ik heb al diverse keren met de papegaaienplaza gebeld(daar komt hij vandaan) en ze heeft wel allerei tips gegeven maar niks werkt!Ze heeft het voorstel gedaan dat zij hem dan zelfstandig gaat leren worden
Dat hadden ze al moeten doen voordat ze hem verkochten

! Kan me hier zo kwaad om maken. Waarom niet zelfstandige gaaien verkopen of aanschaffen?!? Weer een probleemgaai erbij! Zonder dat dat nodig was! Bahbah.
Oke, terug bij af. Nieuwe start.
Ochtendpap laten vervallen. Neerzetten: appel geprakt met eikrachtvoer. Dan wat zacht fruit en groente erbij. Gewoon laten staan, vogel negeren. Niet continu gaan zitten kijken of en wat ie eet! Hoe vaker jij kijkt en zenuwachtig gaat doen, hoe minder de vogel zal proberen zijn honger te stillen, want ja, hij heeft aandacht (negatieve aandacht is ook aandacht) en manipuleert en dat doet ie dus goed al! Een grijze van 13 weken bijt echt niet van de honger, daar hebben ze andere signalen voor, hij bijt omdat ie iets gedaan wil krijgen van je en wat blijkbaar lukt.
Zaadjes wegzetten in een bak met water.
De vogel niet te veel vermoeien met uit de kooi, spelen en dergelijke. Laat hem maar mooi zelf uitzoeken wat jij van hem verlangt. Als ie alleen is, geen aandacht krijgt, zal hij uiteindelijk wel wat anders verzinnen en dan komt ie vanzelf bij dat lekker ruikende eikrachtvoer uit.
's Avonds wat pap geven, maar niet een overvolle krop. Genoeg om de ergste honger te stillen, maar niet genoeg om weer 24 uur van te leven, want anders heeft het nog geen zin om zelfstandig te worden.
De volgende dag zaadjes heel goed afspoelen. En neerzetten voor de vogel. Weer eikrachtvoer met appel en of paprika en komkommer. En hetzelfde ritueel. Niet teveel afleiden, niet teveel kijken of en hoeveel en wat ie eet. Dat zie je later wel aan de voerbakken. En als je toch wilt kijken, eet dan eens appel in zijn nabijheid, maar NIET geven, maar wel overdreven laten zien.
Volgende dag weer hetzelfde ritueel. Geweekte zaadjes, appel, eikrachtvoer, groente fruit, gehakte en fijngemaakte pellets etc.. Papvoeding afbouwen. Overdreven eten in zijn gezichtsveld en na een dag of twee mag je het ook wel geven (als ie dan niet ook al zelfstandig is gaan eten). Ik denk dat ik jouw vogel binnen een week op zelfstandigheid heb.
En als de geweekte zaadjes goed gaan, gewoon normale zaadjes neerzetten. Ze hebben heel lang werk met hun eerste zelfgepelde zaadje. Daarom laat ik zelfstandig worden gaaien ook heel lang met rust. Waar een volwassen ervaren gaai 10 zaadjes in een paar seconden weg telt, heeft een zelfstandig wordende babygaai minuten nodig! Vandaar ook mijn advies om toch vooral niet te gaan zenuwen bij je grijze als ie nog niet zelf eten wil. Hij heeft die rust ook nodig.
Succes.