Auteur Topic: met 3 papegaaien op gedragsconsult  (gelezen 6764 keer)

qliqi

• Gast
met 3 papegaaien op gedragsconsult
« Gepost op: januari 29, 2006, 10:03:20 am »
Met drie man en drie papegaaien togen we naar Meppel....
Het weer zat niet echt mee dus we waren iets later dan gepland en hadden helaas geen tijd de video's te bekijken of documentatie door te nemen die de assistente voor ons beschikbaar had :)

We hadden een goede vriend meegenomen en ieder van ons droeg een papegaai. Er werden twee standaardjes neergezet en Bobo en Rocko werden door vriend en partner daarop neergezet.... Ik droeg Kinky en terwijl ik aan Dr. Hooijmeijer uitlegde dat ik Kinky niet zomaar tussen de andere twee wilde parkeren vloog ze naar de grond en bleef achter zn buro - voor ons onzichtbaar zitten.  Hiermee begon onze 'opvoeding', ons werd gevraagd niet meer naar onze papegaaien te kijken en dus ook niet naar de kleine grondfladderaar. Hij illustreerde dit voor ons duidelijk door te dreigen dat elke volgende blik ons 5 euro zou gaan kosten. :( Ik was hier natuurlijk voor gewaarschuwd maar dat hielp niet veel - ongemerkt dwaalden mijn ogen een aantal malen af en keek ik toch even stiekum naar mn stel. Kostte me binnen 3 minuten 15 euro grmbl... (achteraf gelukkig wel figuurlijk ;)) Pieter heeft vervolgens de videocamera op de kast neergelegd - gericht op de tafel met ons stel zodat ik vanaf dat moment al een stuk minder moeite had met het niet kijken (al ging ik gedurende het consult regelmatig nog de fout in), ik zou ze immers thuis kunnen bekijken...

Intussen was de spraakwaterval gestart. In duidelijke woorden legde hij ons uit dat onze papegaaien door ons al in de allereerste instantie verkeerd worden begrepen

Riboet

• Gast
Re: met 3 papegaaien op gedragsconsult
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2006, 12:27:37 pm »
Prachtig verhaal. Goed beschreven en goed te volgen  :thumsup:! Dit is de eerste keer dat ik een leesbaar verslag van een gedragsconsult voor ogen heb  :thumsup:. Op de Grijze Pinoclub kwam een gedragsconsult bij bijna ieder adviesvraag als antwoord  maar op de vraag hoe zo'n gedragsconsult dan ging dan bleven de antwoorden onvolledig of vaag  :CENS.

Ik had wel altijd het idee dat de lessen van Hooijmeijer iets zouden kunnen toevoegen aan mijn manier van het omgaan met de grijzen. Het moest toch wel zo zijn dat er ook voor mij iets nieuws uit te halen zou zijn.

Moet heel eerlijk zeggen dat die droom na het lezen van jouw stuk in duigen is gevallen  :cry:. Wat Hooijmeijer met de gaaien gedaan heeft, is gewoon hondentraining! Ik kan niets anders concluderen! De regels, de plaats in het gezin bepalen, het negeren, het de andere kant opkijken, het belonen, het prijzen, het is allemaal hetzelfde als de moderne hondentraining waarin honden door middel van een positief effect (brokje, aai, beloning met de stem) zelf een gewenst gedrag aanleren!
Het enige verschil is dat Hooijmeijer zegt dat je een gaai niet rechtstreeks aan mag kijken, omdat het een prooidier is. Nou, dat geldt ook voor roofdieren als een hond hoor (en wil je een kat daar hebben, waar jij hem hebben wilt, moet je dat spelletje ook eens spelen; ik ben niet zo gek met katten, kijk ze aan tot ze wegdraaien, dan weet ik dat ze bij me wegblijven). Honden kijken elkaar ook niet rechtstreeks aan en doen ze dat wel (fixeren) dan kan je er vanuitgaan dat er tegengas gegeven wordt, meestal negatief.
Is met de gaaien dus net zo. Trouwens, wie van de forumleden vindt het leuk om zelf met de ogen gevolgd te worden?

Niets nieuws onder de zon dus. Wil een hond niet apporteren? Leg het apporteerblok dan eens daar waar hij het wel kan zien, maar niet kan pakken. Pak het blok idere dag, praat er tegen, aai het en wel zo dat het de hond het ziet en doe net of jij niet ziet dat hij het ziet. Wedden dat de eerstvolgende les het apporteerblok ineens machtig interessant is voor de hond? Goh, behandelen we onze gaaien niet net zo?

Op een jongehondentraining leer je dat een hond nooit kan communiceren zoals een mens en dat wij ons gedrag dus moeten aanpassen aan de hond en zijn taal moeten spreken. Hooijmeijer zegt precies hetzelfde dus!
Favo plukte en sinds ik de beginselen van mijn hondentraining erbij heb gepakt (negeren, maar in de gaten houden, dat zegt Hooijmeijer dus ook lees ik uit jouw stuk) en de paar elementen die ik begrepen heb uit de verschillende manieren waarop de 5 stappen beschreven worden, heb toegepast, gaat Favootje met sprongen vooruit en vliegt alweer van de ene naar de andere kant van de kamer, want de slagpennen zijn terug en het plukgedrag is geminimaliseerd tot ik zelf weer in de fout ga (want papegaaien blijven net als honden je uitproberen/reactie van je te krijgen en beiden interesseert het niet of dat positief of negatief is!)

