Auteur Topic: kiemzaad  (gelezen 18322 keer)

kokosnoot

• Gast
Re: kiemzaad
« Reactie #45 Gepost op: april 16, 2008, 20:48:51 pm »
is die 2e foto echt geen schimmel wat er op zit?

ik geef het als er net een paar milimeter kiempje  :) uitkomt.

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #46 Gepost op: april 16, 2008, 20:49:18 pm »
Als de kiemen zo lang zijn, is het geven gelijk aan groenvoer, kwa voedingswaarde volgens mij niet veel meer, de kiem heeft alles opgebruikt uit het zaadje om te groeien
Kijk ook uit met het geven van grote hoeveel heden, dun poepen is het gevolg

:thumsup:  Thanx.

Ik moet dus minder ver laten kiemen. Dus eigenlijk moet ik de zaden geven wanneer deze net open springen?

De hoeveelheid van nu was meer om te kijken hoe ze erop reageren.  ;)

Dit bakje kiep ik zo weg.

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #47 Gepost op: april 16, 2008, 20:57:00 pm »
Als ik zelf zaad kiemd, doe ik het als volgt.

Het zaad 24 in het water laten staan daarna heel , heel goed afspoelen on de stromend water, met het zaad in een zeef.
Daarna het zaad weer in de schaal doen,net aan bevochtigen met water, dit ook weer 24 uur laten staan en weer heel, heel goed afspoelen onder stromend water.
De kiemen zijn nu 1 a 2 mm, nu kan je het voeren.

Henk

cosch

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: april 16, 2008, 21:20:28 pm »
Wat leuk dat Orrie het wel lust! De grijsjes ook vast wel als ze er wat aan gewend zijn!  :thumsup:

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #49 Gepost op: april 16, 2008, 22:09:41 pm »
orrie smult er van zo te zien!! leuk hoor!!  :thumsup:
de grijze reageerde dus als verwacht.. niet eigenwijs  ;D

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #50 Gepost op: april 16, 2008, 23:35:46 pm »
Orrie zit lekker van het gekiemde zaad te snoepen  :thumsup:
Ik geef het meestal heel snel, zodra er uitschieters aan zitten en dat verschilt per soort kiemzaad.
Hier hebben ze het liever als ze het kunnen pellen zeg maar, als er blaadjes aanzitten vinden ze het minder.

Het is een heel interessant onderwerp, ik vind het zo leuk om te doen  :thumsup:

Het klinkt ws hard Pascal,maar dit is niet goed,ik meen dat ik je in het verleden al eens eerder het er met je over heb gehad,dit heeft weinig tot geen voedingswaarde,bovendien moet je het niet zo geven,dus zoals je het op defoto laat zien,dit kan problemen geven en daardoor krijg je dus verhalen,van oppassen met gekiemd zaad.

Gewoon een goede mengeling kopen,voor de desbetreffende vogelsoort die je hebt,dwz,groffer of fijner algelang de vogelsoort,18 tot 24 uur weken gooed spoelen,dan kun je al gelijk wat geven.

De rest in de bakjes,tweemaal per dag is spoelein is principe voldoende,weel als je weer een portie aan de vogels geeft het goed uitspoelen onder de kraan,de volgende dag hetzelfde met de laatste portie.

Ik doe dit al bijna,nee ik denk ruim 20 jaar,maar jouw voorbeeld KAN problemen geven.

Vr gr Kees.
Ps een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Edit Cosch: Quote goedgezet en de foto's uit de eerste quote gehaald!
« Laatst bewerkt op: april 17, 2008, 06:53:18 am door Cosch »

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #51 Gepost op: april 17, 2008, 22:24:33 pm »
Het klinkt ws hard Pascal,maar dit is niet goed,ik meen dat ik je in het verleden al eens eerder het er met je over heb gehad,dit heeft weinig tot geen voedingswaarde,bovendien moet je het niet zo geven,dus zoals je het op defoto laat zien,dit kan problemen geven en daardoor krijg je dus verhalen,van oppassen met gekiemd zaad.

Gewoon een goede mengeling kopen,voor de desbetreffende vogelsoort die je hebt,dwz,groffer of fijner algelang de vogelsoort,18 tot 24 uur weken gooed spoelen,dan kun je al gelijk wat geven.

De rest in de bakjes,tweemaal per dag is spoelein is principe voldoende,weel als je weer een portie aan de vogels geeft het goed uitspoelen onder de kraan,de volgende dag hetzelfde met de laatste portie.

Ik doe dit al bijna,nee ik denk ruim 20 jaar,maar jouw voorbeeld KAN problemen geven.

Vr gr Kees.
Ps een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Edit Cosch: Quote goedgezet en de foto's uit de eerste quote gehaald!

Kees, bedankt voor je waarschuwing. Dit komt niet hard over, want dit topic heb ik aangezwengeld om er meer over te weten te komen. Ik kan echter niet helemaal plaatsen op welk punt je het niet goed vindt.  :CENS

Alle punten zijn volgens mij al wel inzichtelijk als je het topic en alle stappen goed leest.

1. Henk (Broto) heeft al opgemerkt dat de zaden al te ver ontkiemd zijn en dat er (bijna) geen voedingstoffen meer inzitten
2. Je vat de manier waarop ik het aan Orrie geef toch niet op alsof ik dit iedere dag zo zou gaan doen?  ???  In mijn beleving is het duidelijk dat ik de vogels kennis wilde laten maken met dit voer en niet om het definitief al zo te geven.

