Auteur Topic: Het 5 stappen plan in praktijk !!!  (gelezen 22612 keer)

proppertje

• Gast
Re: Het 5 stappen plan in praktijk !!!
« Reactie #120 Gepost op: december 22, 2005, 08:20:29 am »
zijn  dit allemaal gekortwiekte vogels die jullie je wil opleggen en die zich aan de regels houden of kunnen ze ook even wegvliegen als vogel het er niet mee eens is ?   want als vogel niet kan vliegen ( :cry:)   dan is het niet zo moeilijk om dit van hem te eisen ,of zie ik dit verkeerd? :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #121 Gepost op: december 22, 2005, 08:42:07 am »
Het is mij duidelijk dat Koko en Proppertje gewoon niet snappen waar het om draait of het niet willen snappen! En die flauwe opmerkingen over het kortwieken.. Ik dacht dat jij Boudewijn, ook vogels op de fiets had? Is het nu ook weer ineens verkeerd om te kortwieken? Die discussie is al z

Koko

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: december 22, 2005, 09:45:49 am »
he Loes,

Proppertje is tegen Kortwieken ik niet, en ja mijn Gaaien gaan ook mee net als jouw Sjakko

Groetjes
Boudewijn

jeske5

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: december 22, 2005, 10:45:27 am »
jeetje, wat een discussie. Ik heb ook echt het idee dat Koko en Proppertje het echt niet willen snappen.
Boudewijn, jij zegt dat als ze bijvoorbeeld zitten te dutten en dan niet op willen stappen, dat het dan niet hoeft. Dat hoeven ze bij mij ook niet, ga het ook niet proberen als ze zitten te slapen ofzo omdat het dan echt niet nodig is en het een beetje raar zou zijn om ze daar voor wakker te maken. denk dat jij ook wel snapt dat dat niet bedoeld wordt?!?  ???
ik vind het ook erg vervelend worden dat er zo moeilijk gedaan wordt over het zinnetje: je wil opleggen aan de gaai. Ik denk dat je heel naief bent als je vindt dat dit niet nodig is. Bij elk dier, hond, kat, gaai, wat dan ook, is het soms wel eens nodig om jouw wil op te leggen. Soms moeten er gewoon dingen gebeuren die je vogel niet wil. ik laat Donut regelmatig opstappen. Niet omdat het dan een gevaarlijke situatie ofzo is, maar om te oefenen. Heeft hij dan geen zin, heeft hij toch echt een probleem. Mijn vogels moeten gewoon leren dat ze in principe op moeten stappen wanneer ik dat wil! omdat er misschien nog wel eens een keer komt dat het wel echt nodig is voor zijn veiligheid, en dan wil ik niet dat Donut denkt: ach, vorige keer hoefde het ook niet, dus dan zal het nu ook wel niet zo'n haast hebben.
Voor de duidelijkheid, ik loop niet te pas en te onpas achter mijn vogel aan om hem op te laten stappen, maar wel een paar keer per dag, ook al heeft hij er op dat moment geen zin in.
Jij hoeft het hier niet mee eens te zijn, maar ik vind het wel een beetje ver gaan om dat dan maar meteen respectloos te noemen!

proppertje

• Gast
« Reactie #124 Gepost op: december 22, 2005, 11:02:59 am »
Het is mij duidelijk dat Koko en Proppertje gewoon niet snappen waar het om draait of het niet willen snappen! En die flauwe opmerkingen over het kortwieken.. Ik dacht dat jij Boudewijn, ook vogels op de fiets had? Is het nu ook weer ineens verkeerd om te kortwieken? Die discussie is al zóóó vaak gevoerd! Dat moet iedereen toch zelf weten?  ???

wat ik daarmee wil tikken is dat een gekortwiekte makkelijker te trainen is als een vogel die kan vliegen ,vandaar dat ik mijn vraag niet zo heel raar vindt ,en ook al zou ik jullie niet snappen en erg dom over komen  dan zit ik op dit forum om te leren ,en zo nu en dan mijn standpunt te vertellen ,
trouwens ook mijn gaaien kunnen mee op de fiets  of ze nu wel of niet gekortwiekt zijn dat heeft met fietsen niets te maken .

