Auteur Topic: probleem met zelfstandig worden  (gelezen 7234 keer)

babalou

• Gast
probleem met zelfstandig worden
« Gepost op: augustus 21, 2006, 23:06:23 pm »
hallo
zoals de meeste weten heb ik een grijsje hij is nu 13 1/2 week en hij weigert zelfstandig te worden :(
ik bied hem van alles aan o.a pellets ,pellets geweekt,eivoer ,fruit ,zaden je kan het zo gek niet opnoemen of ik heb het geprobeerd!!
maar meneer speelt ermee neemt af en toe een hapje maar gaat vervolgens weer om pap zitten schreeuwen en dan ook echt schreeuwen.
HIj krijgt nu s`morgens een beetje pap en dan sàvonds voor ik na bed ga ,maar hij heeft echt honger (is ook wel logisch als je verder niks eet) maar als ik hem vol blijf proppen met pap gaat hij nooit eten :cry:
Ook doet hij als hij de kans krijgt (kan best dat dit door de honger komt want hij assioceert mijn handen met pap)mijn bijten waar hij maar kan en dan bedoel ik echt dat het heel veel pijn doet>
ik heb al diverse keren met de papegaaienplaza gebeld(daar komt hij vandaan) en ze heeft wel allerei tips gegeven maar niks werkt!Ze heeft het voorstel gedaan dat zij hem dan zelfstandig gaat leren worden ,maar dan zit hij in de winkel tussen andere (baby)gaaien en dat durf ik niet aan want hij is getest en alles was oke en dat weet ik dus niet van de baby`s die er nu zitten.
Hebben jullie misschien tips??? :help:
alle tips zijn welkom  ;)

Cosch

• Gast
Re: probleem met zelfstandig worden
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2006, 23:45:19 pm »
Oei wat lastig! Ik heb geen ervaring met pap en jonge gaaien.
Ik denk dat ik een Vogelarts zou bellen en advies vragen!  :CENS

misschiern dat iemand je hier kan helpen!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2006, 23:59:39 pm »
ik hoop dat chantal dit leest die heeft toch nog ééntje aan de pap dacht ik
toch succes ermee

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2006, 07:47:50 am »
hoi babalou

je kunt hem denk beter smorgens geen pap meer  geven maar zijn zaad en pellets en fruit
zo heeft hij heel de dag de tijd om te eten ,als hij er mee speelt zal hij er ook wel iets van eten .
en savonds zijn pap geven .

gr angelina

proppertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2006, 07:50:17 am »
bij proppertje die ik kocht toen hij 8 weken was  ben ik heel lang doorgegaan met pap geven , op een gegeven moment heb ikzelf een mengseltje van beschuit eivoer wat zaadjes yoghurt   en roosvice gemaakt  en hij vond het zaliig  ik geloof omdat we het beide leuk vonden dat hij 6 maanden was en het toen niet meer hoefde   hij kreeg dit nog 2 x daags en ik ging zelf voor de kooi staan met stukjes appel  banaan of wat anders en begon smakelijk te eten  steeds zeggend  ohhh wat lekker zeg   proppertje proeven?  hij werd zo nieuwsgierig dat hij graag wilde proeven ,steeds de hoeveelheid pap verminderen kan ook werken , en als ik nu met een lepeltje met lekkers aankomt wil hij dat niet ,omdat grote vogels geen pap meer eten heeft koko hem verteld , :)
bij het nieuwe grijsje ga ik ook door tot een week of 12 met die poeder en dan nog 1 a 2x daags met mijn eigen brouwseltje ,ben benieuwd of die het ook vol houdt tot 6 maanden , succes met afbouwen en denk maar zo  sommige kinderen lurken ook lang aan de fles of borst  ;D

groetjes heleen

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2006, 08:14:56 am »
ik heb al diverse keren met de papegaaienplaza gebeld(daar komt hij vandaan) en ze heeft wel allerei tips gegeven maar niks werkt!Ze heeft het voorstel gedaan dat zij hem dan zelfstandig gaat leren worden

Dat hadden ze al moeten doen voordat ze hem verkochten  :angry: :angry:! Kan me hier zo kwaad om maken. Waarom niet zelfstandige gaaien verkopen of aanschaffen?!? Weer een probleemgaai erbij! Zonder dat dat nodig was! Bahbah.

Oke, terug bij af. Nieuwe start.

