Auteur Topic: Homeopathie bij vogels?  (gelezen 8061 keer)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Homeopathie bij vogels?
« Reactie #45 Gepost op: augustus 05, 2005, 15:30:28 pm »
Zijn die er?  ;D

Ik blijf gewoon doorgaan hoor met die druppels, en ik kijk wel hoe ze deze periode weer uitkomen.

We zien het wel, voorlopig blijven ze maar apart, ik wil geen moord op mijn geweten hebben  :) ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #46 Gepost op: augustus 26, 2005, 15:48:39 pm »
Ze krijgen de druppels nog steeds.

Nu weet ik niet of ik er mee moet stoppen, nu Pino (hopelijk) jonkies krijgt?

Ik heb hier advies over een aantal Bach druppels. Of het onzin is of niet, ik weet ik niet, maar ik zet het maar even neer.  ;)

Walnut: als  ze (dwergpapegaaien) nu in een andere levensfase zitten of door
een bepaalde periode gaan waarbij er veranderingen zijn voor hun. Dan kan deze
remedie daarbij helpen ook als de kooi verhuist is of een andere verandering.

Scleranthus: als ze last hebben van wisselde stemming/gedrag door bijvoorbeeld
hormonen dan kan deze remedie helpen het meer in balans te krijgen.

Vervain: als  ze overenthousiast en druk zijn dan kan deze remedie helpen daar
meer balans in te krijgen.

Impatiens: als  ze ongeduldig en te snel willen zijn en daarom soms ook wat
onhandig gedrag vertonen.

Rescue Remedy/spray: als  ze last hebben van stress/spanning en daarom dit
drukke gedrag vertonen, dan kan deze remedie helpen ze wat rustiger te krijgen.

Heather: als  ze graag veel aandacht krijgen van iedereen en in het middelpunt
van de belangstelling willen staan.

Chicory: als  ze veel aandacht opeisen van de verzorgers . Ze kunnen bijvoorbeeld ook moeilijk alleen blijven.

Tommy

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: augustus 26, 2005, 22:54:56 pm »
Volgens mij hoef je er niet mee te stoppen hoor Janina ;)

Zo'n soortgelijke lijst staat inderdaad ook in mn boeken...maar of het werkt dat weet ik natuurlijk niet.
Toch heb ik er goede dingen over gehoord en je zou ook verschillende door elkaar kunnen doen. Moeilijk he? Om uit zo'n lijst de juiste te kiezen...soms lijkt alles ineens van toepassing ;D

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #48 Gepost op: augustus 26, 2005, 23:30:45 pm »
soms lijkt alles ineens van toepassing ;D

Nou inderdaad.... :CENS  :)

Scleranthus en Rescue Remedy/spray zijn degene die het beste overeenkomen.
Dat van 'in middelpunt willen staan, overenthousiast zijn en veel aandacht vragen' vind ik onzin, het zijn aga's  ;)

Kuikentje

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: november 12, 2005, 23:30:41 pm »
Ik ga me even niet populair maken nu vrees ik..... :CENS
De werkzaamheid van homeopathie is nooit via wetenschappelijk onderzoek aangetoond.
Er is ook geen enkele reden om te veronderstellen dat het werkt, omdat de hoeveelheid werkzaam geneesmiddel in homeopatische middelen gewoon te weinig is. Sterker nog: er zit eigen,lijk niets in. Het grootste "werkzame" bestanddeel van homeopatische druppels is alcohol, en van tabletten of korrels is het lactose (melksuiker).
Suggestie werkt echter wel.
Ook placebo gebruik (placebo = nep geneesmiddel)  bij mensen laat dit zien.
Voorbeeldje: Geef mensen een blauw "nep" tabletje en zeg dat het een kalmerend middel is. Een aantal mensen zal zeker rustiger worden puur door suggestie. Zelfs de kleur "werkt": uit onderzoek is gebleken dat mensen meer kalmerende eigenschappen toeschrijven aan een blauw tabletje, dan aan b.v. een roze tabletje. Dat er alleen maar suiker inzit maakt niet uit.....
Verwar homeopathie echter niet met fytotherapie. Het laatste is wel namelijk degelijk werkzaam, omdat er meetbare concentraties werkzame bestanddelen in het geneesmiddel terug gevonden worden.
En Janina: je hebt het goed gezien.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #50 Gepost op: november 12, 2005, 23:33:58 pm »
En Janina: je hebt het goed gezien.

Uhm, wat precies?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #51 Gepost op: november 12, 2005, 23:35:53 pm »

Ook placebo gebruik (placebo = nep geneesmiddel)  bij mensen laat dit zien.
Voorbeeldje: Geef mensen een blauw "nep" tabletje en zeg dat het een kalmerend middel is. Een aantal mensen zal zeker rustiger worden puur door suggestie. Zelfs de kleur "werkt": uit onderzoek is gebleken dat mensen meer kalmerende eigenschappen toeschrijven aan een blauw tabletje, dan aan b.v. een roze tabletje. Dat er alleen maar suiker inzit maakt niet uit.....
Verwar homeopathie echter niet met fytotherapie. Het laatste is wel namelijk degelijk werkzaam, omdat er meetbare concentraties werkzame bestanddelen in het geneesmiddel terug gevonden worden.

