Auteur Topic: 5 weken oude grijze roodstaart te jong?  (gelezen 13185 keer)

Ronald

• Gast
Re: baby grijze roodstaart papagaai
« Reactie #30 Gepost op: september 18, 2005, 16:49:01 pm »

.....maar ben er nog steeds niet achter hoe ik de foto's van ons gaaitje kan plaatsen! op deze site.

Als je je even aanmeld op msn dan leg ik het je wel ff uit, vorige keer zijn we er niet aan toe gekomen.

Ronald.

aeikemans

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: september 18, 2005, 17:22:47 pm »
http://img257.imageshack.us/img257/8650/frodo0137it.jpg

Onze nieuwe huiskamerkameraad!    

Hier een foto van onze Smeagol of Frodo zijn er nog niet uit met de naam (KIDS HE !)
5 weken oud   bij de kweker!
Dus nu maar groeien en wachten tot die zelfstandig eet.
grt Albert & Dorea
« Laatst bewerkt op: september 18, 2005, 17:48:53 pm door aeikemans »

Ronald

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: september 18, 2005, 17:25:03 pm »
YES!!! Gelukt! In 1 keer nog wel! :thumbsup:

Ronald.

aeikemans

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: september 18, 2005, 17:59:35 pm »
Ha Ronald,

Bedankt war,

wordt weer wat wijzer ook in id is gelukt.
Als Smeagol thuiskomt moet ie ook eeen slim baasje hebben of nie?
grt Albert.

dylantjuh

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: september 18, 2005, 18:03:46 pm »
Wat een schattje :)

Rika1963

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: september 18, 2005, 18:29:03 pm »
Wat een dotje  :hart:

Rika

aeikemans

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: september 18, 2005, 19:22:06 pm »
Jep en lief dat ie is,

Volgende week ga weer effe kijken en een fotootje schieten
Maar met de naam zijn we er nog steeds niet uit!
Kids he! de ene zegt Smeagol de andere Frodo en dat gaat al een week zo!
pffffffffff denk dat ik ons Grijsje zelf maar laat beslissen. hahahaha maar niet heus.
krijg er intussen zelf grijze veren (haren van) de kids dan puberen heet dat geloof ik.
maar hoop hier wel gauw dat er een beslissing valt moet anders maar eens een paar stembriefjes maken.

vervolg komt nog mazz allemaal.

Tommy

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: september 18, 2005, 19:56:18 pm »
Echt een liefje! :hart:
En die namen hahaaaaa zooooooo herkenbaar ;D Moeilijk is dat met kinderen pfffff ::) ;D

Riboet

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: september 19, 2005, 10:20:44 am »
Hhmmm, combinatienaampje dan? Smeado, Frogol  :) :).

Wat zijn ze grappig, he, op die leeftijd  ;). Zat ie nou nog onder een warmtelamp?

Tommy

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: september 19, 2005, 11:30:11 am »
Hhmmm, combinatienaampje dan? Smeado, Frogol  :) :).

Hahaaaa Frogol vind ik echt een leuke naam :thumbsup:

jaantje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: september 19, 2005, 11:54:17 am »
Wat een schatje :hart:
En ja Frogol is echt leuk :thumbsup:

aeikemans

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: september 20, 2005, 17:42:27 pm »
Ha riboet,

Antwoordt op jouw vraag, Ja hoor zit nog onder de lamp.

Lijk me wel lekker zolang je nog geen veertjes hebt.

grt Albert & Dorea en natuurlijk Frogel!

Ronald

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: september 20, 2005, 17:47:49 pm »
Wanneer ga je weer heen? Wel foto's maken heh... Misschien mag je zelf een keer voeren? Vraag het gewoon, is altijd leuk om een keer te doen. Ben benieuwd.

Ronald.

aeikemans

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: september 20, 2005, 20:30:16 pm »
Ha Ronald,

Zaterdag weer en foto's maken natuurlijk.

Van de week vroeg iemand nog iets over het voeren.
Had dit aan de kweker ook gevraagd.
Ze vertelde dat ze speciale voeding gebruikt.
Eers het water kookt dit moet je overigs altijd doen.dan voeding klaarmaken en met een thermometer keek ze of  het eten  goed op temperatuur is.
effe vergeten hoeveel graden dat ook al weer was.
Ze vertelde als het teveel afgekoeld was dat ze het dan niet meer pakken.

Ook vertelde ze de hoeveelheid pap je moest geven dat kun je aan de krop zien niet teveel spanning erop laten komen.
(Een jonge roodstaart blijft gewoon door vragen om eten}  4 voedingen
Ook vertellde ze iets over verzuring en dat je de vogel  na het voeren goed schoonmaakt.
En atijd goed naar de snuit kijken of ie ook goed schoon blijft.
Inmiddels hebben we al 2 boeken aangeschaft.
De grijze roodstaart papegaai  van Ellen Uittenbogaard,
en Gedrag & opvoeding van kromsnavels van Jessie Clair van Brederode Gallengo.
En deze site dus! Voldoende voer voor ons voor de kleine komt.
Verder hoor je het nog wel mazzel en een poot aan Tjickie.

Riboet

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: september 21, 2005, 10:30:57 am »
Eers het water kookt dit moet je overigs altijd doen.

