Auteur Topic: Automutilatie bij Jodie?  (gelezen 5083 keer)

Cheetah

• Gast
Automutilatie bij Jodie?
« Gepost op: september 21, 2005, 18:45:05 pm »
Jodie is nu 1 jaar en is nog niet in de rui geweest. Sinds 2 weken zit zijn heel erg te knagen/bijten aan haar oude vleugelpennen. Dit heeft zij voorheen nog nooit gedaan.
Weet iemand wat dit is? Nu zij dit vaker doet en rustiger is dan normaal maak ik mij meer zorgen. Ze is absoluut geen plukker maar het lijkt als of haar oude staart pennen haar erg irriteren.
Op de foto's kan je zien waar zij geknaagd heeft.

P.s. dit heeft niks met aandacht te maken, want ik heb haar de hele dag gespot met een webcam.

Riboet

• Gast
Re: Automutilatie bij Jodie?
« Reactie #1 Gepost op: september 21, 2005, 19:49:50 pm »
Ik wil je niet aan het schrikken maken, maar bij Favo is het precies zo begonnen...  :(.

Als ik jou was, zou ik sowieso een behandeling met Birdspray of AntiParasiet van Bogena geven. De restanten van de aangebeten veren zien er een beetje verdacht uit. Ik ben bij Favo pas op het allerlaatste moment met een antiparasietwerking begonnen. Bij Favo is het plukgedrag (want zo beschouw ik het dus wel) overgegaan in manipuleergedrag en dat is moeilijker te verhelpen dan irritatie door bv schachtmijt.

Met de antiparasietwerking zou je binnen enkele weken resultaat moeten zien. Een en ander is uiteraard te controleren door iemand met een microscoop. Even een veertje aan de binnenkant van de vleugel laten controleren op een minimaal 40 keer vergroting.

Overigens zou ze nu wel eens in de rui mogen gaan. Favo en Middel ruien ook hun eerste grote rui. Bij Middel is nauwelijks te merken dat hij ruit. Favo daarentegen ziet er gewoon kaal uit achter in de nek en op de kop, maar als je dan gaat kijken zit het boordevol pennetjes en veertjes die beginnen uit te groeien. Ze is alleen erg verfomfraaid. Overigens zijn de nieuwe veren donkerder van kleur. Maar ja is ook de eerste grote rui: van jeugd naar volwassen kleed. Bij Middel, bij wie al meer veertjes zijn geruid dan bij Favo kan je precies wat de oude en de nieuwe veren zijn hihi.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2005, 09:52:47 am »
Dat was ook het eerste wat ik dacht: voor de zekerheid Antiparasiet of Birdspray. Ik heb uit voorzorg die Antiparasiet gegeven, omdat ik gaatjes in veren zag. De Ap is makkelijker omdat dat alleen in de nek gegeven hoeft te worden (pipetje). Wel moet je evengoed de omgeving (kooi) sprayen.. ;)

Ik vind het er wel akelig uitzien zeg, ze heeft flink geknaagd! :(

Cheetah

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2005, 12:23:44 pm »
Jah,

Ik denk dat ik een afspraak ga maken met de dierenarts en die oude vleugelpennen laat verwijderen.

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2005, 14:28:41 pm »
Hai Cheetah,

mijn grijze zat ook aan zijn vleugelpennen te knagen en dat kwam door irritatie. Weliswaar niet door parasieten, maar omdat ie verkeerd/ te kort gewiekt was. Daardoor konden de vleugelpennen niet uitvallen en dat hinderde hem. Bij Ozzie zijn nu ook twee keer de vleugelpennen uitgetrokken. Het is alleen duimen dat de nieuwe pennen goed aangroeien!

Groetjes,

Wendy

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 22, 2005, 14:49:49 pm »
Jah,

Ik denk dat ik een afspraak ga maken met de dierenarts en die oude vleugelpennen laat verwijderen.

Sorry Ashvin,

dit vind ik dus een iet wat enge reaktie. :o
Dat je naar een vogelarts wilt gaan nu er een probleem is ,is toe te juichen.
Echter direkt maar de conclusie er aan te verbinden , we gaan maar ff pennen trekken ,is op zijn minst erg voorbarig.
Zo zal pas na onderzoek kunnen worden achterhaald wat nu het probleem is.
Luister 1st eens wat de arts te vertellen heeft en ga samen met hem/haar een plan van aktie opstellen,

:o g Frank

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 22, 2005, 14:54:59 pm »
wat jammer dat hij is gaan knagen. :'(
Maar waarom denk je dat die pennen eruit moeten? ??? Omdat ze anders niet meer ruien ofzo? Ik denk dat dat meevalt hoor. Tommy zn veren waren er veel erger aan toe en toen dacht ik dat ook, maar ze zijn er allemaal uitgegaan en harstikke mooi is ie geworden ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2005, 16:40:52 pm »
Ik denk dat hij het wil om hem te laten stoppen met knagen?

