Auteur Topic: kaal plukken.  (gelezen 5987 keer)

riekie

• Gast
kaal plukken.
« Gepost op: augustus 28, 2005, 21:21:06 pm »
ik heb een grijzeroodstaartpapagaai van iemand overgenomen.hij kwam in een kaal geplukte toestand bij me aan. nu is mijn vraag, wat kan ik er goed aan doen zodat hij zijn mooie verenjas weer terug krijgt. bv speciaale voeding? zojah weke/ of is er iets anders in de handel voor. het moet natuurlijk wel goed zijn.

fujimo

• Gast
Re: kaal plukken.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2005, 22:16:41 pm »
Lees dit maar eens door Rieki, misschien wordt je er iets wijzer van

Gr Eric

riekie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2005, 22:42:41 pm »
Lees dit maar eens door Rieki, misschien wordt je er iets wijzer van

Gr Eric

bedankt eric zal ik proberen dat helpt  Brandnetel - knoflookthee
komt wel weer veren aan hij blijft plukken  :-*
groetjes riekie

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 28, 2005, 22:54:11 pm »
Hallo,

wat voor voer krijgt deze vogel?
Ik vraag dat omdat daar meestal de bron  :(  van het probleem ligt,

:( g Frank

riekie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2005, 22:59:39 pm »
Hallo,

Ik vraag dat omdat daar meestal de bron  :(  van het probleem ligt,

m  :( g Frank

gewoone papagaaie voer. met zonnepitten ezo. is er mischien een beter alternatief dan dit voer zojah dan hoor ik dat graag.

groetjes riekie

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 28, 2005, 23:05:43 pm »
Hallo Riekie,

ja als ik zo'n reactie lees word ik heel droevig  :'( ,ik begrijp dat jij daar niets aan kan doen en ben blij dat je de vraag stelt.
Ik heb ivm plukkende vogels dit helaas al zo vaak gehoord en al net zo vaak advies proberen te geven. Misschien dat het beheer nog wat relevante links kan plaatsen voor je [ bvd beheer].
Als je even geduld hebt heb je genoeg te lezen over goede voeding,

m  :'( g Frank

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 28, 2005, 23:09:31 pm »
O ja,

kijk ook eens op mijn site , www.hobbypapegaaien.nl  :-[ ,

:-[ g Frank

riekie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 28, 2005, 23:14:57 pm »
bedankt voor je advies frank. ik zal zekers veel te lezen hebben, maar ik wil deze papgaai graag houden en proberen beters te maken.
dit is mijn eerste papgaai maar was meteen verlocht ondanks dat ie plukt.

groetjes riekie

Jefta

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 28, 2005, 23:28:16 pm »
Hallo,

Ik vraag dat omdat daar meestal de bron  :(  van het probleem ligt,

m  :( g Frank
de bron van het probleem ligt niet in de voeding.. maar in de psychische toestand van de vogel!!
de oplossing is een gezonde opvoeding en daarnaast goede voeding voor lichamelijke energie om makkelijker weer nieuwe veren aan te maken..
mee eens ??

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 28, 2005, 23:35:49 pm »
Hai Jefta,

leuk je weer eens te zien hier, :thumbsup: .

Maar om op je opmerking in te gaan,slechts gedeeltelijk, naar mijn bescheiden mening ligt het plukken van een gaai meestal aan tekorten in de voeding, wat zich gaat uiten in neurotisch gedrag.
Dit voedingsprobleem zal 1st opgelost moeten worden, daarna geef ik je met liefde de ruimte om het neurotische gedrag aan te pakken dmv de 5 stappen.
Ik denk dat 1st de oorzaak moet worden aangepakt en dan de andere hulp, nl. hoe stop ik nu het plukken en dan komen de maatregelen van jou en Fujimo aanbod,