Jammer dat ik niets nieuws meer uit zo'n gedragsconsult kan halen, wel prachtig om te weten dat ik, als je verhaal vergelijk met hoe ik met mijn gaaien (en honden) omga, dus toch op de juiste weg ben! :a036:

marian53

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2006, 12:35:01 pm »
leuk verhaal zeer zeker de moeie waard om te lezen  :thumsup:

pebblepoe

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2006, 16:14:25 pm »
Ja, zeer duidelijk omschreven. Daar kan iedereen tenmiste wat mee :thumsup:

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2006, 19:37:46 pm »
dit heb ik gelezen met intresse...ik heb mezelf al betrapt op fouten.
veel topics over bijten bijvoorbeeld kan hiermee opgelost worden.
wat doe ik het verschrikkelijk verkeerd.
we weten weer hoe we morgen de dag doorkomen om het goed te doen.
de vraag is enkel wie leert wie...hij u of jij hem? ik kies voor het eerste.

top artikel

Pascalle

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2006, 22:31:08 pm »
Leuk om te lezen!

Africangrey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2006, 23:35:18 pm »
Wat een prachtig verhaal! :thumsup:
Heb al veel gelezen over het 5-stappenplan en ik dacht dan altijd: ja, het zal wel!?...
Maar nu is me zoveel duidelijker geworden( in dit geval zijn ook belangrijke details beschreven, zodat het begrijpelijk overkomt), zal het waarschijnlijk nog een paar keer doorlezen.
Wellicht zullen er bruikbare tips bijzitten die ik kan gebruiken bij het opvoeden van mijn grijze van 11 weken oud ::)
Gr
Ineke

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2006, 10:24:54 am »
Mira, geweldig verslag! Ook ik heb nog nooit zo'n prachtig lang en duidelijk verslag gelezen. Wel herken ik uiteraard wat je verteld omdat ik Hooimejer zelf heb horen vertellen bij een workshop. Maar niemand die dit zo goed over kon brengen als jij! Dank je wel! :-*
En, zoals Riboet zegt: het werkt echt. Probleemgedrag verdwijnt als je dit goed toepast. Ik zelf ben niet altijd even consequent eerlijk gezegd (bijv. met niet reageren op leuke dingen, Sjakko en ik hebben over en weer acties en reactie, toch houd ik dat ook in de gaten in de vorm van: Ik zorg dat

qliqi

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 30, 2006, 10:56:21 am »
Ik had wel altijd het idee dat de lessen van Hooijmeijer iets zouden kunnen toevoegen aan mijn manier van het omgaan met de grijzen. Het moest toch wel zo zijn dat er ook voor mij iets nieuws uit te halen zou zijn.

Moet heel eerlijk zeggen dat die droom na het lezen van jouw stuk in duigen is gevallen
Jammer dat ik niets nieuws meer uit zo'n gedragsconsult kan halen, wel prachtig om te weten dat ik, als je verhaal vergelijk met hoe ik met mijn gaaien (en honden) omga, dus toch op de juiste weg ben! :a036:

hihi ja zelf zei hij al dat het eigenlijk allemaal heel logisch is. Als je dergelijke trainingen al eerder bent tegengekomen is dat alleen maar heerlijk - jij spaart je dit best wel prijzige gedragsconsult uit.  :thumsup:

Het handvat waarmee je aan de slag gaan bleek je al te hebben maar voor mensen voor wie dit nieuw is k

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: januari 30, 2006, 11:03:05 am »
Haha! Nee dat valt zeker niet mee! Het moet een gewoonte worden.. Ik pas bij mijn honden ook het negeren etc. toe en dat werkt fantastisch. Vooral bij de hond uit Corfu is het hard nodig. Ik zie heel duidelijk het verschil in benadering van mijn man en mij naar deze hond. Als Argos begint te klieren, draai ik mijn hoofd weg en reageer niet. Of ik zeg: wegwezen nu en negeer hem verder. Hij gehoorzaamt dan direct. Ton gaat boos worden en boos naar hem zitten kijken, waarop Argos dus nog meer gaat klieren en uitdagen...  :)

qliqi

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 30, 2006, 11:12:49 am »
eerlijkheid gebied me toch een kleine kanttekening te maken........

de redenen naar Meppel te gaan waren voor mij in de eerste instantie als 1e Rocko's bijtgedrag, 2e Bobo's gemekker wat af en toe de spuigaten uitloopt en ten 3e Kinky's 'pitbullgedrag'. Ik had natuurlijk van alle adviezen op diverse fora al een aantal in praktijk proberen te brengen maar aangezien ik het niet verbeterde maar eerder leek te verslechteren dacht ik: "ik ga eens kijken in Meppel, baat het niet...."

