Respectloos?

...Dat is helemaal niet zo.

Wat ik voor mijn vogels doe, is duidelijk zijn, zodat ze weten wat ze van mij kunnen verwachten.
Duidelijke regels, dag in en dag uit. Consequent zijn!
Een vogel heeft niets aan het feit dat hij de ene keer wel op moet stappen, de andere keer wordt hij genegeerd als hij niet wil opstappen, poging 3 word men boos op de vogel...onduidelijk en een vogel kan daar misbruik van gaan maken, ik weet er alles van

( en nee, ik beweer hier niet dat iemand hier dit doet, dit is een voorbeeld)
Er is niets mis met een consequente opvoeding en zo'n opvoeding heeft niks met 'respectloos' te maken.
Ik ga niet achter mijn vogels aan, ik kijk wel uit. Maar als ik ze terug in de kooi wil doen, moeten ze opstappen ja. Maar dat gaat zonder problemen, ze weten wat ik van ze wil als ik mijn hand uitsteek en 'opstappen' zeg. Wederzijds respect.
Weet je wat ik respectloos vind? Je vogel in een te kleine kooi opsluiten, er nooit uit halen, geen liefde geven, geen schoon drinken, weinig en slecht eten enz enz enz. Dat is respectloos...niet wat ik doe met mijn vogels.
Er huppelen hier 6 aga's rond, spokerig en al, maar zeker niet zielig omdat ik ze consequent opvoed.
Op dit moment zijn ze los, en ze kunnen doen en laten wat ik wil, maar wel binnen mijn regels. Ik vind het niet nodig dat alle aga's onder de kast gaan zitten, dus dat is dan een regel, daar mogen ze niet heen. Maar als ze zelf bij me willen zitten, vind ik dat prima.
Ik dwing ze niet om te komen kroelen, ik laat ze geen 100 keer achter elkaar opstappen, als ze willen eten, dan gaan ze eten, willen ze een stuk hout verslinden, dan doen ze dat...ze hebben wel degelijk een eigen wil.
Een kind heeft toch ook een eigen wil, binnen de grenzen van de ouders, en iedereen weet wat er kan gebeuren als die grenzen van de ouders niet consequent genoeg zijn.
Ik zie dat dagelijks in de kleutergroepen....