m  :thumbsup: g Frank

Jefta

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 28, 2005, 23:41:06 pm »
maar daar ben ik het dus niet mee eens
pluk gedrag komt voort uit de wil van de papegaai.. er is een geestelijke oorzaak die de papegaai laat plukken.. tenzij er een schimmel of heftige jeuk is of iets dergelijks... dan is het lichamelijk...
ik heb vogels gehad die op perfecte voeding lopen en toch plukken.. waarom?? omdat ze onzeker zijn... en niet omdat ze tekort hebben aan voedingsstoffen... dat verhaal komt later pas aan bod bij het herstel van het verenpak..
onzekerheid is naar mijn mening de volle oorzaak van plukgedrag...
het is niet logisch dat een tekort aan voedingstoffen de papegaai dwingt zijn eigen veren eruit te gaan plukken..

ook goed jou weer te zien frank :thumbsup:

groeten Jefta

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 28, 2005, 23:44:23 pm »
Ok Jefta,

jij hebt helemaal gelijk, noteer maar de 5 stappen van Hooimeijer en iedereen is gelukkig  ??? .
Tja behalve misschien de gaai van Riekie,

??? g Frank

ps Sorry hier word ik nu echt droevig van, de indoctrinatie van H.

Cheetah

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2005, 08:55:53 am »
Je zou ook kunnen proberen om de papegaai over te zetten op Harissons pellet. Veel papegaaien hebben hierdoor weer hun veren terug gekregen omdat zij dan de ontbrekende voedingsstoffen weer binnenkrijgen.

Riboet

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 29, 2005, 09:09:45 am »
Jullie vergeten NOG een mogelijke oorzaak: parasieten!

Weten jullie nog dat ik schreef dat Favo is gaan plukken. Kreeg notabene goede voeding, is een 'moderne' papegaai (zaterdag is Favo mee zondagskrantjes bezorgen geweest) zonder de specifieke 5 stappen, woont met twee andere gaaien in en toch plukgedrag. Ik dacht ook meteen: aaaaaaah, onzekerheid, gedragsprobleem, het ligt aan mij, ik doe iets fout! Etc.. En dus paste ik mijn eigen gedrag aan met resultaat: NUL (ja, een gaai die wist dat als ze ging plukken dat dan de deur open ging........ >:D).

Toen ik echter zag dat uitgevallen, geplukte, gewiekte veren vervangen werden door beschadigde veren en in de staart de oranjebruine streep behorende bij veerluis verscheen bij een nieuwe veer en ik de hapjes uit de veerpunten bij Middel verdacht vond en bij Favo veren zag veranderen in veren die gerafeld en opgegeten eruit zagen (dus niet NADAT ze uitgevallen waren, maar toen ze nog keurig in de vogel zaten), heb ik een vleugelveertje uitgetrokken bij Favo en onder de microscoop gelegd. Op websites staat vaak dat je veerluizen ziet lopen. Echt niet! Ze zijn er in honderden soorten en zelfs vogelspecifiek. Pas met een 40x vergroting kon ik iets verdachts zien. Helaas bewegen die krengen niet en heb ik moeten turen, turen en vergelijken. Ik lees over een besmetting ook vaak dat de vogels zich overdreven veel en vaak verzorgen, ook dat was hier niet het geval.

Affijn, na twee behandelen met Birdspray weer een veertje uitgetrokken bij Favo en Middel (Riboet uiteraard ook in behandeling). Bij Middel kon ik niets meer ontdekken, bij Favo nog steeds. Ze hebben nu een behandeling met Anti-Parasiet van Bogena. Overigens had ik bij de constatering eerst gebeld met de dierenkliniek van Doornmalen ('mijn' vogelkliniek); ga natuurlijk niet zomaar iets doen. Mijn ervaring is dat de 'consumenten' middeltjes vaak niet zo'n perfecte werking hebben als de dierenartsmiddeltjes. Echter zij zeiden dat ze Birdspray ook gebruikten en hier op het vogelasiel gebruiken ze ook birdspray (bij een duif heb ik de grote luizen wel zien lopen!). Dus durfde dat toen toch wel aan. (ik had nog een andere methode op internet gelezen en geprobeerd, gebruiken ze bij kippen: een mix van spiritus, water en kamferspiritus en daarmee de vogel nat maken. Je krijgt er tijdelijk een heel blauwe gaai door, maar volgens ons sloegen de dampen op de ademhaling van de gaai dus die methode hebben we niet meer toegepast).

