Auteur Topic: angst voor een ongelukje  (gelezen 915 keer)

michiel1981

• Gast
angst voor een ongelukje
« Gepost op: oktober 31, 2005, 07:39:34 am »
Ik neem me grijsje overal mee naar toe in huis en vaak de tuin en ik zou hem graag overal mee naartoe nemen maar durf hem niet ergens anders mee naar toe te nemen omdat ik zoveel van hem hou en zo bang ben hem kwijt te raken. In mijn gedachtes spelen zoveel dingen die mogelijk zouden kunnen gebeuren. Wat als ik op het voetpad loop en iemand toetert en hij schrikt en fladdert van me schouder de weg op? Wat als ik een loslopende hond tegenkom? Wat als hij schrikt van die hond en voor ze neus op de grond komt? en hij wil absoluut niet in ze tuigje en word helemaal para als hij het aanheeft hij heeft zelfs door het tuigje al een keer een pen gebroken door zijn paniek om het af te krijgen.
 :o

Cosch

• Gast
Re: angst voor een ongelukje
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2005, 08:58:13 am »
Het is zo dat als je het rustig opbouw om hem mee naar buiten te nemen, dat hij veel minder zal schrikken als dat jij denkt. Voor honden ben ik zelf ook bang als ik coco los bij me heb. Maar daarom ga ik naar plekken waar geen honden zijn. Maar als hij niet in zn tuigje wil, zou ik het ook niet forceren.
Kijk eerst (of laat even kijken) of hij goed gekortwiekt is en dan kun je hem rustig overal mee naar toe nemen. Je kunt hem bijvoorbeeld ook in een kooitje vervoeren en hem pas loslaten op de plek waar je met hem wilt zijn!
Veel plezier!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2005, 09:45:46 am »
Ja, ik bouw het met Sjakko ook op. Ik loop steeds een rondje met de honden. Ik ging steeds dichter bij een weg waar auto's voorbijkomen (ook ik had de angst dat ze weg zou fladderen van schrik). Ze is er nu aan gewend en toen ik haar weg ging brengen naar het logeeradres heb ik dat met haar op de hand gedaan.. Er was het risico dat er auto's rakelings langs zouden komen en dat gebeurde ook. Ik keerde me dan wel met mijn rug naar de auto toe, maar het ging goed. Zo went ze toch steeds meer aan dat soort dingen! ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2005, 17:43:15 pm »
Ja Michiel die angst ken ik!
Ik wil mijn aga ook leren naar buiten te gaan, maar na alle adviezen hier, ben ik gaan oefenen in de tuin. Het gaat in principe heel goed, BEHALVE als er een vliegtuig erg laag overkomt (er is hier veel laagvliegend verkeer), dan schrikt ze nog steeds zo dat ze van mijn schouder of borst afspringt. dat vind ik dan wel weer schrikken! (en ze vertikt het op mijn hand te blijven zitten!)
Dus komen wij vooralsnog niet verder dan de tuin. Maar je vogel meenemen en pas op de goede plek uit zijn transportkooitje halen, vind ik ook een goed idee!