Auteur Topic: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag  (gelezen 15754 keer)

Riboet

• Gast
Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag
« Gepost op: augustus 22, 2006, 08:26:22 am »

Dit topic is een afsplitsing van dit topic

bij proppertje die ik kocht toen hij 8 weken was  ben ik heel lang doorgegaan met pap geven , op een gegeven moment heb ikzelf een mengseltje van beschuit eivoer wat zaadjes yoghurt   en roosvice gemaakt  en hij vond het zaliig  ik geloof omdat we het beide leuk vonden dat hij 6 maanden was en het toen niet meer hoefde (...)
bij het nieuwe grijsje ga ik ook door tot een week of 12 met die poeder en dan nog 1 a 2x daags met mijn eigen brouwseltje ,ben benieuwd of die het ook vol houdt tot 6 maanden

Dit meen je toch niet he?  :o :o :angry: :angry: Dus je gaat expres een probleemgaai creeeren omdat JIJ het leuk vindt dat een papegaai met jouw verzonnen en allesbehalve verantwoorde (een vogel verteert geen melkproducten) dieet zo lang mogelijk onzelfstandig moet blijven? Ben jij wel lekker? Heb je je wel eens echt verdiept in een papegaaienleven? Een grijze is normaal gesproken en bij een verantwoorde kweker of vogelliefhebber met een week of 12 zelfstandig! En zo hoort het! Je gaat een mens toch ook niet tot zijn zesde borstvoeding geven, om te kijken hoe lang JIJ dat vol kan houden???

Laat een vogel toch eens een vogel zijn! Als je wilt verzorgen en betuttelen, neem dan een barbiepop ofzo! Daar is namelijk geen dierenleven en -welzijn mee gemoeid!
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2006, 17:42:38 pm door Pascallo.NL »

proppertje

• Gast
Re: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2006, 10:26:03 am »
Dit meen je toch niet he?  :o :o :angry: :angry: Dus je gaat expres een probleemgaai creeeren omdat JIJ het leuk vindt dat een papegaai met jouw verzonnen en allesbehalve verantwoorde (een vogel verteert geen melkproducten) dieet zo lang mogelijk onzelfstandig moet blijven? Ben jij wel lekker? Heb je je wel eens echt verdiept in een papegaaienleven? Een grijze is normaal gesproken en bij een verantwoorde kweker of vogelliefhebber met een week of 12 zelfstandig! En zo hoort het! Je gaat een mens toch ook niet tot zijn zesde borstvoeding geven, om te kijken hoe lang JIJ dat vol kan houden???

Laat een vogel toch eens een vogel zijn! Als je wilt verzorgen en betuttelen, neem dan een barbiepop ofzo! Daar is namelijk geen dierenleven en -welzijn mee gemoeid!

Pardon ???  AANVALLEHHHHH   zo lees ik jou mail als ik antwoord geef hoe IK het doe  ,mijn gaaien probleemgaaien ?
ik lees hier niet anders als plukkende grijsjes  of aanvallende vogels ,heb ik geen last van hoor !en melkproducten niet verteren? verdiep je eens iets meer in de voeding joh , denk je dat ze een liter krijgen of zo ? ik ga ook niet tot 6 maanden met een lepeltje zitten tuttelen ik pleur gewoon zijn bakkie op tafel ,barbiepoppen? koop ze zelf ik heb ze nooit gehad ?  borstvoeding heb ik maar even gegeven ik had geen tijd maar moest met mijn gaaien spelen ,ik had het papje nog wel langer vol gehouden hoor maar hij stopte er zelf mee ,denk je trouwens dat hij alleen dat prutje at ? nee daarnaast zijn gewone fruit groente en zaden en zelfs  ohhh god wat erg   een pinda voor het slapen gaan !ik las in een oud topic dat je zelf zit te klooien met een plukkende grijze , doe je zelf niet iets fout dan ? ik vind je antwoord naar mij beneden alle peil ,  en ik wens je veel mensenkennis en wijsheid toe !

