De hoeveelheid lawaai hangt inderdaad ook van het individu af en ook van hoe je er mee omgaat, maar over het algemeen kunnen amazones flink te keer gaan, Edels doen hier overigens inderdaad vaak niet voor onder.
Zelf heb ik natuurbroed geelvoorhoofd amazones in de huiskamer gehad (een koppel), echter die maakten voor mij te veel lawaai, zodra ik muziek maak of opzette dan reageerden zij hier nogal op. Dit doen de grijze roodstaarten (ook natuurbroed) die nu in de huiskamer zitten nauwelijks, en als zij reageren is dit veel aangenamer. Met rosekakatoe's heb ik geen ervaring, dus dat kan ik niet vergelijken. Wel weet dat ze absoluut niet te vergelijken zijn met witkuif/geelkuif kakatoe's qua lawaai en gedrag. De laatsten zou ik in ieder geval afraden. Een grijze roodstaart die bij ons vaak los op zijn kooi zit, vliegt naar onze ervaring veel minder door de huiskamer dan een b.v. een geelvoorhoofd amazone. Ook is hij veel minder ondeugend, en probeert niet alles kapot te knagen, maar dat kan ook aan het individu liggen.
Overigens, voor iemand zonder ervaring raad ik toch wel handopfok vogels aan voor in de huiskamer, maar koop ze alleen als ze reeds zelfstandig zijn (minstens 12 weken oud).