Ochtendpap laten vervallen. Neerzetten: appel geprakt met eikrachtvoer. Dan wat zacht fruit en groente erbij. Gewoon laten staan, vogel negeren. Niet continu gaan zitten kijken of en wat ie eet! Hoe vaker jij kijkt en zenuwachtig gaat doen, hoe minder de vogel zal proberen zijn honger te stillen, want ja, hij heeft aandacht (negatieve aandacht is ook aandacht) en manipuleert en dat doet ie dus goed al! Een grijze van 13 weken bijt echt niet van de honger, daar hebben ze andere signalen voor, hij bijt omdat ie iets gedaan wil krijgen van je en wat blijkbaar lukt.

Zaadjes wegzetten in een bak met water.
De vogel niet te veel vermoeien met uit de kooi, spelen en dergelijke. Laat hem maar mooi zelf uitzoeken wat jij van hem verlangt. Als ie alleen is, geen aandacht krijgt, zal hij uiteindelijk wel wat anders verzinnen en dan komt ie vanzelf bij dat lekker ruikende eikrachtvoer uit.
's Avonds wat pap geven, maar niet een overvolle krop. Genoeg om de ergste honger te stillen, maar niet genoeg om weer 24 uur van te leven, want anders heeft het nog geen zin om zelfstandig te worden.

De volgende dag zaadjes heel goed afspoelen. En neerzetten voor de vogel. Weer eikrachtvoer met appel en of paprika en komkommer. En hetzelfde ritueel.  Niet teveel afleiden, niet teveel kijken of en hoeveel en wat ie eet. Dat zie je later wel aan de voerbakken. En als je toch wilt kijken, eet dan eens appel in zijn nabijheid, maar NIET geven, maar wel overdreven laten zien.

Volgende dag weer hetzelfde ritueel. Geweekte zaadjes, appel, eikrachtvoer, groente fruit, gehakte en fijngemaakte pellets etc.. Papvoeding afbouwen. Overdreven eten in zijn gezichtsveld en na een dag of twee mag je het ook wel geven (als ie dan niet ook al zelfstandig is gaan eten). Ik denk dat ik jouw vogel binnen een week op zelfstandigheid heb.

En als de geweekte zaadjes goed gaan, gewoon normale zaadjes neerzetten. Ze hebben heel lang werk met hun eerste zelfgepelde zaadje. Daarom laat ik zelfstandig worden gaaien ook heel lang met rust. Waar een volwassen ervaren gaai 10 zaadjes in een paar seconden weg telt, heeft een zelfstandig wordende babygaai minuten nodig! Vandaar ook mijn advies om toch vooral niet te gaan zenuwen bij je grijze als ie nog niet zelf eten wil. Hij heeft die rust ook nodig.

Succes.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2006, 08:19:10 am »
Heb hetzelfde probleem met Pika. Ik voer haar geen pap zelf meer, maar biedt het aan in een schaaltje (dus vrij dik). Hier eet ze van en dan loop ik weg. Ik zet er ook ander voer naast. Stiekem om het hoekje kijken en ja hoor ze begint ook meer ander voer te eten. Mijn fout was dat ik teveel fuit aanbood en dat was natuurlijk weer lekker makkelijk (zie mijn topic hoeveel fruit/groente). Pika is nu bijna pap af. Ze krijgt 's morgens en 's avonds nog een heel klein beetje pap in het totaal nog geen 10 cc maar dit is meer gewoonte van mij dan dat het nog echt moet. (ik moet hier nu toch echt mee stoppen :) ) Ik heb haar ook langer in de kooi laten zitten met niet teveel speelgoed maar heel veel variatie aan voer, waardoor ze toch meer is gaan proberen.

succes gr jeannette

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2006, 08:23:21 am »
Ik weet niet of het klopt, maar ik denk dat ook al zijn ze jong dat papegaaien elkaar veel leren. Pika is ook alleen grootgebracht en heeft daarom waarschijnlijk ook wat langer nodig om zelfstandig te worden. Heb dit zelf wel met valkjes meegemaakt als je meerdere tegelijk grootbrengt zijn ze eerder zelfstandig dan 1 alleen.

gr jeannette

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2006, 08:33:17 am »
Ik weet niet of het klopt, maar ik denk dat ook al zijn ze jong dat papegaaien elkaar veel leren. Pika is ook alleen grootgebracht en heeft daarom waarschijnlijk ook wat langer nodig om zelfstandig te worden. Heb dit zelf wel met valkjes meegemaakt als je meerdere tegelijk grootbrengt zijn ze eerder zelfstandig dan 1 alleen.