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2006, 10:35:38 am »
Hoho, jongens (meisjes bedoel ik eigenlijk) willen jullie aub op een andere toon hierover verder ervaringen uitwisselen?

Ik vind het ook echt heel erg jammer dat veel gaaien die nog pap krijgen zoveel problemen kunnen krijgen, vaak idd. door de toegeeflijkheid van de baasjes, het te veel aandacht geven aan het niet eten en het dus toegeven aan papjes...  :(

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2006, 10:41:10 am »
Nou zeg!  :o  Kan wel iets minder!

Het word alleen met de goede bedoelingen gezegd. En een gaai van 6 maanden op de pap is idd niet goed voor hem. Hij hoort en moet dan al zelfstandig zijn. Hij krijgt dagelijks verkeerde voeding binnen!

ohhh god wat erg een pinda voor het slapen gaan !
Toevallig is dit wel heel slecht voor je gaai.

Voor degene die dit lezen en die een baby willen aanschaffen. Doe dat alsjeblieft niet. De kans dat er problemen komen is erg groot!

Sanco

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2006, 11:24:12 am »

Pardon ???  AANVALLEHHHHH   zo lees ik jou mail als ik antwoord geef hoe IK het doe  ,mijn gaaien probleemgaaien ?
ik lees hier niet anders als plukkende grijsjes  of aanvallende vogels ,heb ik geen last van hoor !en melkproducten niet verteren? verdiep je eens iets meer in de voeding joh , denk je dat ze een liter krijgen of zo ? ik ga ook niet tot 6 maanden met een lepeltje zitten tuttelen ik pleur gewoon zijn bakkie op tafel ,barbiepoppen? koop ze zelf ik heb ze nooit gehad ?  borstvoeding heb ik maar even gegeven ik had geen tijd maar moest met mijn gaaien spelen ,ik had het papje nog wel langer vol gehouden hoor maar hij stopte er zelf mee ,denk je trouwens dat hij alleen dat prutje at ? nee daarnaast zijn gewone fruit groente en zaden en zelfs  ohhh god wat erg   een pinda voor het slapen gaan !ik las in een oud topic dat je zelf zit te klooien met een plukkende grijze , doe je zelf niet iets fout dan ? ik vind je antwoord naar mij beneden alle peil ,  en ik wens je veel mensenkennis en wijsheid toe !

Ik vind de reactie van Riboet helemaal niet zo gek. Ik kan me voorstellen dat als zij jouw verhaalzo leest zij zo reageert. Natuurlijk weet ze niet precies hoe het er bij jou thuis aan toe gaat maar het klinkt inderdaad wel een beetje gek dat je hem aan de pap wilt houden tot 6 maanden. Zij wil alleen maar voorkomen dat jij problemen met je gaai krijgt. voorkomen is beter dan genezen zeggen ze dan toch? ;) En ik vind het van jou niet eerlijk, zelfs een beetje gemeen, dat jij tegen haar zegt dat ze met een plukkende papegaai zit te klooien misschien kwam Riboet in haar reactie want aanvallend over, maar vergeet niet dat iedereen het hier gewoon het beste voor heeft met papegaaien en dat ze dat niet doet om jou persoonlijk aan te vallen..

