Auteur Topic: Eenkennig. Wat nu?  (gelezen 2617 keer)

Jovo

• Gast
Eenkennig. Wat nu?
« Gepost op: september 12, 2005, 17:18:34 pm »
Hallo allemaal, ik heb problemen met Coco m'n grijze roodstaart van net 1 jaar. Vorig jaar 8 Oktober hebben wij Coco in huis genomen......hij was toen 8 weken oud en de liefste vogel van de wereld. Zo denk ik nu dus nog over hem, alleen Coco dus niet over mij. Coco wilde altijd heel graag bij me kroelen, maar sinds een paar maanden is dat niet meer zo. Hij bijt me en ik kan hem nu niet eens meer uit z'n kooi krijgen. Als ik bij de kooi staat is hij wel lief voor me, dan pakt hij wel m'n vinger maar gewoon op een lieve manier. Op mijn man is hij helemaal verliefd, geeft hij zelfs z'n eten over en die kan dan ook echt alles met hem doen. Dit alles klinkt misschien alsof ik jaloers ben , maar dat is dus niet zo......alleen ik wil ook zo'n goeie band met hem hebben. Ik ben niet bang voor Coco en blijf dus ook gewoon proberen, maar wat ik ook doe zoals zachtjes zingen, lief praten, lekkers geven als ie niet bijt.... dit probleem blijft voortduren. Een half jaar geleden kwam hij iedere dag wel even bij me zitten of even lekker voor het raam zitten.....samen spelen met kralen op de grond, maar helaas dat kan nu niet meer. Is er iemand die een oplossing weet, want ik weet het niet meer. Ik heb vrijdag een clicker gekocht zodat ik daar ook eventueel mee kan oefenen, maar zolang ik hem niet uit de kooi krijg is dat ook niet echt een optie. Als ik z'n eten kom geven dan gaat hij meestal al op de ring waar het bakje in hoort zitten......als ik dan zeg Coco af dan stapt hij netjes af en ook het opstap commando kent hij als de beste. Ook visite moet hij niets meer van hebben , terwijl dat in het begin juist zo leuk was, hij zat bij iedereen wel ff op de arm of op de tafel erbij. De cursus van Dr. Hooijmijer is boven mijn budget op het moment maar is dat misschien in boekvorm te koop? Graag hoor ik jullie ervaringen en eventuele op of aanmerkingen........want ik weet dat wij iets fout doen en dat het probleem bij ons zit .....maar WAT??
Alvast bedankt....Groetjes Yvon en Coco

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 13:19:09 pm door Cosch »

miekje

• Gast
Re: Helppp !!!
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2005, 17:47:18 pm »
Ik denk dat Coco jouw man als "partner" ziet, dat hij nogal eenkennig aan het worden is.  :CENS
Dat verklaard ook dat hij jou bijt en de visite niks meer vind.
Wat je er precies tegen kan doen weet ik niet echt, dan moet je even de reactie van iemand anders afwachten

Groetjes Marieke

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2005, 09:06:43 am »
Ik ben ook bang dat hij eenkennig aan het worden is!
Hoezo kun je hem niet uit de kooi krijgen? Hij moet toch gewoon?  ;)
Doordat jij het waarschijnlijk geprobeerd heb, hij wilde niet en jij dacht: laat maar ik probeer het later nog wel, heeft hij zn zin gekregen. Dus de volgende keer zal hij nog harder zn best doen om maar niet uit de kooi te hoeven!
Zodra hij weer naar je luistert door zich uit de kooi te halen, zal het buiten de kooi ook veel beter gaan. Hij moet dat 'respect' weer krijgen voor je!
En goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren.

Succes.

Gr Corina

andreswart

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 13, 2005, 18:29:42 pm »
Ik herken het een beetje.
Wij hebben zelf 2 grijze. Allebei vanaf dat ze 6-8 weken oud waren, dus zelf grootgebracht, maar met ongeveer een jaar ertussen.
Toen we coco kregen, in 2000, ben ik voor mijn werk 6 maanden weggeweest. Daarna was hij helemaal naar mijn vriendin getrokken. Deze kan nu dan ook nog steeds alles met hem doen, terwijl ik hem niet mag aaien of kroelen. Hij wil trouwens wel altijd bij me zitten, maar aanraken ho maar.
De andere, Chico, hebben we kort nadat ik terug was erbij genomen. En Chico heb ik dan in mijn vele vrije dagen daarna helemaal opgevoed. Met als gevolg, ik mag met hem kroelen etc, maar mijn vriendin mag geeneens naar hem wijzen. Ook wil hij wel graag bij haar zitten.
Ik heb het idee dat ze toch een partner uitzoeken, naar wie ze toch wat meer toe trekken.
Nu is Chico de laatste tijd wat liever voor mijn vriendin aan het worden, en ze mag hem zelfs soms aaien. Dit zegt hij natuurlijk ook. Zit de hele tijd, mag ik je aaien, mag ik je aaien!.
Ze vinden elkaar ook wel erg aardig, en zitten elkaar te voeren etc. Dus dat zit ook wel goed.
Het zij gewoon sukkeltjes met een eigen wil, maar met genoeg aandacht en gewoon blijven proberen, moet het toch op den duur wel lukken. Ik heb er zelf ook nog steeds hoop op dat het gebeurt.