Het gedrag van Favo is sinds de behandelingen trouwens al veranderd. Gaaitje werd natuurlijk helemaal gek van dat gevreet in zijn veren en veerschachten. Helaas doordat ik pas zo laat kon ontdekken dat parasieten de eerste oorzaak is geweest van het plukgedrag is het gedrag voor Favo mogelijk wel een klein beetje een gewoonte geworden, net als nagelbijten bv. Maar daar kan ik eventueel pas aan werken als de laatste parasiet vertrokken is. Maar het feit dat een uitgevallen gewiekte aangevreten veer is vervangen door een nieuwe en dat deze alweer bijna de normale lengte heeft bereikt zonder geplukt te worden geeft al aan dat ik goede hoop heb en dat ik de oorzaak niet meteen als een gedragsprobleem heb moeten lezen!

Hoe die huiskamergaaien hier een veerluis hebben opgelopen? Geen idee, misschien door meenemen naar buiten, misschien vanuit het nest een hele lichte besmetting die in de huiskamer verergerde (Pappa- en Mammagaai vertonen overigens geen aanwijzingen op vederluis) misschien van een meegebrachte natuurstok van buiten, misschien door mij meegebracht na een bezoek aan het vogelasiel, wie zal het zeggen? Aan de hygiene ligt het niet, dagelijks schone kranten in de voliere en om de dag op de papegaaienspeelplaats en alle aan de tralies geplakte uitgevallen donsjes zuig ik met de stofzuiger weg. Uiteraard ben ik nu natuurlijk nog meer aan het schoonmaken geslagen!

Het stomme in deze is dat ik bij iemand die met een plukkende vogel zit OOK altijd zeg: eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten. Naaah, sta ik er zelf voor, neem ik meteen de weg die Jefta opnoemt. Dat was dus eens, dat doe ik niet nog eens!

Ik ga met Frank mee: eerst voeding veranderen,huisvesting controleren en controleren op parasieten (niet perce in die volgorde). Wordt de vogel gesproeid? (door de behandeling met de insecticide mag ik de vogels even niet sproeien, maar in de periode dat ik dat dagelijks kon doen, leek het plukgedrag ook minder), anders daar ook mee gaan beginnen!

Pas als je dat allemaal op orde hebt en het gaaitje is gewend aan jou, je huis, jouw ritme en het plukken blijft, pas dan kun je kijken of het een gedragsprobleem is.

Jefta

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 29, 2005, 09:56:46 am »
Ok Jefta,

jij hebt helemaal gelijk, noteer maar de 5 stappen van Hooimeijer en iedereen is gelukkig  ??? .
Tja behalve misschien de gaai van Riekie,

m  ??? g Frank

ps Sorry hier word ik nu echt droevig van, de indoctrinatie van H.

het gaat niet om de 5 stappen hier frank.. en al helemaal niet over H
het gaat om het wetenschappelijke gebeuren dat een tekort aan voedingsstoffen alleen, niet de veroorzaker is van plukgedrag..
zoals ik hier boven al zei zijn schimmels en ziektes en zoals hierboven ook genoemd worden parasieten ook een oorzaak.. maar ook die worden bijna nooit door voeding veroorzaakt...
je kan volgens mijn mening gewoon niet simpelweg zeggen dat de voeding bijna altijd de bron is!!!
en daar heeft H (of 1 of andere indoctrinatie)niets mee te maken!!
dus ik snap niet waarom je dat droefig vind. dit is puur wetenschap!!

groeten Jefta