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2006, 12:29:02 pm »
Whahaha, ik met een plukkende gaai klooien????? Hee, dame, als je dan toch mijn berichten terug leest, zie je dat ik die plukkende grijze genezen heb van zijn plukgedrag! Maar dat weet je natuurlijk niet te vermelden he? Want dat pastte niet in je reactie  :)  ;D ;D. Dan zou je je zinnetje meteen weer ontkrachtigen. Hee, en ik ben er eigenlijk best wel trots op dat ik een plukker had!  Want juist door het plukgedrag van mijn lievelingetje en FAVOrietje heb ik geleerd dat het toch vooral heel belangrijk is om geen betuttelingsgedrag (wat je bereikt met alsmaar pap blijven geven) moet gaan hebben, maar dat het belangrijk is dat je een vogel vooral ook een vogel moet laten zijn. Ja hoor, de hele wereld mag weten dat ik een moeilijke gaai in mijn bestand heb zitten  :a036:! En dat ik nog altijd moet oppassen dat ze niet weer in hetzelfde gedrag vervalt, maar dat ik er trots op ben  :thumsup: en heel erg blij dat ze juist bij mij zit, omdat ik zo verschrikkelijk veel van haar geleerd heb en nog leer  :hart:!

En waarschijnlijk heb je ook gelezen dat al mijn grijzen wel zelfstandig zijn met 12 weken en dat ik ze niet tot 6 maanden nog met pap hoef te voeren, maar dat meld je ook niet, want dat pastte ook niet. Hoeft ook niet, hoor. Ik ben niet alwetend en ik sta altijd open voor een leerproces. Sterker nog: bij ieder nieuw nestje leer ik nog steeds en ik hoop nog veel meer te leren. Maar ik houd wel steeds in mijn achterhoofd hoe mijn eventuele adviezen of ervaringsberichten op een forum waar beginners en gevorderden in de papegaaihouderij meelezen overkomen en als ik dan jouw advies lees dat je een grijze tot zijn 12e week aan de 'poeder' gaat houden in een topic waarin iemand probeert juist zijn grijze zelfstandig te krijgen, dan vind ik dat een heeeeeeel eng advies! Zelfs een natuurbroed is op die leeftijd al zelfstandig! Je gaat dus dwars tegen de natuur van de vogel in! En juist dat tegen de natuur van die vogel in gaan, is reden voor vogels om ander gedrag te gaan vertonen.

Maar goed, je weet het blijkbaar beter dan de eigen natuur van de gaaien. Gelukkig trof je een gaai die eigenwijzer was dan jij (hihi, een van de weinige keren dat je niet eigenwijzer dan je gaai hoeft te zijn) en na 6 maanden toch maar eens geen pap meer wilde hebben.
Ben trots op je gaaitje. Zou een leuk maatje voor Favo kunnen zijn  :), denk dat ze in karakter wel wat overheen komen  ;).

TWEETY

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2006, 13:07:11 pm »
 :help:  oeioei !!
het is hier precies oorlog :seestars:

ik heb met tweety daar gelukkig geen problemen mee gehad.
ik heb gewoon de planning van de kweker gevolgd, langzaam de pap afgebouwen en na 12 weken at ze zelfstandig,
ik heb na ong. 10 weken al zaadjes en fruit op de bodem gezet en dat ging vanzelf ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2006, 14:06:39 pm »
:help:  oeioei !!
het is hier precies oorlog :seestars:

cheesy2

Koko

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2006, 15:47:25 pm »
nou ik kan me de reactie van Heleen best begrijpen, zij wordt aardig aangevallen door Riboet.
Riboet had haar berichtje ook anders in kunnen pakken.
van goh Heleen ik vindt het niet zo verstandig van je om tot 6 maanden pap te geven en wel om die en die reden
dat was heel anders overgekomen lijkt mij

is er overigens al een topic over handopfok, hoe vaak per dag pap en wanneer bouw je het af en hoe, wanneer ga je ander voer geven ?
de mensen die hier ervaring mee hebben open een topic hier over, lijkt mij zeer leerzaam
of bestaat het al
Groetjes
Boudewijn

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2006, 15:53:09 pm »
Ik ben bang dat je met een sticky/informatief topic over handopfok het alleen maar gaat aanmoedigen. Omdat mensen dan precies op een rij hebben, wat ze moeten doen. En het makkelijker voor ze maakt om er aan tegaan beginnen.
Terwijl het even goed mis kan gaan!