Andre

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 13, 2005, 22:42:07 pm »
Ik ben ook bang dat hij eenkennig aan het worden is!
Hoezo kun je hem niet uit de kooi krijgen? Hij moet toch gewoon?  ;)
Doordat jij het waarschijnlijk geprobeerd heb, hij wilde niet en jij dacht: laat maar ik probeer het later nog wel, heeft hij zn zin gekregen. Dus de volgende keer zal hij nog harder zn best doen om maar niet uit de kooi te hoeven!
Zodra hij weer naar je luistert door zich uit de kooi te halen, zal het buiten de kooi ook veel beter gaan. Hij moet dat 'respect' weer krijgen voor je!
En goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren.

Succes.

Gr Corina

Ik denk dat je gelijk hebt Corina! En verder denk ik ook dat je man ervoor moet zorgen dat hij geen partner relatie stimuleert. Dus niet meer aaien en als hij voer opgeeft..afleiden of wegzetten. Wel leuke dingen met hem doen, maar probeer hem steeds af te leiden als hij zo doet.

Het is heel schattig als ze je zo lief vinden, maar tegen anderen zijn ze dan inderdaad niet meer zo aardig  :(

coco

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2005, 01:59:56 am »
nou zo ging het bij mij dus ook alleen moest mijn coco al direct in het begin al niets van me weten ik heb hem nu 7maanden en het gaat zeker al een stuk beter misschien is het idd beter dat je man hem even met rust laat zodat jij de kans krijgt en idd negatief gedrag gewoon negeren en positief gedrag gigabenadruken en ach hij is nog maar zo jong...... heb geduld meid het komt vanzelf wel goed ookal kan het een tijdje duren geef de moed niet op en over dat die niet uit zijn kooi wil? TIP: zet er een trapje voor dat maakt het interesant voor hem (heb ik ook gedaan, dan kan hij eruit en erweerin als hij dat wil)
groetjes belinda

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2005, 08:54:37 am »
TIP: zet er een trapje voor dat maakt het interesant voor hem (heb ik ook gedaan, dan kan hij eruit en erweerin als hij dat wil)

Dat zou ik nou juist niet doen. Dan stimuleer je dat hij niet hoeft te luisteren naar jou.
Hij moet gewoon opstappen. Ik weet dat Loes hetzelfde doet als ik, wat dit betreft. Als Coco niet wil opstappen, komt hij niet uit de kooi. In het allerergste geval (maar daar moet je mee oppassen ivm zijn zin krijgen) gaat het deurtje weer dicht en heeft hij pech.

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: september 14, 2005, 09:49:55 am »
Dat zou ik nou juist niet doen. Dan stimuleer je dat hij niet hoeft te luisteren naar jou.
Hij moet gewoon opstappen. Ik weet dat Loes hetzelfde doet als ik, wat dit betreft. Als Coco niet wil opstappen, komt hij niet uit de kooi. In het allerergste geval (maar daar moet je mee oppassen ivm zijn zin krijgen) gaat het deurtje weer dicht en heeft hij pech.

Gr Corina

Ja, dat vind ik ook! Ik vind juist het opstappen
« Laatst bewerkt op: september 15, 2005, 14:32:17 pm door Loes »

Jovo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2005, 20:22:25 pm »
Hartstikke bedankt voor jullie reacties allemaal, ik word al iets wijzer nu. En ja het commando op en af kent hij heel erg goed, ook bij mij luistert hij daarnaar. Dat hebben we hem al in de eerste weken geleerd en ging ook heel erg goed. Hij komt z'n kooi wel uit hoor als ik de deur openzet......tuurlijk!! gaat ie lekker bovenop z'n kooi zitten......hahaha, dan kan ik hem helemaal niet meer pakken want dan zit ie zo hoog en voelt ie zich echt boven me. Echt ik ben niet bang voor hem.....natuurlijk wil ik niet gebeten worden maar ik heb het er voor over. Alleen als ie op z'n kooi zit kost het me denk ik wel een vingertop.......hihihi. Het probleem is dat ik hem niet z'n kooi uit kan halen...soms stapt hij wel gewoon op maar zo gauw hij merkt dat ie er dan uit moet pakt hij de tralies vast en klimt lekker terug, of bijt me. En hier ging ik dus steeds de fout in......want dan had ik weer medelij.......en dacht achhhhh hij wil niet laat hem maar komt wel weer. Jaaaaa foutje!!! Ik hoop dat jullie nog veel meer tips voor me hebben, zoals ik al zei in het vorige bericht heb ik ook een clicker gekocht, kan ik daar ook iets meedoen om hem weer bij me te kunnen nemen , of moet ie dan eerst weer uit z'n kooi komen bij me?? En sorry voor jullie hoor maar mijn Coco is echt de liefste vogel die er bestaat, ik hoop echt dat het weer gaat "clicken" tussen ons en dat ik dan jullie misschien een tip kan geven. Groetjes en heel veel dank...Yvon & Coco

