Auteur Topic: Hoe lang negeren en waarmee belonen?  (gelezen 1358 keer)

michiel1981

• Gast
Hoe lang negeren en waarmee belonen?
« Gepost op: september 14, 2005, 14:58:43 pm »
Het is mij ondertussen vrij duidelijk dat ik slecht gedracht moet negeren en goed gedrag belonen alleen is het mij onduidelijk hoe en waarmee ik goed gedrag beloon en hoe lang ik hem moet negeren.  ???

groetjes,

michiel

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 13:22:12 pm door Cosch »

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: negeren
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2005, 15:56:35 pm »
Het is niet alleen dat je fout gedrag moet negeren, maar je moet je vogel ook goed gedrag aanleren.

Stel, je bent aan het kroelen met je vogel en hij bijt ineens, hartstikke fout natuurlijk. Ik zet de vogel in kwestie op de grond ( zo laag mogelijk) en ik ga weg. Dit doe ik zonder iets te zeggen ( ook geen au ;) ) en ik kijk ook niet meer naar de vogel.

Ik ga weg en ga even andere dingen doen.

Na een paar minuten eis ik de aandacht weer op, en probeer ik het weer opnieuw. 9 van de 10 keer halen ze het hier niet meer in hun hoofd om nog eens te bijten.

Goed gedrag kun je ze leren door (overdreven) enthousiast te reageren wanneer de vogel iets doet wat goed is. De vogel merkt dan 'hey ik krijg aandacht' en zal dit gedrag herhalen.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk neergezet?

michiel1981

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2005, 18:56:44 pm »
dank u!  :-*

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2005, 19:15:35 pm »

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk neergezet?

Is helemaal duidelijk!  :)

Gr Corina

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2005, 19:55:45 pm »
Mooi, ik maak vorderingen  :) ;D

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2005, 00:53:08 am »
janina dat doe je zeker, mooie uitleg hoor en duidelijk ga zo door zal ik zeggen :-*

Cheetah

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2005, 09:51:18 am »
Negeren is niet alleen van de vogel wegdraaien, maar ook met iets anders bezig zijn waardoor de vogel ziet dat je er ECHT niet voor hem bent.

Bijv. Een knuffel pakken of een speeltje van de vogel, terwijl je met je rug tegen de vogel aanzit, speel je een maar minuten heel druk ermee en praat je ermee. Niet zomaar naar de vogel gaan.

Gooi de knuffel eerst richting de vogel pak het op, en dan zeg je bijv.  ''Hey, ben jij er ook nog?'' Wat ben je lief als je .......

Met je stem belonen werkt net zo goed als iets lekkers geven, alleen moet je het op een overdreven spontane, manier doen.