer met negeren en stap 1.
5 Kom maar ..OP...Goedzooooo flink hoor! Nu laat ik hem opstappen ,en zet ik hem ergens anders weer neer, of ik kroel hem even.
Die eerste 3 stapen....die zijn denk ik vooral belangrijk bij jou. Door die stapjes leert hij dat JIJ bepaald wanneer hij aandacht krijgt, maar ook dat je hem echt waardeert en een heel slim mens bent

Ik vind ze ook vrij eenvoudig uit te voeren, omdat het eigenlijk met wat opletten als vanzelf gaat en je het dus heel vaak kunt doen.
Oh ja...hoe sta jij tegenover kortwieken? Als je dat doet kun je ook heel actief bezig gaan hem dingen te leren...over dingen die jullie zien. Buiten en binnen. Het hoeft niet, maar het is wel heel leuk en t geeft ze wat te denken

Ik hoop dat iets werkt...succes hoor!