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 14, 2005, 21:00:16 pm »
Hij komt z'n kooi wel uit hoor als ik de deur openzet......tuurlijk!! gaat ie lekker bovenop z'n kooi zitten......hahaha, dan kan ik hem helemaal niet meer pakken want dan zit ie zo hoog en voelt ie zich echt boven me.
Ik denk dat het zaak is om hem niet meer zo hoog op de kooi te laten zitten. Want echt, hij is je nu aan het testen he! zijn dominantie aan het botvieren. En het is bekend dat grijsjes die hoog zitten, dominant(er) worden. Dus misschien kun jij of je man een soort van tafelstandaard maken (voorbeelde genoeg op het forum) zodat hij niet meer hoger zit dan zn baasjes. Of een lagere speelboom?

Het probleem is dat ik hem niet z'n kooi uit kan halen...soms stapt hij wel gewoon op maar zo gauw hij merkt dat ie er dan uit moet pakt hij de tralies vast en klimt lekker terug, of bijt me.

Toch zal hij moeten opstappen. Je kunt proberen door tegen zn borst te drukken. Maar niet toegeven aan hem. Als hij opstapt, ga hem dan heel uitbundig prijzen. Ga helemaal gek doen en juichen enzo. Zodat hij denkt: he, dat is leuk. Dat gebeurd er dus als ik opstap.

zoals ik al zei in het vorige bericht heb ik ook een clicker gekocht, kan ik daar ook iets meedoen om hem weer bij me te kunnen nemen , of moet ie dan eerst weer uit z'n kooi komen bij me?? En sorry voor jullie hoor maar mijn Coco is echt de liefste vogel die er bestaat, ik hoop echt dat het weer gaat "clicken" tussen ons en dat ik dan jullie misschien een tip kan geven. Groetjes en heel veel dank...Yvon & Coco

Op het forum staan wat topics over clickeren. Misschien helpt het maar ik denk dat je beter eerst de basis goed moet hebben.
En dan verder kunt met bijv clickeren.

Succes.

Gr Corina

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2005, 00:46:11 am »
hi wij hebben ook dat probleem gehad! maar dan met onx=ze edel papagaai deze zat ook steets hoog boven op de kast of op zijn speelboom keek dus over ons heen en daar door zeer dominat geworden, ik heb hem gewiekt en zijn speel boom ingekort,
en het probleem was afgelopen hij stapt nu zonder te moren op en wij kunnen hem weer lekker op zojn rug leggen en gaan kroelen. :)

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 15, 2005, 08:50:26 am »
Precies!  :thumbsup:

Gr Corina

Jovo

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2005, 15:30:37 pm »
Klopt daarom mag hij van mij ook niet op z'n kooi zitten. Ik zei dat als voorbeeld omdat ze dachten dat ie helemaal niet uit z'n kooi wilde. Jawel dat wil ie wel maar niet bij mij. Dus als ik het deurtje openzet komt hij er heus wel uit hoor, maar dat is nou juist niet de bedoeling. Dus ik moet gewoon gaan oefenen met hem, zodat hij wel op moet stappen. En niet meer denken achhhhhh hij wil even niet.......NEE hij MOET ! Dat is dus het probleem bij mij, maar ik blijf proberen, en hou jullie zeker op de hoogte. Iedere tip is welkom bij mij hoor....Ik heb het trouwens maar over Hij maar weet dus niet wat het is hoor. Maar ik zeg altijd dat ie mijn ventje is en Coco lieve jongen. Maar goed ik ga weer een pogng wagen .....Groetjes Yvon & Coco

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2005, 16:20:56 pm »
Er was eens iemand hier bij Sjacco die toendertijd nog niet zo graag opstapte uit de kooi (was na het kortwieken)) en diegene dwong Sjacco ook echt tot het uiterste om op te stappen. Sjacco de hele kooi door geklommen en wou niet opstappen. Ik geloof dat hij haar na een beet gewoon vastgepakt heeft. Sjacco was als een lammetje bij hem, maar wel bang... Hij kon zelfs haar vleugels gewoon uitvouwen, hij  kon echt alles met haar doen! Ikzelf wilde het niet op die manier doen, omdat ik helemaal niet wil dat Sjacco bang voor me zou worden. Op mijn manier is het ook gelukt hoor. Niet opstappen vanuit de kooi? Dan niet eruit! In het begin stapte ze alleen 's avonds op vanuit de kooi, maar dat ging steeds beter. Nu denkt ze er niet eens meer aan om ni

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #14 Gepost op: september 15, 2005, 16:26:30 pm »
 :-[