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2005, 17:06:27 pm »
Echter direkt maar de conclusie er aan te verbinden , we gaan maar ff pennen trekken ,is op zijn minst erg voorbarig.

Wellicht voorbarig, maar een vogel-/dierenarts zal de veren toch niet zomaar trekken, juist omdat er nog wel risico's aan zitten (narcose, en de kans dat een veer niet meer teruggroeit). En als eigenaar kun je dan beter een keer teveel in de stress schieten, te erge 'diagnoses' stellen dan andersom natuurlijk.

Riboet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2005, 17:58:14 pm »
... omdat ie verkeerd/ te kort gewiekt was. Daardoor konden de vleugelpennen niet uitvallen...

Wat was er verkeerd en hoezo te kort? Favo deed (doet?) hetzelfde als Jodie in dezelfde topic maar dan veel erger. Er was een slagpen die bestondt op een gegeven momente alleen nog uit een schachtje van in totaal met dat gedeelte dat in het velletje steekt meegerekend 4/5 cm ofzo. Ook die is uitgevallen. Nou korter kan toch niet zou ik zeggen  ???.
Ik heb het idee dat voor het uittrekken van de pennen gekozen wordt omdat er dan sneller een nieuwe veer terugkomt (hopelijk want ik lees een reactie verder dat door het uittrekken het juist ook voorkomt dat een pen niet teruggroeit  :o :CENS).

Favo heeft zichzelf echt heel erg lelijk gemaakt en als ik er vanuit ga dat een slagpen 2 keer per jaar geruid wordt, dan weet ik dat ik het eerstkomende jaar ook niet hoef te rekenen op de oude Favo van voor het plukken. So be it. De natuur mag zijn werk doen, qua karakter is Favootje er niet minder om. Ik vind narcose een te risicovol middel.

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2005, 22:39:24 pm »
Nou... in feite was Ozzie dus gewoon veel te kort gekortwiekt. Het gevolg hiervan is dat het veer-restant niet genoeg gewicht heeft en zal dan niet makkelijk uitvallen, zoals bij een lange(re) veer wel het geval is. De veer zit dan dus vast, zeg maar, maar er komt op een gegeven moment wel een nieuwe veer onder te zitten en dat irriteert (daarbij is de hand van de vleugel erg gevoelig). Ook zijn er bij Ozzie een paar veren afgebroken en door hem zelf uitgetrokken. Ook zit hij vaak aan zijn veren... omdat het zo irriteert dus.

Inderdaad komt een veer die uitgetrokken is sneller terug... meestal wordt er een maand of twee aangehouden. Maar inderdaad bestaat de kans dat een veer helemaal niet terug komt, namelijk als bij het uittrekken de feerfolikel (haarzakje zeg maar) beschadigd wordt. Dit zal in principe niet meteen de eerste keer het geval zijn, maar na 3 keer trekken begint dat toch wel een risico te worden.

Daarom is het ook zo duimen dat de nieuwe veren goed doorkomen... want dat is dus ook een risico van veertrekken: als alle veerpennen getrokken worden, dan hebben de nieuwe veren geen steun van de andere veren, wat normaal wel zo zou zijn. Gevolg hiervan kan zijn dat de veerschacht/punt vergroeit en niet stevig in de vleugel verankert komt te zitten (ok... dit lijkt dus sterk op PBFD qua uiterlijk van de veren - vandaar ook dat Oz nu 3 (!) keer getest is). Met als gevolg dat deze veren weer makkelijk uitvallen, irriteren... het blijft dus hannessen.

En wat narcose betreft... zeker een risico... en niet iets om zonder goede reden te doen... maar die veren uittrekken zonder narcose lijkt me ook geen optie... zeker niet bij mijn gaaitje (beetje kleinzerig van aard).

