Auteur Topic: Tocht??  (gelezen 3366 keer)

rocko

• Gast
Tocht??
« Gepost op: september 18, 2005, 23:28:07 pm »
ff een vraagje,

Ik hoor altijd dat een papegaai absoluut niet tegen de tocht kan. Maar hier lees ik verhalen dat papegaaien overal mee naar toe genomen worden. Dan kun je toch niet voorkomen dat er een keer grote temperatuursverschillen zijn. Of dat de airco in de auto een keer te koel staat. Ik denk altijd dat ie dan ziek wordt. Of ben ik te voorzichtig?? :CENS

Gr. Rocko

NACHTUIL

• Gast
Re: Tocht??
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2005, 01:01:12 am »
voor tocht kun je niet voorzichtig genoeg zijn er zit wel verschil in als je vogel in een huiskamer staat en je zet er bijvoorbeeld 2 ramen ,
open in de kamer dat is tocht de verkeerde!! als een vogel buiten is en er waait een wind om hem heen dat is geen tocht maar in de auto,kan het ook tochten pas er voor op. :D

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2005, 11:46:29 am »
In principe wordt geen enkel wezen alleen ziek of verkouden van tocht of koud weer. Daar is altijd een virus oid voor nodig.
Maar bij mensen is het vaak zo dat ze binnen niet gekleed zijn op kou en daardoor gaat hun lichaamstemperatuur schommelen, waardoor de weerstand iets minder kan worden. Een virus heeft dan meer kans van slagen. Mensen zouden trouwens ook niet ziek worden door het koude weer in de winter, maar door de soms lagere weerstand (voeding zonlicht ed) en doordat ze veel binnen zitten tussen andere mensen, hogere besmettingskanzen dus. Dit is wat ik gelezen heb over ziek zijn en tocht of koud weer.

Papegaaien hebben buiten geen andere kleren aan dan binnen, dus dan zou dat ene verhaal niet opgaan he? Hooimeijer zegt dus ook dat vogels niet ziek worden van tocht.

Ik geloof dit verhaal ook, maar zet ze niet met opzet op de tocht. ;)
Maar ik neem ze dus wel lekker mee en doe ook een raam open. Frisse lucht is gezond ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2005, 12:05:25 pm »
Precies!  :thumbsup:

Ik zet Coco ook niet expres op de tocht, maar denk inderdaad dat het bovenstaande verhaal waar is!!

Je kunt je gaai straks in de winter ook lekker even mee naar buiten nemen. In de sneeuw laten lopen!
Daar kunnen ze ook tegen. Maar dat moet je wel opbouwen. Niet in de zomer voor het laatst naar buiten en dan in een keer in de winter weer.
Maar je kunt hem dan best even meenemen naar buiten!

Gr Corina

rocko

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2005, 12:34:26 pm »
Bedankt voor jullie reacties er wordt al een hoop duidelijker. Alleen waarom ik het me ook afvroeg;
We willen onze grijze misschien verplaatsen naar een andere ruimte omdat het daar gezelliger voor ''m is.
Nog gezelliger ;D Maar daar gaat minstens 2 keer per dag (ook in de winter) een hele grote deur open.
Aan 1 kant dan he, dus echt tocht het er niet.

Zou ie daar niet ziek van worden?

gr. Rocko

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2005, 13:28:37 pm »
Volgens mij kan hij daar best staan. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2005, 16:36:16 pm »
Volgens mij ook.. en die deur gaat toch zeker ook weer dicht? ;)

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2005, 16:52:32 pm »
ik weet het niet hoor mijn dieren arts zeg dat je wel degelijk moet op passen met tocht bij vogels,
maar dit kan natuurlijk wel verschillen per soort vogel dus , ik zelf wil het risico niet lopen .

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: september 20, 2005, 10:34:27 am »
mijn vogels zullen ook wel eens met 'tocht' te maken hebben.
Ikzelf zie tocht als wanneer je 2 ramen tegenover elkaar openzet, of de airco in de auto op zijn hardst, nou daar word je zelf ook goed beroerd van, dus wat te denken van je vogels...
Maar lekker mee naar buiten, ook als het geen 25 graden is, prima toch!

en bij mij thuis gaat wel meer dan 2 keer per dag de deur open, bij wie niet, dus dat moet lukken  ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: september 20, 2005, 10:36:13 am »
Ikzelf zie tocht als wanneer je 2 ramen tegenover elkaar openzet, of de airco in de auto op zijn hardst, nou daar word je zelf ook goed beroerd van, dus wat te denken van je vogels...
Maar lekker mee naar buiten, ook als het geen 25 graden is, prima toch, maar bouw het inderdaad wel op.

en bij mij thuis gaat wel meer dan 2 keer per dag de deur open, bij wie niet, dus dat moet lukken  ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: september 20, 2005, 10:37:06 am »
Maar lekker mee naar buiten, ook als het geen 25 graden is, prima toch!

oeps, verkeerde knop  :)

carlito

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 20, 2005, 20:08:23 pm »
toch opletten hoor een aga kan er goed tegen maar een catharina die teveel in de tocht zit gaat er op den duur van af zien (bol zitten, lusteloos zijn,...)

coco

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 27, 2005, 00:57:17 am »
ik ben ff door de war heb van huis uit geleerd dat,citaat: doe de deur dicht, DE DEUR DICHT BELINDA, want de vogels staan op de tocht... maar dr.hooymeiyer zei toch duidelijk tegen me dat nog geen enkele vogel door tocht was doodgegaan, hoe zit dat dan nu eigenlijk wel of niet gevaarlijk????
 :CENS

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 27, 2005, 08:47:26 am »
Het schijnt een fabeltje te zijn!
Je kunt er maar beter voorzichtig mee zijn. En je hoeft hem natuurlijk niet expres op de tocht te gaan zetten!

Gr Corina

coco

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 01, 2005, 03:30:17 am »
JA PSIES DAT DACHT IK DUS OOK  :CENS