Auteur Topic: Schreeuwen  (gelezen 6426 keer)

Nick

• Gast
Schreeuwen
« Gepost op: juli 19, 2005, 14:49:50 pm »
Hallo allemaal, effe een vraagje.
Ik probeer m'n kaketoe Filou zo vaak mogelijk mee naar buiten te nemen (met kooi en al want zijn vleugels zijn niet gewiekt).  
Nu, zolang ik met hem bezig ben, tegen hem praat, of gewoon een boekje zit te lezen vlak naast hem, blijft hij meestal rustig. Maar van zodra ik wat verder weg ga in de tuin of de plantjes ga water geven ofzo, begint ie vaak als een bezetene te schreeuwen dat het niet mooi is.  Ik heb op dit forum gelezen dat je ze bij ongewenst gedrag gewoon moet negeren, maar als hij zo schreeuwt horen ze hem drie straten verder ook denk ik.  Dus zet ik hem meestal maar terug binnen dan.
Ook als er bezoek komt begint hij steeds te schreeuwen om aandacht.  Als mijn vriend en ik alleen thuis zijn en hij schreeuwt, dan laten we hem gewoon doen en negeren we hem, hoewel dat niet altijd simpel is.  Zijn gekrijs is soms echt oorverdovend! En als er bezoek is vind ik het ook niet makkelijk om hem te negeren. Ik zet hem dan ook meestal in de keuken, maar vind het wel zielig dat hij daar dan alleen zit...  :CENS
Wat denken jullie, nog tips?

Cheetah

• Gast
Re: Schreeuwen
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2005, 00:15:01 am »
JE zou kunnen proberen om een plantenspuit met een harde straal te gebruiken.

Elke keer als de vogel schreeuwt, van een afstand keihard spuiten.

Koko

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2005, 02:19:03 am »

maar als hij zo schreeuwt horen ze hem drie straten verder ook denk ik.  

:) nou en zou ik denken, als het niet s

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2005, 10:17:41 am »
Ik denk dat je het beste je kaketoe met de 5 stapjes (van Hooimeijer) kunt benaderen. Dan leert hij dat hij geen aandacht krijgt als hij erom vraagt, maar dat het steeds vanuit jullie komt. Je zult dit heel consequent moeten doen, zeker omdat het waarschijnlijk al een poos misgaat.

De 5 stapjes staan hier wel ergens. ;) Maar misschien is een voorbeeld handig? Ik doe het ongeveer zo. (wie het anders doet of op en aan merkingen heeft...ik hoor t graag ;) )

1 je bent ergens mee bezig en negeert de vogel. Bijv. ik doe de afwas of iets anders. Ik zorg dat ik daarmee zijn aandacht trek, door net iets aanweziger te zijn. Dat kan op heel veel verschillende manieren en eigenlijk altijd met wat je al aan het doen was ;) Zelfs binnenkomen en ondertussen negeren trekt de aandacht.

2 Als ik denk dat ik de aandacht heb draai ik me ineens naar mn gaaitje en zeg...Hallo mooie Tommy, was je daar met je ...grijze veertjes..rode staartje...Nou ja, bedenk maar iets.

3 Kijk dit is een vork...of mes of pen...wat ik ook maar bij me heb. Je leert hem nu iets. Ik vertel iets over het ding en over de kleur enzo.

4 Wil jij dit mes eens aanraken? Goedzooooooo wat een knappe Tommy! Het mes is hard he? en koud! Wil dit niet, dan doe je het ding weer weg en begin je weer met negeren en stap 1.

5 Kom maar ..OP...Goedzooooo flink hoor! Nu laat ik hem opstappen ,en zet ik hem ergens anders weer neer, of ik kroel hem even.

Die eerste 3 stapen....die zijn denk ik vooral belangrijk bij jou. Door die stapjes leert hij dat JIJ bepaald wanneer hij aandacht krijgt, maar ook dat je hem echt waardeert en een heel slim mens bent ;D  ;) Ik vind ze ook vrij eenvoudig uit te voeren, omdat het eigenlijk met wat opletten als vanzelf gaat en je het dus heel vaak kunt doen.

