Auteur Topic: Neophema soorten bij elkaar?  (gelezen 5635 keer)

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
Neophema soorten bij elkaar?
« Gepost op: augustus 03, 2005, 22:07:07 pm »
(hoop dat dit topic hier goed staat)

De titel zegt het eigenlijk al....kunnen bijv. Bourkes,Eleganten,Splendids,Turquoisines met z'n allen samen in

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
Re: Neophema soorten bij elkaar?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2005, 22:13:08 pm »
Mijn ervaring is dat je best diverse soorten Neophema's bij elkaar kun houden, ook in de kweekperiode, als het maar niet meer dan 1 koppel per soort is. Alleen splendids en turkjes bij elkaar gaat niet echt lekker. Voor de rest kan het goed. Bij een voliere van 3 x 4 is dan een koppeltje of 3 misschien wat kaal.

Ze knagen helemaal niet dus er kunnen best wat planten etc. in gezet worden. :thumbsup:

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2005, 22:28:16 pm »
En bijv. 2 koppels Bourkes en 2 koppels Eleganten of Turquoisines gaat niet in onze voliere?,want anders is zo'n voliere idd "kaal".
Weet jij miss de richtprijzen van de volgende soorten:
-1-1 Wildkleur Splendids
-1-1      "       Eleganten
-1-1      "       Turquoisines 
-1-1      "       Bourkes

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2005, 22:30:22 pm »
En bijv. 2 koppels Bourkes en 2 koppels Eleganten of Turquoisines gaat niet in onze voliere?,want anders is zo'n voliere idd "kaal".
Weet jij miss de richtprijzen van de volgende soorten:
-1-1 Wildkleur Splendids    +/-

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2005, 22:31:48 pm »
Hij is flink aan de maat je voliere. Ik heb ervaring met bourkes dat m.n. de mannen kunnen gaan vechten maar dat was in een kleinere voliere. Ik heb echter wel eens mogen aanschouwen dat kolonie broed bij bourke wel goed ging, idd in een grote voliere.

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2005, 22:42:06 pm »
Bedankt voor je reactie.
(verdere info hadden we al over en weer ge PM't. :thumbsup: )

eddykiprich

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2005, 00:40:17 am »
Turqoisine, Splendid en Elegant.. Ik vind de popjes nogal veel op elkaar lijken en volgens mij vinden de mannen van deze soorten dat ook waardoor er wel degelijk strijd kan plaatsvinden om de verschillende popjes... tenminste dat is mijn ervaring.
De bourks is dan een ideale buffer. Bv koppel bourks met koppel turqoisine (OF splendid.. OF elegant)..

Ik zou ze namelijk juist niet te snel allemaal bij elkaar zetten ivm de hierboven genoemde reden.

polytelis

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2005, 07:49:15 am »
Ik moet me ook bij de overige antwoorden aansluiten, ik heb jaren gekweekt met de splendid, bourke en elegant in 1 vlucht en nooit geen problemen ondervonden.
Ik zou ook idd de turquoisines en de splendids niet bij elkaar doen.
Mocht het toch te kaal zijn zou je er bijvoorbeeld een mooi rustig groot koppel bij doen als bijvoorbeeld een van de polytelissoorten.
Houd er wel rekening mee dat de neophema een tere vogel is en dat je goed attent bent op een zieke vogel want 1 zieke neophema kan je hele neophemabestand uitroeien.

marty

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2005, 14:16:48 pm »
als plant kun je er bijv een vlierbessen struik in zetten

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2005, 19:42:06 pm »
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik het voorlopig toch maar even zo laat en op den duur voor de neophema soorten een aparte (wat kleinere) voliere ga maken.Zo oogt deze ook goed bevolkt en zitten de neophema's apart van de anderen en kunnen de anderen in de grote voliere blijven zitten.
Ik denk dan aan een koppel Bourkes,Splendids en Eleganten samen in een voliere.Ik denk aan een soort van hangkooi aan de garage muur van 1 m. diep x 1 m. hoog x 2 m. breed,ivm de panelen die ik daar nog voor heb staan.En zou een dakje en een gedeelte van de kooi dichtmaken voldoende zijn voor de winterdag?De hele achterkant is muur,1 zijkant en een gedeelte voorkant wordt evt. plexiglas,ook kan ik de gehele kooi evt. voorzien van plexiglas voor de winterdag.