Ja, ze kijken zeker van elkaar af (weer een reden om toch vooral geen onzelfstandige babygaaien te verkopen) en het scheelt ook, maar ook karaktertrekjes spelen mee, hoor. Hummel, het gaaitje dat geen broers of zussen in het nest had, was ook zo'n moeilijkerd. Maar ik had op een gegeven moment toch met mijn schoonfamilie afgesproken voor een datum om Hummel te komen brengen. Een paar dagen ervoor ging Hummel eindelijk met de zaadjes spelen en toen we onderweg waren van Den Helder naar Waalwijk met Hummel in de carrier begon ze ineens fanatiek zaadjes te pellen en pellets te verkruimelen. Hihi, dat was wel erg op het laatste moment. Ik had weliswaar mijn schoonmoeder wel verteld dat ze mogelijk nog 1 handvoeding moest geven, maar die kwam vervolgens gelukkig toch nog te vervallen. Hummel was een dikke 12 weken voor ze zelfstandig at.

babalou

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2006, 10:07:18 am »
riboet thanx :thumsup:
ik ga al je tips opvolgen ik hoop echt dat het werkt ;)
en wat de keuze betreft over een papegaai aan de pap kopen ,tsjaa dat is toch wel een beetje mijn eigen schuld,ik had er natuurlijk ook zelf voor kunnen kiezen om hem pas te nemen als hij zelfstandig was :-[
ik heb ook een rose kaketoe en deze heb ik wel zelfstandig gekocht,toen was ik wel verstandig shootme
Maar goed ik ga met goede moed weer beginnen ;)

chantal

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2006, 11:11:45 am »
Ja sorry maar hier kan ik niks over zeggen. Chico was echt heel erg vroeg met zelfstandig eten en ik had juist het probleem dat hij geen pap meer wil eten.Ik heb toen met Sjaak gebeld en die gaf mij het advies om hem 1x per dag te geven.
 Hij is nu 10 weken en ik geef hem s'avonds pap voordat we naar bed gaan en daar eet hij soms maar 1 hap van. hij wil alleen maar pellets en ik doe  nu dus de pellets die helemaal verkruimelt zijn door de pap heen en het gaat iets beter nu. Maar ik ben blij dat hij al zo snel zelfstandig is bij 8 weken is het begonnen. Maar misschien kan je proberen om de pellets zelf te verkruimelen en dat door de pap doen om hem aan de smaak te laten wennen. 

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2006, 13:10:36 pm »
Ja maar ze zijn niet allemaal gelijk. Pika hield en houd niet van pap dus met 8 weken kreeg die al veel verschillende dingen voorgeschoteld, maar mevrouw vond dat blijkbaar nog erger! Zoals je in voorgaande hebt gelezen krijgt ze nog een bekje vol uit gewoonte maar het blik is overmorgen leeg en dan is het uit met de pret.  :thumsup:

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2006, 15:59:49 pm »
ik denk juist door te wijzen op de vele gevaren/problemen bij handopfok (vooral ook de gevolgen voor later), je de mensen ook kunt waarschuwen om vooral een zelfstandige vogel aan te schaffen. Kijk een jonge vogel blijft altijd lief en aandoenlijk overkomen dus de verleiding blijft altijd groot om een (te) jonge vogel  te kopen. Toch blijft een topic over handopfok wel handig er zijn altijd onverwachte omstandigheden zoals ik zelf heb gehad met Pika en dan is het wel zo handig als er info is zowel hoe het "moet" als de gevaren/problemen ervan.

gr jeannette

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2006, 17:35:21 pm »
Topic afgesplitst en geschoond van Offtopic posts.

De afgesplitste discussie kun je hier volgen.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2006, 17:43:36 pm door Pascallo.NL »

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2006, 07:50:09 am »
ik weet niet of deze methode wordt goedgekeurd, maar ik heb voor Pika een beetje papegaaiediner opgehaald. Dit vond ze wel even raar maar wordt toch gegeten ipv pap, dus Pika is nu 'baby'pap af en de hoeveelheid diner die ze krijgt is echt miniem hooguit 2 koffielepels over de hele dag.(ik was hier al een beetje mee begonnen, maar wou eerst even zeker weten of het lukte  :thumsup:)

gr jeannette