Oh ja...hoe sta jij tegenover kortwieken? Als je dat doet kun je ook heel actief bezig gaan hem dingen te leren...over dingen die jullie zien. Buiten en binnen. Het hoeft niet, maar het is wel heel leuk en t geeft ze wat te denken :)

Ik hoop dat iets werkt...succes hoor! :-*

Nick

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2005, 10:31:08 am »
Het ideetje van de plantenspuit zal ik zeker eens proberen. Maar als hij die ziet, denkt hij 'tof, lekker douchen!'. Da's dan toch eerder een beloning zou ik denken...?

De 5 stapjes van Hooimeijer heb ik al een paar keer gelezen en wil ik ook wel proberen toepassen, maar als iemand nog concrete voorbeelden heeft, zijn die zeker welkom.

Kortwieken, dat hebben we vroeger wel laten doen door de dierenarts, maar Filou heeft daar een schrik van opgelopen.  Die man had nogal een zware baard en van zodra hij binnen kwam begon Filou te fladderen en in zijn kooi van hier naar daar te springen.  Toen hij uiteindelijk toch uit de kooi kwam (onder zachte dwang) wou hij de DA bijten, maar die had gelukkig stevige handschoenen aan.
We hebben het nadien maar zo gelaten omdat dat toch duidelijk een stressy situatie was voor Filou.  En zelf durf ik daar zeker niet aan beginnen.

Groetjes

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2005, 10:38:33 am »
Gelukkig zijn er tegenwoordig goede vogel artsen die je vogel goed kunnen wieken ;) Dus als je het wilt...

Je zou ook naar Hooimeijer kunnen gaan natuurlijk. Dan krijg je direct aanwijzingen over hoe je het anders kunt doen.

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2005, 17:02:05 pm »
Gelukkig zijn er tegenwoordig goede vogel artsen die je vogel goed kunnen wieken ;) Dus als je het wilt...

Je zou ook naar Hooimeijer kunnen gaan natuurlijk. Dan krijg je direct aanwijzingen over hoe je het anders kunt doen.

Plus een vitamine spuit en een zeer gepeperde rekening en een grondige hekel aan bepaalde vogelartsen,

mvg Frank

fujimo

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2005, 17:29:59 pm »
scherpe opmerking Frank  :)

Ik zelf heb nooit last gehad van schreeuwen maar negeren lijkt me nog altijd de beste remedie, en dan bedoel ik compleet negeren , zelfs niet aankijken of laten merken dat je het niet leuk vind.

Gr Eric

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2005, 21:54:51 pm »
Plus een vitamine spuit en een zeer gepeperde rekening en een grondige hekel aan bepaalde vogelartsen,

mvg Frank

Dat ben ik wel met je eens hoor Frank ;) Ik heb de prijslijst aangevraagd en hij is inderdaad niet goedkoop. Plus dat ik bepaalde ideeen van hem wat extreem vind. Maar dat neemt niet weg dat hij behoorlijk wat mensen en hun vogels goed opweg helpt! Dus als je echt een probleem hebt, dan kun je het altijd proberen...er zijn slechtere oplossingen voor problemen toch?

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 23, 2005, 02:11:47 am »
Hai,

je hebt helemaal gelijk hoor  :thumbsup:

mvg Frank

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2005, 12:20:28 pm »
Tja, er zijn nog steeds al te veel dierenartsen die absoluut niet weten hoe ze met papegaaien om moeten gaan. Bierglazen over de kop om te wieken, grote handschoenen, terwijl het eigenlijk zo simpel is: als een dierenarts bereid is om een cursus bij Hooimeijer te volgen, leert hij/zij die 5 stapjes, en is dan in staat om een angstige papegaai in 5 minuten rustig te krijgen, in een handdoekje te wikkelen en te kortwieken. Nageltjes vijlen is wat lastiger, daarom is het handiger als de vogel getraind wordt voetjes te geven. Wat je bij Hooimeijer leert, is iets waar je je leven lang plezier aan hebt. Ik kan inmiddels zelf papegaaien kortwieken, ook vreemde met de reputatie te bijten. Dus het werkt! Die arme kaketoe straffen met een plantenspuit? Omdat hij aandacht wil? Hij wil aandacht omdat hem niet is geleerd dat hij die op bepaalde momenten krijgt. En dus schreeuwt hij. Besproeien is nodig, iedere dag, maar zeker met warm weer. Zonde om dat als strafmiddel te gebruiken. Straffen helpt sowieso niet, dat is voor papegaaien alleen maar een stimulans om hun negatieve gedrag te herhalen. Ga maar gauw naar Hooimeijer, als ik hem vergelijk met de dierenarts hier op de hoek is hij echt niet duur!

