Ik heb ook wat moeite met de dominantietheorie, maar ik zie heus wel dat als mijn gaaien op de 2 m hoge voliere zitten en ik moet ze laten opstappen, dat ze dan ineens niet zomaar opstappen! Ja, uitdagen kunnen ze dan wel goed! Pas als ik op een stoel sta en weer boven de gaaien uittoren, binden ze een beetje in (een beetje maar, want ze weten dat mijn arm niet zo lang is als de kooi diep is.......

).
Zitten ze op de papegaaienspeelplaats hoger dan dat ik ben, is er trouwens geen enkel verweer

. Sterker nog: Favo staat al met een uitgestoken poot te wachten tot ik bij haar ben. Overigens zitten ze op de papegaaienspeelplaats overdag eigenlijk nooit hoger dan op oog/schouderhoogte. Pas 's avonds laat klimmen ze naar het allerhoogste plekje dat de papegaaienspeelplaats heeft om te gaan pitten.
Ik vlak de dominantietheorie niet helemaal uit. Het is hier echt verboden om op een schouder te zitten en ik heb om te laten weten dat ik toch echt baas ben heus wel eens een lastige gaai voor een paar seconden op de grond gezet. Maar ik las op de grijze pinoclub dat je onder een jockkooi de poten moest afzagen en de kooi haast op de grond moest zetten of kiezen voor een aangepast bench. Dat gaat me te ver. Er is voor een in bomen wonende vogel niets engers dan op de grond te moeten leven

. In zulke gevallen slaat de dominantietheorie belachelijk ver door.