proppertje

• Gast
« Reactie #125 Gepost op: december 22, 2005, 11:04:32 am »
he Loes,

Proppertje is tegen Kortwieken ik niet, en ja mijn Gaaien gaan ook mee net als jouw Sjakko

Groetjes
Boudewijn

nou als ik zo'n vogel had als jou koko wiekte ik hem korter als kort ,en dat doe ik dan met plezier , :)

proppertje

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: december 22, 2005, 11:07:53 am »
jeetje, wat een discussie. Ik heb ook echt het idee dat Koko en Proppertje het echt niet willen snappen.
Boudewijn, jij zegt dat als ze bijvoorbeeld zitten te dutten en dan niet op willen stappen, dat het dan niet hoeft. Dat hoeven ze bij mij ook niet, ga het ook niet proberen als ze zitten te slapen ofzo omdat het dan echt niet nodig is en het een beetje raar zou zijn om ze daar voor wakker te maken. denk dat jij ook wel snapt dat dat niet bedoeld wordt?!?  ???
ik vind het ook erg vervelend worden dat er zo moeilijk gedaan wordt over het zinnetje: je wil opleggen aan de gaai. Ik denk dat je heel naief bent als je vindt dat dit niet nodig is. Bij elk dier, hond, kat, gaai, wat dan ook, is het soms wel eens nodig om jouw wil op te leggen. Soms moeten er gewoon dingen gebeuren die je vogel niet wil. ik laat Donut regelmatig opstappen. Niet omdat het dan een gevaarlijke situatie ofzo is, maar om te oefenen. Heeft hij dan geen zin, heeft hij toch echt een probleem. Mijn vogels moeten gewoon leren dat ze in principe op moeten stappen wanneer ik dat wil! omdat er misschien nog wel eens een keer komt dat het wel echt nodig is voor zijn veiligheid, en dan wil ik niet dat Donut denkt: ach, vorige keer hoefde het ook niet, dus dan zal het nu ook wel niet zo'n haast hebben.
Voor de duidelijkheid, ik loop niet te pas en te onpas achter mijn vogel aan om hem op te laten stappen, maar wel een paar keer per dag, ook al heeft hij er op dat moment geen zin in.
Jij hoeft het hier niet mee eens te zijn, maar ik vind het wel een beetje ver gaan om dat dan maar meteen respectloos te noemen!

ik wil alles snappen ,maar ik wil ook graag zo nu en dan mijn vragen stellen ,en slapende vogels wakker maken ?als ik smiddags weg wil met ze  en ze zouden zitten te slapen  heb je ze toch zo wakker door te roepen? of snap ik nu weer iets niet ?leg het me dan uit a.u.b.

Koko

• Gast
« Reactie #127 Gepost op: december 22, 2005, 11:08:49 am »
Boudewijn, jij zegt dat als ze bijvoorbeeld zitten te dutten en dan niet op willen stappen, dat het dan niet hoeft. Dat hoeven ze bij mij ook niet, ga het ook niet proberen als ze zitten te slapen ofzo omdat het dan echt niet nodig is en het een beetje raar zou zijn om ze daar voor wakker te maken. denk dat jij ook wel snapt dat dat niet bedoeld wordt?!?  ?

Nou dat betwijfel ik, ik lees steeds weer (IK WIL DAT !!! IK WIL ZO!!!) en als ze dan eens niet WILLEN dan is er plots een probleem, want ze moeten opstappen WANNEER IK DAT WIL , nou ik vindt dat belachelijk en zeker respectloos voor levende wezens met een eigen wil

en zoals ik al eerder heb getikt in een ander bericht, ik doe het met stem intonatie, en ze weten echt het verschil wel

