Auteur Topic: Knip knip doet de schaar!  (gelezen 10047 keer)

Ronald

• Gast
Re: Knip knip doet de schaar!
« Reactie #30 Gepost op: oktober 26, 2005, 22:16:24 pm »

Deze twee foto's zijn zaterdag genomen tijdens ons bezoekje aan Corina. Dit is bijna 3 maanden na haar wiekbeurt bij DA Feld in Amersfoort. :o Dit gaat heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang duren....

Ronald.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2005, 22:17:58 pm door Ronald »

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #31 Gepost op: oktober 26, 2005, 22:18:33 pm »
Ja, ik vind het nu nog zo akelig kort....en dan is het al 3 maanden geleden...gatsie akelige vent ook

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #32 Gepost op: oktober 27, 2005, 00:33:11 am »
Dit gaat heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang duren....

Ik krijg opeens wel een erg deja-vu gevoel  :CENS. Sterker nog, jouw edel ziet er nog korter gekortwiekt uit dan dat mijn grijze was (en bij mijn Ozzie was dat te kort en moesten de veerstompen getrokken worden). Is er in die drie maanden al wel een veer uitgevallen?Of een veer aangegroeid? Zo ja, hoe ging dat? Zo nu met de herfst/rui zouden toch wel een paar slagpennen uit moeten vallen, dat zou ik iig ff in de gaten houden. Brrrrr, en dan ga je nog wel naar een vogelarts.

(offtopic: zelf ga ik met mn grijze ook niet meer naar dr. Feld toe, te gehaast imo, wat bij jou ook wel gebleken is)

Cosch

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: oktober 27, 2005, 13:43:15 pm »
Oh wat akelig kort geknipt zeg!
Die arts kan echt niet knippen. Verschrikkelijk!

Straks lekker zelf bij houden en dan kan  het weer langzaam goed komen!

Gr Corina

Ronald

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: oktober 27, 2005, 14:13:59 pm »
Zouden hier geen operaties aan te pas hoeven te komen denken jullie? Het is echt heel erg kort, en kan niet zeggen dat ik zie dat het alweer een beetjes is aangegroeid.

Als dat namelijk zo is dan gaat de rekening uiteraard richting Amersfoort.

Ronald.

Cosch

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: oktober 27, 2005, 14:26:54 pm »
Nee denk het niet. Die veren zijn toch al uit gegroeid en er is niet in het leven geknipt toch?
Volgens moet ze gewoon ruien en dan moet je elke uitgegroeide veer langer laten! Flink langer

Gr Corina

jokesfokes

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: oktober 27, 2005, 16:22:45 pm »
jeetje zeg dat ziet er inderdaad niet uit pffffff ben blij dat ik het mezelf heb aangeleerd hoor, en gaat best goed hoor als je het zelf doet ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: oktober 28, 2005, 10:58:05 am »
Oh wat schrik ik van die foto's  :o! Dit is net zo kort als Favo d'r eigen geplukte vleugels, maar die deed het dannog zelf! Net als wat Wendy zegt: dit kan wel eens problemen geven bij het ruien. Ik heb dat met Favo ook. De veren zijn nu zo kort dat een nieuwe slagpen geen steun heeft bij het doorkomen en weer heel snel afbreekt.
Die slagpennen ruien namelijk nooit allemaal tegelijk. Deden ze dat maar, hadden ze steun aan elkaar en waren ze minder gevoelig voor breuk!

Favo had van de week aan een vleugel 1 mooie grote slagpen terug (nou ja bijna dan) en aan de andere vleugel groeien er gelukkig 3 naast elkaar terug. Daar gaat het goed, maar 1 verkeerde landing en jahoor, die enkele slagpen brak af. Nu duurt het nog langer voor dat zich hersteld (en ik was al zo trots op Favootje dat ze een nieuw doorkomende slagpen niet onmiddellijk zelf opbrak maar laat zitten  :( maar zo wordt het nog een lijdensweg).

Ik denk trouwens, zeker als dit de eerste keer is dat ze gewiekt is, dat de stompjes wel uit zichzelf nog kunnen uitvallen. Bij Favo waren de opgevreten pennen van pakweg 3 cm ook uitgevallen. Bij Favo is het plukken als ik me goed herinner in april begonnen en nu pas beginnen er terug nieuwe te komen waarvan dus een aantal weer door het gebrek aan steun zijn afgebroken, dus reken maar op maaaaaaaanden voordat je vogel er weer knap uitziet.