Tommy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 22, 2005, 23:15:45 pm »
Hmmmm nou als ik dit zo lees ben ik erg blij dat ik bij Tommy gewoon gewacht heb op nieuwe veren. Bij hem waren ze echt tot het vlees afgevroten toen hij hier kwam :'( Hij zat er wel aan, maar er zijn prachtige nieuwe veren voor terug gekomen, zonder gedoe ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 22, 2005, 23:24:12 pm »
Daarom is het ook zo duimen dat de nieuwe veren goed doorkomen... want dat is dus ook een risico van veertrekken: als alle veerpennen getrokken worden, dan hebben de nieuwe veren geen steun van de andere veren, wat normaal wel zo zou zijn. Gevolg hiervan kan zijn dat de veerschacht/punt vergroeit en niet stevig in de vleugel verankert komt te zitten (ok... dit lijkt dus sterk op PBFD qua uiterlijk van de veren - vandaar ook dat Oz nu 3 (!) keer getest is). Met als gevolg dat deze veren weer makkelijk uitvallen, irriteren... het blijft dus hannessen.

Bij Favo zijn de teruggekomen slagpennen ook nog niet hoe ze horen (ook geen steun aan andere veren want alle slagpennen zijn nu weg). Ik vermoed dat het nog een paar wisselingen gaat duren voor ze weer zo'n mooie strakke vlag hebben als bij Middel. Overigens wijt ik de iets afwijkende veren hier ook aan de parasitaire besmetting die hier heeft plaats gehad.

Wat ik hier wel zie zijn de staarveren die makkelijk afbreken. En de rui en een reeds afgebroken staartveer maken dat bij een harde landing (en Middel doet dat gewoon expres want het is sneller dan naar beneden klimmen ofzo  :o) de jonge veer ook breekt met als gevolg dat de volgende nieuwe veer weer geen steun heeft en ook makkelijk breekt etc.. Resultaat: een halve rommelig uitrziende staart en niet de mooie rode flap die Riboet heeft.

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #13 Gepost op: september 22, 2005, 23:57:38 pm »
Hmmmm nou als ik dit zo lees ben ik erg blij dat ik bij Tommy gewoon gewacht heb op nieuwe veren. Bij hem waren ze echt tot het vlees afgevroten toen hij hier kwam :'( Hij zat er wel aan, maar er zijn prachtige nieuwe veren voor terug gekomen, zonder gedoe ;)

Inderdaad, kan ik me voorstellen! Mooi dat het zo gelukt is... maar na ruim een jaar nog geen vleugelveer verloren te hebben, had ik zoiets van: das nie goed!

Bij Favo zijn de teruggekomen slagpennen ook nog niet hoe ze horen (ook geen steun aan andere veren want alle slagpennen zijn nu weg). Ik vermoed dat het nog een paar wisselingen gaat duren voor ze weer zo'n mooie strakke vlag hebben als bij Middel. Overigens wijt ik de iets afwijkende veren hier ook aan de parasitaire besmetting die hier heeft plaats gehad.

Zijn de veren bij Favo ook rommelig enzo? Hier lijken het meer rafels dan veren.
Jammer is het, als de staart niet mooi is. Ozzie heeft allemaal stresslijnen erop, vind ik ook erg jammer.

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 23, 2005, 08:50:17 am »
Zijn de veren bij Favo ook rommelig enzo? Hier lijken het meer rafels dan veren.
Jammer is het, als de staart niet mooi is. Ozzie heeft allemaal stresslijnen erop, vind ik ook erg jammer.

De staartveren zijn wel mooi gevormd als ze terugkomen (de oude lijken te slijten). De slagpennen bij Favo en ook de eerste twee slagpennen van Riboet na het kortwieken van Riboet hebben inderdaad iets rafeligs. Dat zette mij toen aan het denken en toen ontdekte ik de vederluisjes (ieniemienie luisjes waren dat dus). Wat bedoel je met stresslijnen? Een dwars op de schacht lopende lijn, bv een roestbruine dwarsstreep in de rode staart? Ik begreep dat dat een teken kon zijn van een vederluis die het opgerolde veertje reeds in de schacht had aangevreten  :CENS. Zag zoiets op een site staan die over vogelparasieten ging. Heb echter met een tweede zoektocht die site nooit meer teruggevonden om de foto te tonen die ik bedoelde.

Middel heeft na het uitvallen van een slagpen gewoon weer een mooi veertje teruggekregen. Een mooie krachtige slagpen en vooral ook met een brede vlag. Dat is wel opvallend om te zien. De twee jonge gaaien hier, Djarno en Chanel, pakweg 13 en 14 weken oud ofzo nu, hebben volledige slagpennen, maar slank en in een (ronde) punt lopend terwijl de veer van Middel stomper aan het uiteinde oogt. Er zit dus (behalve kleur) ook nog wat verschil in veervorm tussen een jonge en een oudere vogel. Moet ik wel toegeven dat ik bij de jonge gaaien naar de buitenste slagpennen keek en niet meer weet of ik die ook bij Middel aan het bekijken was.