Maar het is een verschil van benadering, en Jefta zal de nieuwe goeroe wel zijn hier, lees het met plezier, en lig regelmatig in een deuk van de lach hier, om dit onderwerp.
en ik doe het lekker op mijn eigen manier.
en mijn Koko heeft vandaag een dag dat hij niemand in zijn beurt wil hebben :), nou dan laten we hem voorlopig lekker met rust en ga ik met Rico opstap

(oeps nu is mijn Koko de baas over me ;D)

Groetjes
Boudewijn

Cosch

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: december 22, 2005, 11:11:18 am »
nou als ik zo'n vogel had als jou koko wiekte ik hem korter als kort ,en dat doe ik dan met plezier , :)

;D
Is tie zo erg?  ;D

Maar ik heb het idee dat we een beetje langs elkaar heen praten en dat wat we zeggen op hetzelfde neer komt.
Maar nu lijkt het net of we in een keer met zn allen Boudewijn aan het aanvallen zijn.  :-*
Maar ik denk dat we allemaal met respect om gaan met onze vogels alleen heeft iedereen verschillende regeltjes.

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #129 Gepost op: december 22, 2005, 11:26:37 am »
Oh nee, er is geen sprake van aanvallen, dat is bij mij zeker niet de bedoeling. Ik word alleen een beetje moedeloos en inderdaad denk ik ook dat we langs elkaar heen praten. Ik weet zeker dat én Jefta én Koko respect hebben voor hun vogels namelijk..  ;) En dat Sjakko altijd opstapt is uit vrije wil, maar soms heeft ze geen zin om af te stappen, dat zie ik.. Dan zou ze liever blijven zitten, maar als ik moet gaan koken, moet ze toch écht afstappen.. ze moet mij dan ook respecteren! En dat doet ze ook als ik duidelijk zeg: Stap af!! En als mijn kinderen in bad moeten, waar ze vaak geen zin in hebben, zullen ze toch moeten! En Sjakko moet ook douchen! Ook daar heb ik een manier voor gevonden waarop zíj het ook leuk vindt, maar mocht ze geen zin hebben, jammer dan. Als ze een half jaar geen zin zou hebben, zou toch niet best zijn...  ;)

jeske5

• Gast
« Reactie #130 Gepost op: december 22, 2005, 11:35:21 am »

ik wil alles snappen ,maar ik wil ook graag zo nu en dan mijn vragen stellen ,en slapende vogels wakker maken ?als ik smiddags weg wil met ze  en ze zouden zitten te slapen  heb je ze toch zo wakker door te roepen? of snap ik nu weer iets niet ?leg het me dan uit a.u.b.

dit was alleen een voorbeeld. ik reageerde op wat Boudewijn zei, over dat zijn vogels niet op hoeven te stappen als ze zitten te dutten. ik wilde hier alleen duidelijk mee maken dat ik ze ook echt niet wakker maak, alleen maar om ze op te laten stappen. Dat dit in mijn ogen dan ook niet bedoelt wordt met dat je vogels op moeten stappen wanneer jij dat wil.
hoop dat het zo iets duidelijker is.

proppertje

• Gast
« Reactie #131 Gepost op: december 22, 2005, 11:46:17 am »
;D
Is tie zo erg?  ;D

Maar ik heb het idee dat we een beetje langs elkaar heen praten en dat wat we zeggen op hetzelfde neer komt.
Maar nu lijkt het net of we in een keer met zn allen Boudewijn aan het aanvallen zijn.  :-*
Maar ik denk dat we allemaal met respect om gaan met onze vogels alleen heeft iedereen verschillende regeltjes.