Ik had bijv. ook in 1 zin kunnen zeggen: "De grijsjes wilden het niet, Orrie eet het wel". Is precies hetzelfde, maar men heeft er geen beeld bij. Gezien de teksten die ik heb geschreven lijkt het mij duidelijk dat dit niet de manier is om het te verstrekken. Er is namelijk ook al eerder gemeld dat de vogels te dunnen ontlasting hiervan kunnen krijgen.

3. Met alle respect voor je ervaring. Maar in mijn ogen betekent een methode dat al 20 jaar gebruikt wordt, niet automatisch dat andere methoden slecht zijn. Ik kan me voorstellen dat 20 jaar geleden er nog geen Bioset bestond zoals ik in deze heb gebruikt.

Al met al vraag ik me dus af wat je precies bedoelt met:

Het klinkt ws hard Pascal,maar dit is niet goed

Is het de manier van kiemen? Is het de manier van verstrekken? Of is het dat de zaden al te ver ontkiemd zijn?

In mijn ogen was er op de laatste 2 opties al gereageerd en was dit al duidelijk.

Groetjes,

Pascal

P.S. Ik heb het in het verleden nooit met jou gehad over het kiemen van zaden  ;)

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #52 Gepost op: april 17, 2008, 23:09:26 pm »
Dag Pascallo,ja zult ongetwijfeld gelijk hebben dat ik het er met jou nooit over heb gepraat  ;D,is dus iemand ansders geweest.

Omdat ik het al 20 jaar doe wil natuurlijk niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb en idd 20 jaar geleden waren die bakjes er niet,dus moest je secuur zijn,maar daardoor is het nu wel makkelijker geworden,dus schrok ik wel toen ik zag hoe jij het je vogels aanbood.

Ook je vraag wat er dan verkeerd is bevestigd mijn vermoeden dat je zoals je inmiddels zelf al opmerkte nog aan ,laat ik maar zeggen het experimentern bent.

Maar Pascallo daar zit hem nu net de kneep,net zoals ik wel eens ergens overheen lees,denken de mensen misschien dat je het zo als jij nu doet moet aanbieden,vandaar mijn vorige reactie.

Niet,ik herhaal niet in het water aan de vogels geven,of ik moet het helemaal verkeerd zien?Maar volgens mij verstrek jij het in een bakje met water?

Waarom als ik mag vragen,na alle ws over schimmel ed,je kunt het op heel veel manieren aan je vogels verstrekken,maar doe het dus niet zo,want dan krijg je idd geheid problemen.

Nog een punt,de vogels hoeven geen dunne ontlasting te krijgen bij het voeren met kiemvoer,je moet ze er uiteraard aan laten wennen,en in de juiste voor zover wij dat kunnen bepalen ,verhoudingen geven,eten doen ze het uiteindelijk allemaal graag,als je het goed doet.

Gr Kees. Ps als ik nog iets vergeten ben ,dan hoor ik het graag,bij mij is het idd routine geworden,dus wat voor mij logisch is,kan voor een ander een vraag zijn,maar ook dan moet je uiteraard altijd oppassen,nogmaals groeten.

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #53 Gepost op: april 17, 2008, 23:14:53 pm »

Hoi Kees,

bedankt voor je verdere uitleg. Ik ben het met je eens dat het topic misschien door het expirimenteren een verkeerd beeld geeft.

Ik zal even met de rest van het team overleggen of we hierover een definitief topic kunnen maken.

Niet,ik herhaal niet in het water aan de vogels geven,of ik moet het helemaal verkeerd zien?Maar volgens mij verstrek jij het in een bakje met water?

De foto's die je van Orrie ziet, heeft een bakje met gekiemde zaden zonder water. Ik heb gewoon het hele handeltje in het bakje gedaan.

Voordat ik het aan de vogels heb gegeven om kennis te laten maken, heb ik het handeltje in een puntzeef gedaan en flink gespoeld onder stromend water.

Het is dus 'schoon' verstrekt.

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #54 Gepost op: april 17, 2008, 23:27:13 pm »
Dat is een pak van mijn hart,als je de foto ziet is het of het kiemzaad in het water ligt,maar dat ligt dus aan mijn ogen :fool:.

Ik zou zeggen ga door met je experiment,maar geef pas info als je denkt het onder de knie te hebben :).

Gr kees.

frodo

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: mei 01, 2008, 19:10:38 pm »
Op www.parrotparadise.eu hebben ze een tip staan hoe je het beste kiemzaad kunt kiemen en hoe je het verder moet doen.

Edit 180sonic: Link goed gezet.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 19:30:27 pm door 180sonic »

kokosnoot

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: mei 01, 2008, 20:44:29 pm »
wat moet je doen met de zaadjes die niet zijn gekiemd? kan je die ook voeren of beter weggooien?

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #57 Gepost op: mei 01, 2008, 21:32:55 pm »
wat moet je doen met de zaadjes die niet zijn gekiemd? kan je die ook voeren of beter weggooien?

Als je veel, heel veel tijd heb haal je ze er tussen uit.  ;D
Anders laat je ze er gewoon tussen, kan geen kwaad

kokosnoot

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: mei 02, 2008, 23:01:26 pm »
Als je veel, heel veel tijd heb haal je ze er tussen uit.  ;D
Anders laat je ze er gewoon tussen, kan geen kwaad
ik heb alle tijd van de wereld  ;D
ik kiem niet veel tegelijk omdat ik maar anderhalve gaai heb  :) dus die paar zaadjes die niet gekiemd zijn haal ik er wel uit dan.

jip

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: mei 02, 2008, 23:53:23 pm »
ik maar anderhalve gaai heb  :)

heb je hier ook foto van wil anderhalve gaai wel es zien :)