Auteur Topic: Kakapo  (gelezen 1374 keer)

Ingmar

• Gast
Kakapo
« Gepost op: september 11, 2005, 07:47:42 am »

Broedsucces voor kakapo

Gepubliceerd op woensdag 30 maart 2005

Op een eenzaam eilandje bij Nieuw-Zeeland zijn drie uiterst zeldzame kakapo’s geboren.
De recente geboortes verhogen de overlevingskansen van deze merkwaardige papegaaien, die niet kunnen vliegen.

Bijna uitgestorven
De kakapo (Strigops habroptilus) kwam oorspronkelijk overal in Nieuw-Zeeland voor, maar op de twee hoofdeilanden is de papegaai uitgestorven na de introductie van roofdieren zoals honden, katten, vossen en hermelijnen. De trage, niet-vliegende vogel, met een gewicht tot 3,5 kg de zwaarste soort papegaai, was geen partij voor de door de mens geïntroduceerde rovers.

Halverwege de jaren negentig bestond de totale populatie uit niet meer dan vijftig exemplaren, die allen op twee roofdiervrije eilandjes voorkwamen (Codfish Island en Chalky Island). Deze vogels dienden als basis voor het in 1996 gestarte Kakapo Recovery Programme, een herstelprogramma om de eigenaardige dieren voor uitsterven te behoeden.

Favoriete voedsel
Dankzij het voorhanden zijn van hun favoriete voedsel, het fruit van de typisch Nieuwzeelandse rimu-bomen, lijkt dit broedseizoen veelbelovend te worden voor de zwaarlijvige papegaaien. Met de pasgeborenen erbij omvat de populatie nu 86 exemplaren. Nog eens vijf eieren staan op het punt van uitkomen. Indien die inderdaad levende vogels voortbrengen, is er sprake van de grootste kakapo-populatie van de afgelopen 25 jaar.

Op termijn heeft het herstelprogramma een stabiele, vitale populatie tot doel die zelfstandig kan overleven. Probleem daarbij is dat er geen roofdiervrij eiland meer voorhanden is waar ruimte is voor meer dan honderd kakapo’s. Voor de toekomst van de karakteristieke vogels zouden dan ook eilanden geselecteerd moeten worden die ontdaan worden van geïntroduceerde roofdieren.

kakapo

• Gast
Re: Kakapo
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2005, 11:23:08 am »
Ik herken de voedende vogel op het plaatje goed, dat is mijn zwager.  ;D

Tommy

• Gast
Re: Kakapo
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2005, 11:58:29 am »
Die vogels vind ik leuk! :thumbsup:
Lijken ze op Kea's?

Wat goed dat er jongen zijn...zou zonde zijn als deze dieren uitsterven :'(