Gr Corina

ja koko is heel erg  er bestaan er maar twee op de wereld voor hem en dat zijn proppertje en boudewijn  :)

waarschijnlijk komt het op hetzelfde neer wat ik bedoel , ik wil er niemand mee aanvallen  als ik er zelf niet uit kom stel ik mijn vragen op het forum hier .maar ik blijf benieuwd of het zo is dat een gekortwiekte makkelijker te trainen is , jullie vergelijken vaak met kinderen  nu ik doe dat even met honden ,als ik een hond los heb lopen en hond zou zitten moeten leren gaat dat goed  maar aangelijnd en zeker buiten  gaat het makkelijker aan de lijn ,
maar zo heeft iederen zijn eigen trucjes en foefjes denk ik ,, maar iets leren onder dwang is er bij mij niet bij en hoe een ander daar over denkt is ieder zijn goed recht ,

Edit Loes:quote goedgezet
« Laatst bewerkt op: december 22, 2005, 11:57:55 am door Loes »

Koko

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: december 22, 2005, 12:19:10 pm »
ja koko is heel erg  er bestaan er maar twee op de wereld voor hem en dat zijn proppertje en boudewijn  :)

[
Ach ja lief is hij he ( ;D ik kan nu iederdaad zeggen HIJ want het is een hij  ;D)

groetjes
Boudewijn

Tommy

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: december 22, 2005, 15:09:00 pm »
nou heb ik toch een vraagje, jij vertelt in een eerder bericht dat als ze ook 1 x niet direct opstappen, je gewoon weer bij stap 1  begint, dit is precies het zelfde wat ik doe, maar dat is dan niet goed
Het enige wat ik verdom is om mijn dieren of het nu de honden zijn of de gaaien of mijn kat ze iets met dwang te leren of te laten doen.
alles wordt op een speelse manier geleerd hier.
zonder de gedachte van 9IKWIL DAT ZE DOEN WAT IK ZEG)

Groetjes
Boudewijn

Precies, en hier ben ik t dus opzich met je eens :-* Mijn vogels doen t zonder dwang...maar ze doen t wel! ;) En ik geloof zelf dat t bij Jefta niet anders is. Jij denkt echt dat hij dwingt, maar hij is door steeds positief te belonen , leuke dingen met zn vogels te doen etc etc en geduldig doorzetten op t punt gekomen waarop zn vogels inderdaad doen wat hij wil. Volgens mij zijn we t allemaal niet zo heel erg oneens? :) Er bestaat alleen een groot misverstand tussen dwang...of geduldig en vriendelijk iets aanleren. Want alles wat je iets of iemand leert....is iets dat de baas bedacht had. En jaa, dat zou je dmv dwang kunnen doen , maar dat doe ik niet en volgens mij Jefta en de anderen ook niet  :( Of dmv postief trainen...maar hoe je t ook bekijkt...in beide gevallen doet t dier wat de opvoeder wil, alleen in t 2e geval met veel meer plezier ..en dat is heel belangrijk! :a036:

En ja een gewiekte vogel is makkelijker te trainen, hoewel volgens mij amazones uit hun zelf al niet van die vliegers zijn? en dus zo ook makkelijker getraint worden? Toch is een vliegende vogel ook goed te trainen, dat weet ik oa van de vogels die ik uit de natuur tijdelijk heb opgevangen...en dat wil ik ook graag met Vlinder proberen. Het lijkt mij geweldig om hem buiten te laten vliegen, maar dat doe je ook niet zomaar. ;) Dus we zullen zien of jhij daar geschikt voor is, het vliegen binnen ook bevalt en we ooit zover komen, maar ik geloof absoluut dat t in principe wel kan.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: december 22, 2005, 15:30:21 pm »
Nou beste mensen, ik kan jullie wel zeggen dat wij een geheel andere vogel hebben nu.
En ik vind (uitgezonderd als hij zit te dutten) dat Gino altijd moet opstappen!
Als je je hond roept moet hij toch ook komen of moet je dan maar gaan zitten wachten tot hij eindelijk komt?
Sinds ik bij Jefta ben geweest heeft Gino me nooit meer gebeten en stapt ALTIJD op.
Hij zegt het zelf al als ik mijn hand voor hem hou, dat heeft toch niets met slaafsheid te maken?
Hij weet dan dat we een eindje gaan lopen of dat hij in de wasbak gesproeid gaat worden.
Als ik hem daarna op de grond zet en zeg "kom we gaan naar huis" loopt hij zo weer naar zijn kooi.

m.v.g. dutchgerard.