Auteur Topic: Graven over de bank  (gelezen 1871 keer)

andreswart

• Gast
Graven over de bank
« Gepost op: september 13, 2005, 18:34:54 pm »
Hoi allemaal,

ik heb een vraag over het gedrag van een van mijn grijze. Sinds een maand ongeveer wil hij als hij bij me zit op de bank, achter mijn rug onder mijn shirt. Ook gaat hij dan met zijn pootjes graven over de bank. Is dit een soort nestel gedrag. Hij is nu 5 jaar.
Hij wordt wel steeds closer met zijn partner, ook een grijze. Soms kruipen ze bijna op elkaar, maar het wil nog niet zo lukken denk ik. De andere is trouwens 4 jaar. Of het een mannetje/ vrouwtje zijn weet ik niet.

Alvast bedankt,

Andre

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 13:21:11 pm door Cosch »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Graven??
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2005, 11:33:40 am »
Dat graven doet Sjakko ook, maar dan in de beukensnippers op de bodem van de kooi.. We hebben het hier al eerder over gehad: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,5087.0.html
Ik denk dat het bij jou wel met broeds gedrag te maken zou kunnen hebben!

Sjacco is een vrouwtje van 7 jaar. Dat ze niet echt broeds gedrag vertoont, wijt ik aan het feit dat ik zorg dat ze maar een uur of 12 licht krijgt in de zomer (dat wil ze trouwens zelf ook, ze vraagt om de doek over haar kooi 's avonds), zodat de hormonen niet te veel op gaan spelen in het voorjaar. Dan wordt het immers langer licht en dat schijnt erop te werken!
« Laatst bewerkt op: september 14, 2005, 11:38:43 am door Loes »

Riboet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2005, 11:37:56 am »
Favo doet het zelfs in de kranten...  ;D

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2005, 11:43:11 am »
Ik heb geloof ik al eens in dit kader gereageerd met dat het gedrag is dat de gaaitjes uit het nest meekrijgen. Hiermee schrapen ze hun eigen plekje schoon van ongeregeldheden en ontlasting. De ene gaai is wat schoner op zichzelf dan de andere en blijft het dus herhalen ook nadat ze zijn uitgevlogen. Hier doen Favo en Riboet het bv wel, maar Middel heb ik het nog nooit zien doen. Wel toevallig: zijn allebei de vermeende vrouwelijke gaaien die het hier doen.

In het broedblok gebeurt het in ieder geval ook. Ik had toen ik Djarno uit het blok gehaald had, het deurtje vergeten toe te doen. Toen ik tegen de avond voer kwam brengen, was de meeste bodembedekking uit het broedblok geschraapt... Ik denk dat het ook hier Mammagaai is die het gedrag vertoont.

jb

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2005, 13:43:04 pm »
Grijze roodstaarten vertonen dit gedrag ook in het wild, dit graven en klauwen in de grond is vrij specifiek voor grijzen, de meeste andere papegaaien doen dat niet. Het is in het algemeen niet zozeer gevolg van nesteldrang of broedsheid. Maar dat kan in dit specifieke geval natuurlijk wel zo zijn, je zou een nesthok kunnen geven, gewoon in de huiskamer, en dan zie je vanzelf wat ze(?) er mee doet.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2005, 10:54:33 am »
Ik heb geloof ik al eens in dit kader gereageerd met dat het gedrag is dat de gaaitjes uit het nest meekrijgen. Hiermee schrapen ze hun eigen plekje schoon van ongeregeldheden en ontlasting. De ene gaai is wat schoner op zichzelf dan de andere en blijft het dus herhalen ook nadat ze zijn uitgevlogen. Hier doen Favo en Riboet het bv wel, maar Middel heb ik het nog nooit zien doen. Wel toevallig: zijn allebei de vermeende vrouwelijke gaaien die het hier doen.

In het broedblok gebeurt het in ieder geval ook. Ik had toen ik Djarno uit het blok gehaald had, het deurtje vergeten toe te doen. Toen ik tegen de avond voer kwam brengen, was de meeste bodembedekking uit het broedblok geschraapt... Ik denk dat het ook hier Mammagaai is die het gedrag vertoont.

Sjakko is ook een pop.. Leuk om eens even te checken of degenen die het doen allemaal poppen zijn, voor zover dat geconstateerd is!

ronaldenmiranda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2005, 16:03:43 pm »
hihihi ik heb deze vraag toevallig op een ander forum ook gesteld
sjacko van ons doet dit dus ook maar ALLEEN op de bank en dan zet die zijn snavel op de bank en begint dan met zijn poot naar achteren te graven en dan om en om zonder een fout te maken
als die even is afgeleid zie je hem echt denken van welke poot was er ook alweer aan de beurt  :CENS

maar helaas kan ik uit jullie berichtjes niet opmaken waarom ze dit nou doen
loekie van ons die doet dit namelijk niet dus ik ben heel nieuwsgierig

sjacko is 8 jaar en het geslacht weet ik niet loekie is ruim 1.5 en geslacht ook niet bekend
het vermoeden is wel dat het beide popjes zijn

groetjes miranda

jb

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2005, 16:14:20 pm »
Bij de grijzen die ik in het verleden had, groeven de mannetjes ook, dat is niet specifiek sexe gebonden.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2005, 16:24:20 pm »
Ok

ronaldenmiranda

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2005, 17:19:59 pm »
Bij de grijzen die ik in het verleden had, groeven de mannetjes ook, dat is niet specifiek sexe gebonden.

juist maar waarom doen ze dit zou ik graag willen weten
aangezien die van ons het alleen maar op de bank doet en geloof me die is brandschoon hoor  ;)

groetjes miranda

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2005, 19:51:54 pm »
Wat voor antwoorden kreeg je op het andere forum? Zaten daar nog opties bij waarvan je zegt: dat zou het kunnen zijn? ???

ronaldenmiranda

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 16, 2005, 14:59:49 pm »
Wat voor antwoorden kreeg je op het andere forum? Zaten daar nog opties bij waarvan je zegt: dat zou het kunnen zijn? ???

reacties van mensen waarvan hun gaaien dit ook deden en ook een reactie van dat het is om hun plekje schoon te maken
wat in dit geval niet op gaat omdat die het alleen maar op de bank doet

verders gooide ze het ook op aandacht vragen maar ook dit kan het volgens mij niet zijn
omdat als sjacko bij ons zit en na een hele poos kroelen aaien enz zondert die zich zelf af en dan gaat die dat graven doen
het lijkt wel of die dan helemaal in trance is

maar het verlossende antwoord heb ik nog nergens gelezen  ;)helaas maar ik hou hoop hahahah

groetjes miranda