Ik ging voor een GEDRAGSCONSULT dus en voor niets anders. Van diverse zijden was ik al gewaarschuwd voor de gepeperde rekening waarmee mensen soms ongevraagd opgezadeld werden en ik die welliswaar pelletvoeding geef aan mijn papegaaien maar niet het merk dat deze vogelarts promoot en importeert heb dan ook wijselijk vooraf in het midden gelaten WELKE pelletvoeding ik mijn papegaaien gaf.

Tijdens het nakijken van de ontlasting en het wegen en nakijken van de papegaaien werd mij verteld dat ze in een goede conditie verkeerden. Het was te zien aan de glans op hun koppies - zo werd mij verteld - dat de pelletvoeding zijn werk deed.

Aan het einde van het consult werd ons gevraagd of we palmolie hadden, het was noodzakelijk onze vogels dit bij te voeden aangezien dit in Harrisson niet aanwezig (of wellicht onvoldoende aanwezig) was. Ik heb toen pas gemeld dat wij geen Harrisson maar Eco-Bird voeden en de onvermijdelijke discussie over voeding laaide weer op

Eenmaal bij de balie was de rekening gepeperd, mijn partner zag een aantal zakjes liggen waaronder olie, juvinille en andere zaken waarvan we nog steeds niet weten wat het was.

Niet besteld = niet afgenomen. (al was ik met de olie wel accoord gegaan). Moet zeggen dat ik van zowel zijn gedragsconsult
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 14:57:31 pm door qliqi »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: januari 30, 2006, 11:27:27 am »
Goed gedaan! De meesten laten zich overdonderen hoor! :thumsup: Als je gewoon palmnoten bijgeeft krijgen ze voldoende en is de palmolie ook niet nodig lijkt me!! ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 30, 2006, 13:00:30 pm »
Hai Mira en Loes,

Citaat
Ik ging voor een GEDRAGSCONSULT dus en voor niets anders. Van diverse zijden was ik al gewaarschuwd voor de gepeperde rekening waarmee mensen soms ongevraagd opgezadeld werden en ik die welliswaar pelletvoeding geef aan mijn papegaaien maar niet het merk dat deze vogelarts promoot en importeert heb dan ook wijselijk vooraf in het midden gelaten WELKE pelletvoeding ik mijn papegaaien gaf

Ik heb toch helemaal geen commentaar gegeven  ???;D  ;D

Citaat
Tijdens het nakijken van de ontlasting en het wegen en nakijken van de papegaaien werd mij verteld dat ze in een goede conditie verkeerden. Het was te zien aan de glans op hun koppies - zo werd mij verteld - dat de pelletvoeding zijn werk deed

Fijn  :thumsup: dat hij Ecobird , als goede voeding erkend , mijn complimenten voor Dr.H,

:thumsup: g Frank

billy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 30, 2006, 23:26:38 pm »
eerlijkheid gebied me toch een kleine kanttekening te maken........

de redenen naar Meppel te gaan waren voor mij in de eerste instantie als 1e Rocko's bijtgedrag, 2e Bobo's gemekker wat af en toe de spuigaten uitloopt en ten 3e Kinky's 'pitbullgedrag'. Ik had natuurlijk van alle adviezen op diverse fora al een aantal in praktijk proberen te brengen maar aangezien ik het niet verbeterde maar eerder leek te verslechteren dacht ik: "ik ga eens kijken in Meppel, baat het niet...."

Ik ging voor een GEDRAGSCONSULT dus en voor niets anders. Van diverse zijden was ik al gewaarschuwd voor de gepeperde rekening waarmee mensen soms ongevraagd opgezadeld werden en ik die welliswaar pelletvoeding geef aan mijn papegaaien maar niet het merk dat deze vogelarts promoot en importeert heb dan ook wijselijk vooraf in het midden gelaten WELKE pelletvoeding ik mijn papegaaien gaf.

Tijdens het nakijken van de ontlasting en het wegen en nakijken van de papegaaien werd mij verteld dat ze in een goede conditie verkeerden. Het was te zien aan de glans op hun koppies - zo werd mij verteld - dat de pelletvoeding zijn werk deed.

Aan het einde van het consult werd ons gevraagd of we palmolie hadden, het was noodzakelijk onze vogels dit bij te voeden aangezien dit in Harrisson niet aanwezig (of wellicht onvoldoende aanwezig) was. Ik heb toen pas gemeld dat wij geen Harrisson maar Eco-Bird voeden en de onvermijdelijke discussie over voeding laaide weer op

Eenmaal bij de balie was de rekening gepeperd, mijn partner zag een aantal zakjes liggen waaronder olie, juvinille en andere zaken waarvan we nog steeds niet weten wat het was.

Niet besteld = niet afgenomen. (al was ik met de olie wel accoord gegaan). Moet zeggen dat ik van zowel zijn gedragsconsult

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 30, 2006, 23:58:46 pm »
Hai Els,

Citaat
Wel leuk om te weten dat de eco ook zo goed is.

wel even correct neer zetten he  ;) , Dr H. ""vindt"" Ecobird net zo goed als Harissons  :thumsup: ,

:thumsup: g Frank