Hoe verklaar je dit dan bij dieren?
Die kun je moeilijk voor de gek houden denk ik dan, en wat vooruitgang heb ik toch wel gezien, het opvliegende gedrag van mijn vogels werd wat rustiger.

Kuikentje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: november 12, 2005, 23:49:38 pm »
Ik doelde op 3 woorden: "het zijn aga's".
Ik kreeg overigens na het lezen van dit topic niet de indruk dat je erg enthousiast en of tevreden bent over het effect van de Bach "Rescue Remedy" druppels.
Worden ze echt rustiger? Sinds wanneer dan? Ik kreeg niet de indruk.
Hoeveel alcohol zit er in die druppels? 65% of zo?
Maar goed.
"What's in a name?". Shakespeare zei het al. Tja ...die naam......Rescue-Remedy.
Dat moet toch wel werken zou je denken? Niet? Het is een soort redmiddel....de naam suggereert het althans wel.
Helaas valt het in de praktijk anders uit........

Binnenkort gaat er dan ook iets veranderen als het aan minister Hoogervorst ligt.
Homeopatische "geneesmiddelen" mogen in de bijsluiter (als die er al bijgeleverd wordt) niet meer claimen te "genezen".
Het is namelijk misleidend: mensen trekken namelijk hieruit de conclusie dat homeopatische middelen genezend werken.
Zo lang de werkzaamheid wetenschappelijk niet is aangetoond, is het zinvol om zeer kritisch tegenover eventuele "werkzaamheid" van dit soort middelen te staan.

Een allopatisch (zeg maar "gewoon") geneesmiddel wordt uitvoerig getest op (wetenschappelijk) bewezen werkzaamheid voordat het geregistreerd wordt en verkocht mag worden in Nederland.
Het wordt heel hoog tijd dat er voor homeopatie ook zo'n regeling komt......

Tja...en wonderen die gebeuren overal.
Er zullen zeker mensen zijn, die beter zijn geworden door homeopathie.
Wellicht zouden ze ook beter zijn geworden als ze het niet gebruikt hadden.
Verreweg de meeste kwalen gaan namelijk gewoon vanzelf over......

« Laatst bewerkt op: november 13, 2005, 00:27:24 am door Kuikentje »

Kuikentje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: november 12, 2005, 23:51:00 pm »

Sorry,  dubbelpost.

« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 23:52:43 pm door Kuikentje »

charon

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: november 13, 2005, 10:46:42 am »
Hoi ,
ik maakte wel eens en aftreksel van camille geen thee, maar gewoon van die bloempjes in heet water laten trekken zeven en af laten koelen

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #55 Gepost op: november 13, 2005, 13:49:10 pm »

Ik doelde op 3 woorden: "het zijn aga's".
Ik kreeg overigens na het lezen van dit topic niet de indruk dat je erg enthousiast en of tevreden bent over het effect van de Bach "Rescue Remedy" druppels.
Worden ze echt rustiger? Sinds wanneer dan? Ik kreeg niet de indruk.
Hoeveel alcohol zit er in die druppels? 65% of zo?
Maar goed.
"What's in a name?". Shakespeare zei het al. Tja ...die naam......Rescue-Remedy.
Dat moet toch wel werken zou je denken? Niet? Het is een soort redmiddel....de naam suggereert het althans wel.
Helaas valt het in de praktijk anders uit........

Nee, niet zoals ik het zou willen zien, ze waren zeker wel wat rustiger maar niet genoeg, en dit kan ook niet. Hormonen was de reden waarom de vogels uit hun dak gingen, daar helpt die rescue remedy niet echt tegen.  
Dan zou ik iets moeten zoeken wat speciaal daarop gericht is, en bekijken of dat beter helpt. Dit heb ik niet gedaan, ik heb de koppels gewoon apart gezet.
Maar ik heb Woody er van zien opknappen, veel minder zenuwachtig en hij viel veel minder vaak van zijn stok. Houd dat beessie zichzelf dan voor de gek, of ik?

Binnenkort gaat er dan ook iets veranderen als het aan minister Hoogervorst ligt.
Homeopatische "geneesmiddelen" mogen in de bijsluiter (als die er al bijgeleverd wordt) niet meer claimen te "genezen".
Het is namelijk misleidend: mensen trekken namelijk hieruit de conclusie dat homeopatische middelen genezend werken.
Zo lang de werkzaamheid wetenschappelijk niet is aangetoond, is het zinvol om zeer kritisch tegenover eventuele "werkzaamheid" van dit soort middelen te staan.