:CENS

proppertje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2006, 15:58:59 pm »
Hoho, jongens (meisjes bedoel ik eigenlijk) willen jullie aub op een andere toon hierover verder ervaringen uitwisselen?

Ik vind het ook echt heel erg jammer dat veel gaaien die nog pap krijgen zoveel problemen kunnen krijgen, vaak idd. door de toegeeflijkheid van de baasjes, het te veel aandacht geven aan het niet eten en het dus toegeven aan papjes...  :( 

ik pak altijd de toon op waarop ik aangeschreven wordt en ik snap ook niet waarom mensen problemen hebben met het stoppen met pap voeren proppertje vrat al van alles met 10 weken  het papje was gewoon omdat ik hem blijvend wil leren iets papperigs te eten  altijd handig met medicijnen ingeven indien nodig dan kan ook dat zonder dwang gebeuren ,en een theelepeltje yoghurt geef ik hem nog wel eens en vaak haalt hij daar zijn snavel voor op , :)

edit Corina: Quote goed gezet!
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2006, 16:00:16 pm door Cosch »

proppertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:05:30 pm »
Nou zeg!  :o  Kan wel iets minder!

Het word alleen met de goede bedoelingen gezegd. En een gaai van 6 maanden op de pap is idd niet goed voor hem. Hij hoort en moet dan al zelfstandig zijn. Hij krijgt dagelijks verkeerde voeding binnen!
Toevallig is dit wel heel slecht voor je gaai.

Voor degene die dit lezen en die een baby willen aanschaffen. Doe dat alsjeblieft niet. De kans dat er problemen komen is erg groot

ja dat vond ik ook dat het iets minder kon ,ook ik zei het met de beste bedoeling gewoon hoe ik het doe
lees even iets beter a.u.b. want mijn gaai kreeg niet alleen dat papje  en at al zeer zelfstandig  ,je kan ze nl ook dingen aanleren door te belonen met lekkers en in zijn geval was hij verzot op mijn beschuitpapje waar niets slechts aan is ,en tot nu toe krijgt hijdagelijks zeer gezonde voeding binnen  en buiten want met mooi weer is hij buiten , een pinda per dag  of twee daar is nog geen gaai van doodgegaan dus waarom zou dit slecht zijn ? ik heb er hier een die is tussen de 60 en 70 jaar en hij eet dagelijks een pinda voor het slapen gaan .het is uiteraard met alles overdaad schaad !
Citaat

edit Loes quotes goedgezet
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2006, 16:07:33 pm door Loes »

proppertje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:07:18 pm »
Ik vind de reactie van Riboet helemaal niet zo gek. Ik kan me voorstellen dat als zij jouw verhaalzo leest zij zo reageert. Natuurlijk weet ze niet precies hoe het er bij jou thuis aan toe gaat maar het klinkt inderdaad wel een beetje gek dat je hem aan de pap wilt houden tot 6 maanden. Zij wil alleen maar voorkomen dat jij problemen met je gaai krijgt. voorkomen is beter dan genezen zeggen ze dan toch? ;) En ik vind het van jou niet eerlijk, zelfs een beetje gemeen, dat jij tegen haar zegt dat ze met een plukkende papegaai zit te klooien misschien kwam Riboet in haar reactie want aanvallend over, maar vergeet niet dat iedereen het hier gewoon het beste voor heeft met papegaaien en dat ze dat niet doet om jou persoonlijk aan te vallen..

ohhh? nou daar houden we het dan maar op  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:08:42 pm »
Zelf een vogel met handopfok groot brengen heeft geen enkel voordeel. alleen mara risico's. Een vogel die door een ervaren kweker met de hand is groot gebracht is net zo tam naar jou als een vogel die door je zelf is grootgebracht!

