Auteur Topic: ring maat grijze roodstaart  (gelezen 19343 keer)

NACHTUIL

• Gast
ring maat grijze roodstaart
« Gepost op: september 25, 2005, 16:33:06 pm »
hallo wie kan mij vertellen wat de ring maat is van een grijse roodstaart?
en waneer of hij gerinkt moet worden? :-[

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
Re: ring maat grijze roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2005, 17:51:50 pm »
De ringmaat is 11 mm en wanneer ze geringd moeten worden kun je zelf bekijken,beter te vroeg ringen (met de kans dat de ring eerst eens afvalt) dan dat je te laat bent.(Miss dat anderen de ring dag weten?) ;)

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2005, 17:53:42 pm »
ik had zelf gehoord dat het 12 mm moest wezen

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2005, 17:58:15 pm »
Het moet toch echt 11 mm zijn....12 mm is oa. voor de geelvleugelara, grote geelkuif- en witkuif kaketoe. Klik hier maar eens.... ;)

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2005, 17:58:38 pm »
en had het hier gelezen bij Arie van Koten  
eitjes volgen in het algemeen met tussenpozen van steeds twee dagen. De jongen zijn bij hun geboorte bedekt met een heel dun laagje witgrijs dons. De roserode huidskleur is dan ook gemakkelijk door dit dunne dons waar te nemen. Tot ongeveer de 10e dag worden de jongen door de pop gevoerd, daarna helpt ook de man mee de jongen te voeren. De ogen van de jongen gaan  tussen de 10e en de 14e dag open. Na ca. 20 dagen komen de eerste grijze veren aan de vleugels door. Rond dit tijdstip moeten de jongen ook geringd worden (diameter 12 mm.).  Het duurt ca. 40 dagen voordat de rode staartveren zichtbaar worden. Na ruim 9 weken zitten ze volledig in de veren.
Na ca. 90 - 100 dagen verlaten de jongen het nest. Na ongeveer een maand kunnen de jongen bij de oudervogels worden weggehaald. De pop is dan vaak al weer met een nieuw legsel begonnen.

Tam maken
Voor het tam maken van een grijze roodstaartpapegaai kan het beste een in gevangenschap gefokt jong exemplaar worden aangeschaft. Een jonge grijze roodstaartpapegaai is te herkennen aan de oogkleur. Die is bij een jonge vogel nog zwart tot grijsachtig geel en niet lichtgeel, zoals bij oude vogels.
In het algemeen zijn grijze roodstaartpapegaaien vriendelijk tegenover hun verzorger. Het komt echter ook regelmatig voor dat ze een duidelijke voorkeur (of hekel!!) vertonen voor een bepaald mannelijk of vrouwelijk gezinslid. Hoewel de meningen hier over verschillen speelt, naar mijn mening, bij die voorkeur het geslacht van de vogel geen rol.

A. van Kooten.

Geraadpleegde literatuur
Arndt, T.
1996 Lexicon der Papageien (Band 3), Arndt - Verlag, Bretten
Kamer van de , R en B.
Robiller, Franz.
1974 Vogelpracht in natuur en voli

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2005, 18:03:25 pm »
Ben op z'n site wezen kijken en ook daar staat toch echt 11 mm.
kijk maar eens goed...

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2005, 18:16:46 pm »
MOOI  MAAR WIE VAN DE 2 HEEFT HET NU GOED DAN DE 1 ZEGT DIT DE ANDERE DAT :P

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2005, 18:46:58 pm »
MAAR WAT ALS DE RING MAAT 11 TE KLEIN WORD DAN  :-[

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2005, 18:49:00 pm »
Want als je dat stukje leest van Arie Van Koten die zegt dat je ring maat 12 mm moet gebruiken :CENS

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 25, 2005, 18:57:40 pm »

jb

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2005, 19:04:25 pm »
Volgens mij gaat het om een nogal verouderd artikel (ook qua voeding). Daarin staat over het ringen het volgende:
' Na ca. 20 dagen komen de eerste grijze veren aan de vleugels door. Rond dit tijdstip moeten de jongen ook geringd worden (diameter 12 mm.).  '

20 dagen is rijkelijk laat, dan kun je een 10 of 11 mm er waarschijnlijk niet meer om heen krijgen, 12 is echter wel wat te groot (daarmee blijft de  vogel ook makkelijker ergens achter hangen). De normale maat is 10 of 11 mm, de dag scheelt wel wat, maar ligt ergens rond de twee weken, ik zou met 10 a 12 dagen al eens proberen.

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2005, 19:14:44 pm »
oke bedankt ik heb alleen maar 12 mm moet ik nog even wachten met ringen wand nu valt hij er nog af ik hoop dat dit goed gaat komen met 12 mm :-*

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2005, 19:43:10 pm »
Wie o wie helpt me NACHTUIL er van te overtuigen dat Grijze roodstaarten met 11 mm. geringd worden?!  :) ;)

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 25, 2005, 19:51:51 pm »
ho ho ik geloof  je hoor mijn grijze roodstaart(frodo) is nu 2 weken oud maar heb nu alleen nog maar 12 mm ringen dus ik moet even wachten met ringen wand hij valt er nu nog van af, ik kan niet zo gouw meer aan een 11 mm ring komen hellaas of weet jij mischien iemand die een 11 mm over heeft? :)

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 25, 2005, 19:52:17 pm »
Hai ,

de grijze van Corina [ Coco ] heeft ook 12 mm en dat is gewoon te groot  :CENS ,
dus neem maar aan 11 mm, de vuistregel voor de ringdatum is tegen de tijd dat de ogen open gaan,ca 14 dagen dus,maar begin met 12 dagen beter 1 keer te vroeg dan te laat,

m  :CENS g Frank