Een allopatisch (zeg maar "gewoon") geneesmiddel wordt uitvoerig getest op (wetenschappelijk) bewezen werkzaamheid voordat het geregistreerd wordt en verkocht mag worden in Nederland.
Het wordt heel hoog tijd dat er voor homeopatie ook zo'n regeling komt......

Tja...en wonderen die gebeuren overal.
Er zullen zeker mensen zijn, die beter zijn geworden door homeopathie.
Wellicht zouden ze ook beter zijn geworden als ze het niet gebruikt hadden.
Verreweg de meeste kwalen gaan namelijk gewoon vanzelf over......

Dat is hoe jij er over denkt, maar ook jij kan niet bewijzen of het wel of niet helpt. Ik heb baat bij sommige homeopathie, lang niet alles.
Een voorbeeld, ik heb heel vaak holte ontstekingen, ga naar de huisarts, krijg ik weer een antibioticakuur ( wat erg goed is voor je, niet dus ) en dan heb ik in no time weer. Gebruik ik druppels van Vogel om te stomen, speciale neusspray ( ook van Vogel ) om te sprayen enz, dit werkt beter, sneller en ik voel me niet zo beroerd zoals ik me aan het einde van een antibioticakuur voel.
Hou ik mezelf dan voor de gek? Ik dacht van niet.

Ik denk niet dat jij of wie dan ook, kan oordelen wat wel en niet werkt. Een heleboel medicijnen die je moeten genezen is meestal ronduit zooi met een lijst aan bijwerkingen waar je eng van word.
Ook werken normale medicijnen werkst soms bij de ene wel en bij de ander niet. Net als homeopathie.

Citaat

Kuikentje

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: november 14, 2005, 00:11:13 am »
Offtopic:
Antibiotica zijn bij een ongecompliceerde bijholteontstekingen niet geindiceerd.
Stomen met heet water helpt zeker, xylomethazoline neusdruppels ook.
Dit heeft echter niets met homeopathie te maken.

Het gaat er overigens niet om of ik (of iemand anders hier) kan bewiijzen dat homeopathie wel of niet werkt.
Het gaat erom dat er wetenschappelijk onderzoek verricht is, waarbij homeopathie niet werkzamer is gebleken dan placebo's.
Dat placebo's wel degelijk kunnen "werken" is al langer bekend.

Citaat
Ik denk niet dat jij of wie dan ook, kan oordelen wat wel en niet werkt.........

Toch wel.
Het is mijn vak..

« Laatst bewerkt op: november 14, 2005, 00:16:36 am door Kuikentje »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #57 Gepost op: november 14, 2005, 09:57:56 am »
Ik heb ook homeopatjie toegepast bij mijn katten en dat werkte. Uiteraard kun je nooit met zekerheid zeggen of het nu door de korrels kwam of dat het gewoon overgegaan is

En wat betreft het stomen: daar komen ze ook van terug. Het is nu weer beter om het niet te doen!! (ik blij, want ik moest het altijd en deed het niet...) ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #58 Gepost op: november 14, 2005, 19:31:48 pm »

Toch wel.
Het is mijn vak..

Vak of niet, je kunt mij er niet van overtuigen dat homeopathie niet werkt, terwijl zoveel mensen er wel baat bij hebben.  ;) Ik heb er baat bij, enkele vogels van mij hebben er baat bij, mijn oom heeft er baat bij gehad, die heeft kanker gehad en naast de reguliere genezing ook homeopathie erbij gehad, hij is genezen. En nee, ik ga niet zeggen dat hij niet genezen zou zijn als hij geen homeopathie gehad zou hebben.
Maar laat mij er dan maar lekker in geloven   :thumsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: november 14, 2005, 21:27:11 pm »
:a036: Zo is dat Janina! Ik vind alternatieve geneesw. al heel lang heel boeiend,  blijf op 1 of andere manier ook sceptisch ::) ...maar toen mn dochter van toen 1,5 oa tarwe allergie en weet ik wat voor ellendige klachten had...we in het ziekenhuis en door de huisarts niet geholpen konden worden, ben ik met mn sceptische inslag mooi wel naar een iriscopist/homeopaat gegaan. En je gelooft t of niet...ze knapte ENORM op! Zo erg zelfs dat de huisarts, t ziekenhuis en ikzelf stom verbaasd waren...maar vooral heel blij. Daarna weer gestopt (oke, dat was een test van mij :-[ :-[ :-[ ) en de ellende begon opnieuw. Dus snel weer begonnen en uiteindelijk werd ze helemaal beter...mag zelfs weer tarwe eten :a036: Dus ja....hoe raar ik de werking ook vind, hoe moeilijk het te bevatten of te bewijzen is....als het helpt, dan maakt het niet uit waarom ;)