Ik heb met die wet te maken gehad als vis- en reptielverkoper. Maar mijn ervaring is dat het 9 van de 10 keer aan de mensen zelf te wijten is, als het visje of de hagedis dood gaat. Het is bij vissen 9 van de 10 keer heel makkelijk aan te tonen dat de fout bij de koper ligt (nitraatwaarde in veel aquaria ligt veel te hoog door een minder frequent waterverversen en nitraat is dodelijk voor vis, maar is wel makkelijk aan te tonen met een testje!).
Wel geldt dat je moet aantonen dat het dier dat je gekocht hebt en binnen een half jaar is doodgegaan (deze wet geldt trouwens ook voor PLANTEN) al ziek was voordat je het kocht. Of was het nou dat de winkel moest aantonen dat het dier gezond de winkel heeft verlaten (omgekeerde bewijsvoering)?
Daarom zie je steeds vaker dat je moet tekenen voor een dier als je het in ontvangst neemt. Daarmee onderteken je vaak dat je het dier in gezondheid hebt ontvangen, bewijs dan later maar eens dat je een ziek dier hebt gekocht!
En dan zijn er nog heel wat lastige dingen. Stel ik koop 10 vissen van een soort bij winkelier A. Hij heeft er maar 10 en ik wil er 20 dus ik koop er nog 10 bij van winkelier B. Mijn water is goed en toch heb ik de volgende dag 7 doden. Bij wie moet ik die claimen?
Natuurlijk ligt het bij de verkoop van wat duurdere, enkele dieren wel wat anders, maar meestal is het onderling goed op te lossen. Zo heb ik dat ook altijd met klanten kunnen doen, zowel voor als na de wet. Opvallend is dat ook veel klanten de wet als niet-werkend beschouwden en zich af vroegen hoe ik kon garanderen dat een dier na een half jaar nog in leven is. Hoe sluit je bv een hartstilstand bij een dier uit?
Overigens sprak de wet niet van winkelier en klant, maar van handel tussen twee partijen. Feitelijk is dus ook een kweker gehouden aan deze wet. De wet geldt natuurlijk ook voor groothandel en winkel.
Groeten,
Barbara
PS: ik ben overigens gestopt met de verkoop van levende have, mede omdat ik er niet meer tegen kon hoe mensen met dieren omgaan en hoe weinig mensen voor hun diertje willen doen

.