Een waarschuwings topic voor handopfok is geen waarschuwings topic, als je gaat vermelden hoe iemand een vogel groot moet brengen met handopfok!  :CENS
Maar idd de verleiding zal er altijd blijven. Maar elk probleem bij handopfok zal een individueel probleem zijn.

Wel interessant om het er zo over te hebben.  :thumsup:

proppertje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:14:15 pm »
Whahaha, ik met een plukkende gaai klooien????? Hee, dame, als je dan toch mijn berichten terug leest, zie je dat ik die plukkende grijze genezen heb van zijn plukgedrag! Maar dat weet je natuurlijk niet te vermelden he? Want dat pastte niet in je reactie  :)  ;D ;D. Dan zou je je zinnetje meteen weer ontkrachtigen. Hee, en ik ben er eigenlijk best wel trots op dat ik een plukker had!  Want juist door het plukgedrag van mijn lievelingetje en FAVOrietje heb ik geleerd dat het toch vooral heel belangrijk is om geen betuttelingsgedrag (wat je bereikt met alsmaar pap blijven geven) moet gaan hebben, maar dat het belangrijk is dat je een vogel vooral ook een vogel moet laten zijn. Ja hoor, de hele wereld mag weten dat ik een moeilijke gaai in mijn bestand heb zitten  :a036:! En dat ik nog altijd moet oppassen dat ze niet weer in hetzelfde gedrag vervalt, maar dat ik er trots op ben  :thumsup: en heel erg blij dat ze juist bij mij zit, omdat ik zo verschrikkelijk veel van haar geleerd heb en nog leer  :hart:!

En waarschijnlijk heb je ook gelezen dat al mijn grijzen wel zelfstandig zijn met 12 weken en dat ik ze niet tot 6 maanden nog met pap hoef te voeren, maar dat meld je ook niet, want dat pastte ook niet. Hoeft ook niet, hoor. Ik ben niet alwetend en ik sta altijd open voor een leerproces. Sterker nog: bij ieder nieuw nestje leer ik nog steeds en ik hoop nog veel meer te leren. Maar ik houd wel steeds in mijn achterhoofd hoe mijn eventuele adviezen of ervaringsberichten op een forum waar beginners en gevorderden in de papegaaihouderij meelezen overkomen en als ik dan jouw advies lees dat je een grijze tot zijn 12e week aan de 'poeder' gaat houden in een topic waarin iemand probeert juist zijn grijze zelfstandig te krijgen, dan vind ik dat een heeeeeeel eng advies! Zelfs een natuurbroed is op die leeftijd al zelfstandig! Je gaat dus dwars tegen de natuur van de vogel in! En juist dat tegen de natuur van die vogel in gaan, is reden voor vogels om ander gedrag te gaan vertonen.

Maar goed, je weet het blijkbaar beter dan de eigen natuur van de gaaien. Gelukkig trof je een gaai die eigenwijzer was dan jij (hihi, een van de weinige keren dat je niet eigenwijzer dan je gaai hoeft te zijn) en na 6 maanden toch maar eens geen pap meer wilde hebben.
Ben trots op je gaaitje. Zou een leuk maatje voor Favo kunnen zijn  :), denk dat ze in karakter wel wat overheen komen  ;).

tja ik kan dit helemaal gaan beantwoorden  maar waarom  we hebben het beste voor met onze vogels  en als je goed leest  dan weet je ook waarom ik hem nu zelfs nog wel eens wat papperigs geef ,
verders zou ik me doodschamen als ik een plukker had  maar dat is mijn bescheiden mening  als jij er trots op bent is dat je goed recht toch ?
ik gaf geen advies hoor ik zei hoe ik het gedaan had en nog doe , en daarnaast vertel ik even dat ik geen plukkers geen schreeuwers en geen andere gedragsgestoorde vogels heb en daar ben ik dan weer trots op ,voorzover je daar trots op mag zijn want ik vind dat de normaalste zaak van de wereld als je vogels wilt houden ,