Auteur Topic: Geluiden maken  (gelezen 2554 keer)

pipo

• Gast
Geluiden maken
« Gepost op: juli 26, 2005, 21:28:56 pm »
Hallo
Ik meen ergens gelezen te hebben dat papegaaien geen stembanden hebben. En nu zit ik daar over al een tijdje na te denken, hoe ze al die geluiden dan maken. Weet iemand dit? En hebben alle vogels dan geen stembanden? Mijn grijze kan zelfs het geluid maken dat als je gaat zitten en dan hehe zegt, soort van zuchten zeg maar en dat doet ie perfekt na.
 Hoe doen ze dat toch? Ik ben benieuwd of iemand dit weet.
Mvg

Nanda

• Gast
Re: Geluiden maken
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2005, 22:41:53 pm »
Dat vind ik een interessante vraag.
Waar je het hebt gelezen ovder die stembanden, dat weet ik. Dat was in het topic dat ik had opgestart omdat mijn gaaitje wat schor klonk.

Ik heb geen idee hoe het zit.
Ben benieuwd of er antwoorden op komen. ???

pipo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2005, 22:48:41 pm »
Hai, ja idd dat was dat verhaal over die schorheid. Moest wel lachen toen ik dat las, dat de baas zelf misschien schor was. ;D

Nanda

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2005, 22:59:18 pm »
Hai, ja idd dat was dat verhaal over die schorheid. Moest wel lachen toen ik dat las, dat de baas zelf misschien schor was. ;D
;D Nu, met mijn verkoudheid, is dat inderdaad zo, dat ik hartstikke schor ben. Hij begint nu net zijn best te doen om wat te praten (dat was ook de schorrigheid denk ik, hij gebruikt "zijn stem"nu heel anders) dus ik ben bang dat ie volgende week ook hoest en zijn neus ophaalt ;D

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2005, 11:10:44 am »
Ik heb gelezen dat ze alle geluiden als het ware fluiten/blazen door hun snavel.
Je kunt het vergelijken met het blazen over een flesje. Maar zij kunnen dat dus heel veel beter ;)
Fluitgeluiden zijn t makkelijks, maar ook het praten doen ze op die manier.

jose0069

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2005, 16:17:55 pm »
Ik heb hier een boek liggen die ik heb gekregen van een ome van me en daar staat wel in hoe dat het komt dat een papegaai kan spreken, maar of het nog van deze tijd is weet ik niet, het boek komt n.l. uit1968/69.
Als je het toch wilt weten, typ ik het wel over van het boek??!!  :CENS

Groetjes Jose

pipo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2005, 19:22:38 pm »
Hallo, leuk van je om het over te typen. Ik denk dat dat wel veel werk is hoor, maar ik ben zelf even gaan zoeken op internet (slim he)  en als je met google zoekt op "papegaaien stembanden"dan staat er ook het een en ander over. Misschien kun je gaan vergelijken met jouw boek of het hetzelfde is?
Mvg Emmy

jose0069

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2005, 00:17:47 am »
oke komt ie, is niet zo heel veel, maar genoeg om lamme vingers te krijgen ;D

De papegaaien hebben het vermogen om de menselijke stem na te bootsen.
dit heeft niets met verstandelijke vermogens te maken, maar omdat papegaaien ingewikkelde handelingen kunnen verrichten, is het bewijs geleverd, dat zij over een niet geformuleerd denken beschikken.
Niet alleen papegaaiachtigen kunnen geluiden nabootsen; ook raven, kraaien, roeken, eksters en vlaamse gaaien zijn soms zeer goed imitators van de menselijke stem.
Alle genoemde vogelsoorten behoren tot de kraaiachtigen, die wel beschouwd worden als de meest intelligente van alle vogels.
Maar ook spreeuwen, kanaries, spotvogels, merels, beo's en liervogels kunnen allerlei nabootsingen ten gehor brengen; zulke uitingen moeten we waarschijnlijk opvatten als een soort spel.
Het imitatievermogen steunt op twee factoren en wel:
 1. Een anatomische factor: het stemorgaan der vogels, dat aan het ondereinde der luchtpijp ligt, in de zogeheten syrinx, terwijl daar bij de mens de larinx in de luchtpinp is gelegen.
Luchtpijp en bronchi hebben daarom bij vogels een grotere capaciteit dan bij zoogdieren zodat vogels verhoudingsgewijsluider kunnen schreeuwen, terwijl door de grotere regulatie der luchtstroom een groter aantal tonen mogelijk is.
De syrinx is bij de eigenlijke zangvogels het beste ontwikkeld, maar merkwaardigerwijs is het imitatie vermogen bij papegaaien en kraaiachtigen het grootst.
Dit moet verband houden met:

2 Een zekere psychische bereidheid tot nabootsen van ander geluiden dan de soort eigen is.
In het algemeen bestaat er een aangeboren nieging, om de zang te laten horen, die kenmerkend is voor de soort, maar deze niegning is niet steeds even sterk ontwikkeld.
Een papegaai met een goed moduleerbare stem, een scherp gehoor en de nodige psychische ontvankelijkheid zal altijd een betere 'spreker'
worden dan een wxemplaar met minder van dergelijke vermogens.
Het vermogen om te 'spreken'zonder enig begrip van de betekenis der woorden is nog geenszins een bewijs van groot verstand.
Wel kunnen papegaaien leren een zeker verband te leggen tussen woorden en epaalde handelingen van hun omgeving, maar hiervoor is met een veel lagere graad van intelligentie te volstaan.
Van alle papegaaiensoorten is de grijze Roodataart waarschijnlijk de meest begaafde, omdat deze soorten soms uitgroeien tot "spraakgenie

dylantjuh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2005, 00:21:00 am »
Niet zoveel? :o

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2005, 09:07:44 am »
Interessant om te lezen!  :thumbsup:

Gr Corina

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2005, 09:54:35 am »
Heb nog wat gezocht.

De syrinx:
            het muziekinstrument van de vogel

Papegaaien zijn van nature lawaaierige beesten. Omdat ze meesters
            zijn in het imiteren van geluiden, vinden de mensen het leuk om ze
            als huisdier te hebben. Het zijn net levende cassette recorders.
            Echt praten doen ze niet, ze draaien alleen maar hun repertoire af.

Het geluid dat vogels maken komt uit een orgaan dat geen enkel ander
            dier heeft: de syrinx. Dit doosvormige orgaan ligt onder aan de
            luchtpijp waar het zich vertakt in twee buizen die naar de longen
            gaan. Elk van deze buizen kan geheel of gedeeltelijk worden
            afgesloten door een paar vlezige randen: de stembanden. Als de vogel
            zijn longen samentrekt, wordt er een luchtstroom door de twee paar
            stembanden geblazen, wat een muzikale toon geeft. Dankzij spieren in
            de syrinx kan een vogel elk paar stembanden onafhankelijk van elkaar
            laten trillen, waardoor de hoogte en de klankkleur van de toon van
            elk paar stembanden verschillen.
            Ook de luchtpijp waarlangs de tonen zich vervolgens voortplanten kan
            de vogel veranderen. Hoe langer de luchtpijp, hoe lager de toon.

Bij sommige vogels, zoals de papegaai, kan het geluid van beide
            buizen worden gecombineerd, waardoor een heel nieuwe klank ontstaat.
            Vandaar dat papegaaien de menselijke spraak zo perfect kunnen
            nabootsen, ook al hebben ze niet de lippen en de beweeglijke tong
            waarmee mensen hun gesproken klanken voortbrengen.

Bron: www.dwt.net

Nanda

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 29, 2005, 10:24:01 am »
Ik heb ook gisteren even gegoogeld.

Wat ik aan de weet ben gekomen is dat de Syrinx de basis klanken maakt zoals de ie, aa, oo enz.
Met behulp van hun tong kunnen zij de klanken manipuleren zodat het woorden worden, net zoals wij doen.

jb

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 29, 2005, 12:32:44 pm »
Het vermogen om te 'spreken'zonder enig begrip van de betekenis der woorden is nog geenszins een bewijs van groot verstand.
Wel kunnen papegaaien leren een zeker verband te leggen tussen woorden en epaalde handelingen van hun omgeving, maar hiervoor is met een veel lagere graad van intelligentie te volstaan.

Het leuke is dat de in de taalfilosofie van Wittgenstein en opvolgers de natuurlijke taal van mensen nu juist wordt beschouwd als niet veel meer dan het leggen van verbanden tussen woorden (klanken/letters) en bepaalde handelingen in een omgeving. Ofwel volgens deze, zeer belangrijke stroming in het denken over taal, doen sommige papegaaien die een woord in een gepaste situatie gebruiken niet veel anders dan wat mensen doen.

pipo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 29, 2005, 21:35:00 pm »
Nou dat was een heel interessant verhaal. Ik ben toch weer wat wijzer gerworden zo. Bedankt  :thumbsup:
Mvg