Auteur Topic: Opkooi  (gelezen 2644 keer)

Bozzee

• Gast
Opkooi
« Gepost op: augustus 10, 2005, 18:24:14 pm »
Voor mij word het de eerste keer dit jaar dat ik mee speel met een aantal vogels op een TT :-[. Hieronder staat een lijst met tips, voor het opkoo

dylantjuh

• Gast
Re: Opkooi
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2005, 18:36:13 pm »
Veel suc6 he!

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2005, 19:02:56 pm »
Op zich een hele waslijst. Niet iedere liefhebber doet het hetzelfde.
Ik lees bijv. de vogels wassen. Naar mijn idee gebeurd dat alleen bij witte kanaries.

Ik kooi ze 6 weken voor de TT op. Ik sproei ze dan bijna dagelijks. Let wel op: sproeien, niet zeiknat maken. De vogel moet zich gaan poetsen, dat is de bedoeling van het sproeien. Probeer kalkvrij water te gebruiken, kalk laat een dof laagje achter wat de glans van de veren wegneemt.

Wat ikzelf heel belangrijk vind: observeer de vogels! Kijk naar de vogel en probeer de goede en minder goede eigenschappen op te merken. Bij het spelen van een stam of stel kijk je ook naar de gelijkenis van de vogels. Hoe meer ze op elkaar lijken, hoe meer punten je krijgt.

De dag voor het inrengen maak ik voor de laatste keer de kooi schoon. Ik was dan direct de pootjes en de ring zodat die leesbaar en schoon is.

Naast het voorbereiden van de vogel: zorg dat je kooi rein is. Verf ze evt. ruim van te voren nog eens.
Een vogel moet je brengen, een keurmeester is ook maar een mens.

Veel succes.

Bozzee

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2005, 20:35:02 pm »
Op zich een hele waslijst. Niet iedere liefhebber doet het hetzelfde.

Ik kooi ze 6 weken voor de TT op. Ik sproei ze dan bijna dagelijks. Let wel op: sproeien, niet zeiknat maken. De vogel moet zich gaan poetsen, dat is de bedoeling van het sproeien. Probeer kalkvrij water te gebruiken, kalk laat een dof laagje achter wat de glans van de veren wegneemt.

Ik heb het zo overgenomen uit; Onze Vogels, maar dat snap je vast. Ik heb ook wel eens gehoord van sproei

Nanda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2005, 20:36:34 pm »

[li]Voer de vogels in de TT-kooi niet te vet.[/li]
[li]Zijn de vogels toch te vet geworden, geef ze overdag dan geen water, maar laat ze alleen 's avonds wat drinken.[/li]

Doen jullie dit echt met de vogels? geen water geven als de vogels wat te vet zijn geworden? ???

Bozzee

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2005, 21:41:55 pm »
Ik heb dit niet zelf bedacht hoor, ik heb het alleen overgetypt.  :P

In mijn ogen is het altijd noodzaak, om de vogels niet te vet te voeren. Maar om ze dan alleen 's avonds water te geven, dat zal mijn keus niet zijn nee.

Groeten Edwin.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2005, 22:01:39 pm »
Ik heb het zo overgenomen uit; Onze Vogels, maar dat snap je vast. Ik heb ook wel eens gehoord van sproei

Edjuh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2005, 17:50:13 pm »
Ik begon al met het opkooien van de jonge vogels zodra ze zelfstandig waren.

2 weken in een kooi zetten zodat ze rustig worden daarna met zijn allen in een grote kooi of een voliere.

Grotere parkieten zoals pennanten, koningsparkieten enz. op de show nog nat spuiten, in dat water een keine beetje shampoo voor de bling bling effect.

Na de show weer met zijn allen in een grote voliere waar ze hun ervaringen samen kennen vertellen en goed kennen wassen.

Groetjes Ed

Dilemmy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:06:34 pm »
Ik heb nog een vraagje over de tt.
Ik doe namelijk dit jaar ook voor het eerst mee, maar ik heb buitenvogels. Hoelang van te voren moet ik deze gaan opkooien i.v.m de grote temperatuur wisseling???
En het kooitje met welke verf moeten deze geverfd worden zodat ze er weer mooi uitzien????

Tja ben echt een leek op het gebied van tt's. Heb wel wat aan de tips die jullie hebben gegeven.
Groeten Cinnemon

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
Re: Opkooi?n van vogels voor de TT.
« Reactie #9 Gepost op: augustus 12, 2005, 16:56:26 pm »
Ik heb nog een vraagje over de tt.
Ik doe namelijk dit jaar ook voor het eerst mee, maar ik heb buitenvogels. Hoelang van te voren moet ik deze gaan opkooien i.v.m de grote temperatuur wisseling???
En het kooitje met welke verf moeten deze geverfd worden zodat ze er weer mooi uitzien????

Tja ben echt een leek op het gebied van tt's. Heb wel wat aan de tips die jullie hebben gegeven.
Groeten Cinnemon

Zelf heb ik ook buitenvogels. Ik kooi ze op, maar laat ze wel buiten staan.
Met het verplaatsen moet je wel rekening houden met het weer anders kan het een enorme klap opleveren voor de vogels.
Ik moet grote kooien gebruiken. Voor deze kooien heb ik zelf hoezen genaaid die wind en water dicht zijn.

Wat voor verf je kan gebruiken? Zelf heb ik 2K verf gebruikt. Dit is 2 komponenten verf. Best duur (