Koko

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2005, 16:25:00 pm »
Tja, er zijn nog steeds al te veel dierenartsen die absoluut niet weten hoe ze met papegaaien om moeten gaan. Bierglazen over de kop om te wieken, grote handschoenen, terwijl het eigenlijk zo simpel is: als een dierenarts bereid is om een cursus bij Hooimeijer te volgen, leert hij/zij die 5 stapjes, en is dan in staat om een angstige papegaai in 5 minuten rustig te krijgen, in een handdoekje te wikkelen en te kortwieken. Nageltjes vijlen is wat lastiger, daarom is het handiger als de vogel getraind wordt voetjes te geven. Wat je bij Hooimeijer leert, is iets waar je je leven lang plezier aan hebt. Ik kan inmiddels zelf papegaaien kortwieken, ook vreemde met de reputatie te bijten. Dus het werkt! Die arme kaketoe straffen met een plantenspuit? Omdat hij aandacht wil? Hij wil aandacht omdat hem niet is geleerd dat hij die op bepaalde momenten krijgt. En dus schreeuwt hij. Besproeien is nodig, iedere dag, maar zeker met warm weer. Zonde om dat als strafmiddel te gebruiken. Straffen helpt sowieso niet, dat is voor papegaaien alleen maar een stimulans om hun negatieve gedrag te herhalen. Ga maar gauw naar Hooimeijer, als ik hem vergelijk met de dierenarts hier op de hoek is hij echt niet duur!

en waarom denk jij dat alle gaaitjes bij Hooimeijer zo rustig en gehoorzaam zijn ?

Groetjes
Boudewijn

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2005, 16:35:19 pm »
Die arme kaketoe straffen met een plantenspuit? Omdat hij aandacht wil? Hij wil aandacht omdat hem niet is geleerd dat hij die op bepaalde momenten krijgt. En dus schreeuwt hij. Besproeien is nodig, iedere dag, maar zeker met warm weer. Zonde om dat als strafmiddel te gebruiken. Straffen helpt sowieso niet, dat is voor papegaaien alleen maar een stimulans om hun negatieve gedrag te herhalen.

Een papegaai met een plantenspuit straffen heeft naar mijn idee ook echt geen zin. Zowiezo straffen niet. Straffen werkt juist stimulerend en het gedrag zal de vogel gaan herhalen, hij krijgt daardoor toch aandacht en dat is wat hij wil.
Negeren is de juiste 'straf', maar deze vorm van straffen blijkt vaak moeilijk te zijn.

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2005, 16:40:05 pm »
en waarom denk jij dat alle gaaitjes bij Hooimeijer zo rustig en gehoorzaam zijn ?

Groetjes
Boudewijn

Omdat hij er door zijn ervaring, het gebrek aan angst voor de snavel en die 5 stappen ze onder controle heeft! Als je daar bent, sta je er versteld van hoe hij met die beestjes omgaat! Heel rustig en, echt waar, ze laten alles met zich doen!

Gr Corina

miekje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2005, 17:09:00 pm »
Een papegaai met een plantenspuit straffen heeft naar mijn idee ook echt geen zin. Zowiezo straffen niet. Straffen werkt juist stimulerend en het gedrag zal de vogel gaan herhalen, hij krijgt daardoor toch aandacht en dat is wat hij wil.
Negeren is de juiste 'straf', maar deze vorm van straffen blijkt vaak moeilijk te zijn.
Volgens mij is het bij papegaaien opvoeden netzoals bij honden opvoeden.
Bestaan er geen trainingscursussen voor papegaaien + eigenaren?  ???