Prachtig verhaal. Goed beschreven en goed te volgen

! Dit is de eerste keer dat ik een leesbaar verslag van een gedragsconsult voor ogen heb

. Op de Grijze Pinoclub kwam een gedragsconsult bij bijna ieder adviesvraag als antwoord maar op de vraag hoe zo'n gedragsconsult dan ging dan bleven de antwoorden onvolledig of vaag

.
Ik had wel altijd het idee dat de lessen van Hooijmeijer iets zouden kunnen toevoegen aan mijn manier van het omgaan met de grijzen. Het moest toch wel zo zijn dat er ook voor mij iets nieuws uit te halen zou zijn.
Moet heel eerlijk zeggen dat die droom na het lezen van jouw stuk in duigen is gevallen

. Wat Hooijmeijer met de gaaien gedaan heeft, is gewoon hondentraining! Ik kan niets anders concluderen! De regels, de plaats in het gezin bepalen, het negeren, het de andere kant opkijken, het belonen, het prijzen, het is allemaal hetzelfde als de moderne hondentraining waarin honden door middel van een positief effect (brokje, aai, beloning met de stem) zelf een gewenst gedrag aanleren!
Het enige verschil is dat Hooijmeijer zegt dat je een gaai niet rechtstreeks aan mag kijken, omdat het een prooidier is. Nou, dat geldt ook voor roofdieren als een hond hoor (en wil je een kat daar hebben, waar jij hem hebben wilt, moet je dat spelletje ook eens spelen; ik ben niet zo gek met katten, kijk ze aan tot ze wegdraaien, dan weet ik dat ze bij me wegblijven). Honden kijken elkaar ook niet rechtstreeks aan en doen ze dat wel (fixeren) dan kan je er vanuitgaan dat er tegengas gegeven wordt, meestal negatief.
Is met de gaaien dus net zo. Trouwens, wie van de forumleden vindt het leuk om zelf met de ogen gevolgd te worden?
Niets nieuws onder de zon dus. Wil een hond niet apporteren? Leg het apporteerblok dan eens daar waar hij het wel kan zien, maar niet kan pakken. Pak het blok idere dag, praat er tegen, aai het en wel zo dat het de hond het ziet en doe net of jij niet ziet dat hij het ziet. Wedden dat de eerstvolgende les het apporteerblok ineens machtig interessant is voor de hond? Goh, behandelen we onze gaaien niet net zo?
Op een jongehondentraining leer je dat een hond nooit kan communiceren zoals een mens en dat wij ons gedrag dus moeten aanpassen aan de hond en zijn taal moeten spreken. Hooijmeijer zegt precies hetzelfde dus!
Favo plukte en sinds ik de beginselen van mijn hondentraining erbij heb gepakt (negeren, maar in de gaten houden, dat zegt Hooijmeijer dus ook lees ik uit jouw stuk) en de paar elementen die ik begrepen heb uit de verschillende manieren waarop de 5 stappen beschreven worden, heb toegepast, gaat Favootje met sprongen vooruit en vliegt alweer van de ene naar de andere kant van de kamer, want de slagpennen zijn terug en het plukgedrag is geminimaliseerd tot ik zelf weer in de fout ga (want papegaaien blijven net als honden je uitproberen/reactie van je te krijgen en beiden interesseert het niet of dat positief of negatief is!)
Jammer dat ik niets nieuws meer uit zo'n gedragsconsult kan halen, wel prachtig om te weten dat ik, als je verhaal vergelijk met hoe ik met mijn gaaien (en honden) omga, dus toch op de juiste weg ben!