Auteur Topic: Dominantie/onzekerheid op playtop  (gelezen 3390 keer)

dutchgerard

• Gast
Dominantie/onzekerheid op playtop
« Gepost op: augustus 15, 2005, 11:07:41 am »
Het is waarschijnlijk een beetje oftopic, maar ik vraag me af hoe dat nu zit met de dominantie als de gaai zo hoog kan zitten.
Ik heb zelf de playtop in de schuur liggen.......
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:45:43 pm door Loes »

Rika1963

• Gast
Re: Dominantie/onzekerheid op playtop
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2005, 11:12:22 am »
Tika die zit niet eens graag op de playtop die zit liever bij je of ergens op de bank, ja zo af en toe zit ze erop maar dat duurt nooit lang want dan komt ze al aan gevlogen om op je te gaan zitten, wij fungeren als een soort playtop zeg maar hihi.

Groetjes Rika
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:46:28 pm door Loes »

jb

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2005, 13:21:48 pm »
Och, de theorie van dominantie zegt mijns inziens meer over de denkwijze van de mensen die deze theorie bedacht hebben, dan over het gedrag van papegaaien....
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:47:06 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2005, 14:50:29 pm »
Als je een vogel hebt die heel veel aan tralies knaagt, zou ik er mijn twijfels over hebben. Sjakko zit eigenlijk nooit aan de tralies te bijten, daar zou ik er wel zo éen voor durven kopen. Als je verder ook nog wilgentakken etc. geeft, lijkt het me goed te doen.

Over de playtop: Hier is het ook zo dat Sjakko dominanter deed vanaf de playtop, dus zo raar is dat niet hoor. Het zal wel aan het karakter van de vogel liggen, bij de één zal het niet uitmaken en bij de ander wel. Je kunt het altijd bekijken en dan beslissen of je hem gebruikt of niet..  ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:47:25 pm door Loes »

Koko

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2005, 20:38:49 pm »
Och, de theorie van dominantie zegt mijns inziens meer over de denkwijze van de mensen die deze theorie bedacht hebben, dan over het gedrag van papegaaien....

Lijken mij wijze worden :thumbsup:

Groetjes
Boudewijn
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:47:43 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2005, 10:08:09 am »
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens! Het is geen "bedachte" theorie, maar een constatering na observeren van papegaaien. Je ziet toch in de natuur ook dat ze het liefst het hoogste plekje in een boom opzoeken! De leider zit het hoogst.
Ik heb bij Sjakko ook wel degelijk geconstateerd dat als ze hoog zit, dus nog een flink stuk b
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:48:03 pm door Loes »

jb

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2005, 12:00:47 pm »
Je ziet niet in de natuur daadwerkelijk een 'leider', het gaat altijd om een interpretatie van. Voor hetzelfde geld is bijvoorbeeeld de hoogst zittende papegaai gewoon degene die op de uitkijk zit en doen zij dit bij tourbeurt, ik noem maar wat. De mens is heel erg geneigd om de wereld om zich heen in termen van macht te begrijpen. Als je wilt verdedigen dat dit terecht is, dien je heel wat meer te doen dan te zeggen: 'kijk je ziet toch dat de leider boven aan zit'.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:48:21 pm door Loes »

jb

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2005, 12:02:33 pm »
Zo'n play top, of in ieder geval een bovenkant die open kan zodat je er een stok tussen kunt zetten, vind ik een zeer praktische speelgelegenheid waarbij de papegaai los kan.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:49:07 pm door Loes »

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2005, 13:39:23 pm »
Ik dacht toch ook dat die zogenaamde dominantie theorie onzin was. Het wordt steeds zo genoemd, maar volgens wat ik gelezen heb is het eerder onzekerheid dan dominantie. ??? En je kunt er natuurlijk minder goed bij ;D
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:49:55 pm door Loes »

jb

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2005, 13:41:25 pm »
Ik dacht toch ook dat die zogenaamde dominantie theorie onzin was. Het wordt steeds zo genoemd, maar volgens wat ik gelezen heb is het eerder onzekerheid dan dominantie. ??? En je kunt er natuurlijk minder goed bij ;D
Misschien maakt dat het baasje erg onzeker, is dat misschien het eigenlijke probleem??  ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:50:08 pm door Loes »

Koko

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2005, 02:51:00 am »
Hoi,

Ik wil hier effe op in haken, volgens de Theorie van Hooimeyer is een gaai die hoog zit niet per defenitie dominant maar eerder onzeker.

Nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar heb dus 2 Amazones, die ik zo'n beetje de hele dag observeer in de dagelijkse dingen

rico, zit vaak hoog, en ook laag, het maakt bij hem totaal niet uit waar hij zit, hij zal nooit bijten naar me, zit hij hoog en dat is dan zeker ruim 1 meter boven me (kan niet anders i.v.m de honden, als ik hem roep dan komt hij.

Koko daar in tegen durft ook naar mij uit te halen als het hem niet zint, zijn kooi staat laag, nog lager als borst hoogte, de klimbomen zijn hoog, het vreemde is hij zit altijd hoog, zowel binnen als buiten, op de klimbomen is hij makkelijker in de omgang als dat hij op zijn kooi zit.
Dus in mijn geval gaat het theorie verhaal dus echt niet op.
in mijn geval is Koko gewoon een bezitterige gaai, alles is van hem en zeker zijn kooi

ze zeggen ook dat een gekortwiekte gaai makkelijker in de omgang is, ook in het geval van Koko en Rico maakt dat geen verschil vindt ik.

en zo heb ik al eerder theorieen gehoord gelezen dat ik denk (pfffft waar halen ze het vandaan :))

ik denk eerder dat de mens zoals hij, zij altijd al heeft gedaan en zal blijven doen, (we moeten het toch een naampje geven, dus dit noemen we dan maar dominantie of onzekerheid.

groetjes
Boudewijn
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:50:42 pm door Loes »

jb

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2005, 08:19:33 am »
We kunnen nooit echt zien hoe de papegaai zich voelt, dat moeten we maar afleiden uit zijn gedrag. Daarom moeten we oppassen met theorien en strakke algemene regels. Veel observeren en niet te snel indelen in hokjes is daarbij inderdaad van groot belang!
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:51:09 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2005, 09:32:23 am »
Daar ben ik het helemaal mee eens.. Bij Sjakko is het ook niet altijd hetzelfde.  Ik kan haar ook gewoon van hoge plekken afhalen. Ze heeft alleen periodes (voorjaar, hormonen) dat ze vanaf hoge plekken w
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:51:35 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2005, 09:33:41 am »

Ik denk ook  dat het meer onzekerheid dan dominantie is..  ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 19:51:57 pm door Loes »

dutchgerard

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2005, 12:16:25 pm »
Ok, naar aanleiding van deze verhalen heb ik de playtop weer uit de schuur gehaald, afgesopt en weer op de kooi geplaatst.
Eigenlijk is het onzin want Gino zie ik er nog niet opklimmen. Het is namelijk zo dat de kooi als ik thuis ben (dus meestal) altijd open staat. Gino komt zelden uit zijn kooi, buiten wil hij nog wel eens een wandelingetje maken maar binnen komt hij niet verder dan een beetje aan de zijkant van zijn kooi klimmen, wat zou dat toch zijn? Heeft hij teveel afleiding in zijn kooi? (wat alleen maar goed is natuurlijk) maar ik zou zo graag eens met hem op stap gaan. Opstappen doet hij alleen maar buiten zijn kooi....... ook al zoiets vreemds. Wie heef er tips voor mij?