Niet in alle handleidingen die bij de commerciele handvoedingen wordt gebruikt, staat dat. En als je wel je aanmaakwater kookt, maar je houdt je 'gereedschap' niet schoon, dan maakt het natuurlijk nog geen bal uit  ;). Ik gebruik een spuitje uit de oude medische wereld van glas (goed schoon te maken) en metaal. Ding gaat gewoon in een pan met water en die kook ik schoon. Bij de papvoeding van Cede zit een plastic spuit, die zou ik dus niet gebruiken. Krijg je gewoon niet schoon genoeg, helemaal niet als ie beschadigd raakt met krasjes.
Met lepeltje heb ik ook wel gevoerd, maar ik kan dat niet goed en knoei ontzettend (op de foto van Smeagol vind ik bv ook dat er erg veel geknoeid is op de vogel). Wel laat ik bij het voeren met een spuit de vogel het tempo bepalen.

Citaat
effe vergeten hoeveel graden dat ook al weer was.
Ze vertelde als het teveel afgekoeld was dat ze het dan niet meer pakken.
Graad of 37. Een vogel heeft een lichaamstemperatuur van 40 graden. Het voer mag ietsje koeler zijn. Tegen de tijd dat ze het voer weigeren omdat het te koud is, dan is er al veel te koud voer naar binnen gegaan, hoor. (je moet maar honger hebben). Bij mij staat de thermometer dus continu in de pap. Ook tijdens het voeren.

Citaat
Ook vertelde ze de hoeveelheid pap je moest geven dat kun je aan de krop zien niet teveel spanning erop laten komen.
(Een jonge roodstaart blijft gewoon door vragen om eten}  4 voedingen
Nee, een grijze stopt met vragen. Hier voer ik ze op de bank (en ik zit dan op de grond...) zonder dat ik ze met zon servetje moet vasthouden (sterker nog, die gebruik ik niet eens! Maar ja, hier haal ik ze zo jong niet uit het nest en dus is mijn pap al wat dikker en dikkere pap druipt niet zo). Ze hebben dan meer vrijheid om zich te bewegen. De gedragingen van de gevoerde vogel veranderen naarmate hij vol raakt. Hier liepen ze gewoon weg en zodra er gepoept wordt (vaste prik na het eten) hoef je ook niet meer te voeren. Als je echter niet kunt handvoeden of niet snel genoeg werkt, dan loopt de vogel OOK weg. Dit had ik dus met mijn eerste gaai Joris. Maar ja, die kreeg ik dus ook zo mee met mijn geringe ervaring handvoeden. Joor kreeg dus erg weinig binnen.
Die krop is nu nog lekker zichtbaar, maar zodra de vogel daar ook volgroeit met veren, ziet hij/zij er ineens anders uit. Bij Djarno en Chanel kun je de krop dus niet lekker zien, die moet je dus voelen. En een beginner kan niet zien of er op een krop teveel of teweinig spanning staat. Toen ik mijn eerste grijze meekreeg van de kweker werd mij dit dus nauwelijks verteld.

Citaat
Ook vertellde ze iets over verzuring en dat je de vogel  na het voeren goed schoonmaakt. En atijd goed naar de snuit kijken of ie ook goed schoon blijft.
Verzuring en schoonmaken hebben niets met elkaar te maken hoor (ja behalve schoonmaken van gereedschap). Verzuring is iets anders. Ik heb het op het vogelasiel ook al eens gezien met een postduif. Een hele volle krop, dus je denkt dat die vogel goed gegeten heeft. Niets is minder waar. De boel is daarin gewoon aan het gisten gegaan (in dit geval door waarschijnlijk een ontsteking). Helaas heb ik niet gezien hoe, maar ze hebben de krop daar dus leegehaald en ik denk gespoeld, dat doen ze daar ook met vogels die botulisme hebben.
Kropverzuring is makkelijk te voorkomen. Pas voeren als de krop leeg is met schoon gereedschap. Bij de (brood)kweker waar ik mijn eerste grijze vandaan haalde, viel het hele woord kropverzuring niet. Er werd mij verteld op welke tijdstippen ik moest voeren en ik hield contact met hoeveel ik erin kreeg en wanneer ik moest afbouwen etc..  De tijdstippen waren, achteraf gezien, wel zo dat de krop leeg was op die momenten, maar ze hadden beter kunnen vertellen waarom je niet voeding op voeding op voeding moet geven.  :CENS

Haha, oh ja, papegaaien zijn net kleine kinderen: ze hebben een hekel aan toet afvegen  :). Als ik kwam met een schoon doekje om de snavels te reinigen dan zag je ze al denken: nee, he, heb je haar weer!

Jij hebt het voordeel nu dat je op dit forum terecht bent gekomen en al veel hebt kunnen leren en door ons hebt kunnen doorvragen bij de kweker. Ik had dat toen niet en TOCH kreeg ik die gaai mee en het kwam uiteindelijk ook goed, maar de dingen die ik hierboven schreef, daarvan wist ik de helft toen niet en ik vind dat nu toch wel noodzakelijke dingen om te weten. Daarom reageerden we hier met laat die kweker de verantwoordelijkheiden dragen voor als het fout gaat, want het lijkt allemaal wel makkelijk en voor miij zijn ook veel dingen nu gewoon normaal en routine, maar het is best een verantwoordelijk iets en je betaalt goed voor een grijsje, dan mag de kweker ook de risico's dragen. Ik vind dat nu normaal (zowel als koper als als kweker) en beschouw het adres waar ik mijn eerste grijsje vandaan had dus nu als een fout adres. Ik zie het nog steeds dat ik toen mazzel gehad heb, dat ik Joor zonder al te veel problemen groot heb gekregen (1 ding deed ik wel goed, haha, ik wende hem meteen op pellets over in plaats van op zaad haha).