Ingmar

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: oktober 28, 2005, 11:03:54 am »
Das wel een ernstig korte manier van knippen. Wat heeft de arts er zelf voor een reactie op gegeven. Ben ik wel benieuwd aar, want ik neem aan dat je verhaal herbt gehaald hierop toch.

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #39 Gepost op: oktober 28, 2005, 18:52:37 pm »
Zouden hier geen operaties aan te pas hoeven te komen denken jullie? Het is echt heel erg kort, en kan niet zeggen dat ik zie dat het alweer een beetjes is aangegroeid.

Als dat namelijk zo is dan gaat de rekening uiteraard richting Amersfoort.

Ronald.

Tja, het is echt heel kort, maar je kunt het wellicht nog afwachten tot na de voorjaarsrui (of als er tussentijds problemen zijn). Als er dan al die tijd geen veren uitvallen, lijkt me dat dan geen goed teken. Maar (als het net zo gaat als bij mijn grijze) is er niet echt een operatie nodig. Ze trekken met een tangetje dan de veerstompen uit terwijl de gaai onder narcose/roesje is (wel bijna operatie dus). En daarna moet alles weer aangroeien en hopelijk dat in een keer goed (en daar gaan we wel vanuit!!!).

Maar het is echt heel weird, want de eerste keer stompentrekken heb ik bij Feld laten doen, dus hij zou de risico's moeten kennen  ??? Maar idd dan zou ik idd ook de rekening naar hem sturen!!!

Groetjes,
Wendy

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #40 Gepost op: oktober 28, 2005, 19:03:38 pm »
Het viel mij ook zo tegen van Feld, want ik had toch wel goede berichten van hem gehoord! Nu zou ik er echt nooit meer heen gaan! :(

Rika1963

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: oktober 28, 2005, 23:27:43 pm »
Triest hoor dat zo een DA een vogel zo kan verpesten met zijn idioot geknip, kunnen we niet iets met zijn kapper afspreken dat hij hetzelfde doet met zijn haar zoals hij de veren knipt van de vogel ;D

Groetjes Rika

jaantje

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: oktober 28, 2005, 23:33:09 pm »
Ja ,precies ;D ;D

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #43 Gepost op: oktober 30, 2005, 15:25:28 pm »
. Ze trekken met een tangetje dan de veerstompen uit terwijl de gaai onder narcose/roesje is (wel bijna operatie dus). En daarna moet alles weer aangroeien en hopelijk dat in een keer goed (en daar gaan we wel vanuit!!!).

Domme vraag  :-[ maar hoe moet ik dit voor me zien? Zijn alle veren er dan uit getrokken?  ???

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #44 Gepost op: oktober 31, 2005, 16:18:27 pm »
Domme vragen bestaan niet he!
Ze trekken dan alle geknipte (en eventueel nieuwe afgebroken veren) veren eruit, de rest van de vleugel blijft gewoon intact hoor.
Zelf kreeg ik nog Metacam (pijnstiller) mee, omdat het doorkomen van de nieuwe veren pijnlijk is. Dit is niet alleen ter verlichting, maar ook om te voorkomen dat de gaai minder aan zijn nieuwe veren zal zitten of dat ie ze zal uittrekken.
In principe is het dus vrij eenvoudig, maar er zijn wel wat risico's. Natuurlijk het risico van het roesje en daarnaast dat dit niet een ingreep is die je ontelbare keren kan herhalen. Er wordt aangehouden dat het drie keer probleemloos kan, daarna ontstaat het risico dat door het uittrekken van de veren de folikel beschadigd wordt. In dat geval zal de veer niet meer terug groeien. En bij hoe meer veren dat gebeurt, des te erger. En het is maar afwachten hoe vaak het zal moeten gebeuren, want omdat dus alle veren getrokken worden, kan dit wat problemen geven met het aangroeien. Omdat de nieuwe veren niet evenveel steun hebben zoals nieuwe veren in een normale situatie, kunnen er afwijkingen ontstaan. Of simpelweg dat ze gewoon makkelijk afbreken door onvoldoende steun.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, kan het niet veel anders uitleggen.
Maar als ik vanavond tijd heb zal ik een paar foto's van bij dr. Hedwig inscannen en hier plaatsen. Wellicht dat dat meer zegt.